Loading...
Recensies 2019

Dubbele wereldprimeur bij Yori Swart

LEEUWARDEN – Twee liedjes die niemand nog ooit had gehoord. Die tot nu toe veilig in de oefen- en schrijfruimtes van Yori Swart zaten te wachten op dit moment. De eerste keer dat ze andermans oren bereikten. Dat de zangeres kon zien hoe ze bevielen. Hoe het publiek erop reageerde. Wat voor beter publiek dan de kenners van het Troubadour Treffen wiens jubileum editie in De Koperen Tuin plaatsvond en niet voor de deur in de Prinsentuin, om deze liedjes er op uit te sturen. Het klinkt heftiger dan het is, de wereldprimeur, hoewel het feitelijk wel juist is. Regelmatig neemt Swart liedjes mee voor een proefrit. Twee jaar geleden bijvoorbeeld bij een optreden in Groningen was dat ‘Sand in my Pocket’, een voortreffelijk en heerlijk nummer, in De Amer in Amen vorig jaar debuteerde ze werktitel ‘Project Couch’ en nu voegde ze daar in korte tijd nog weer twee nummers aan toe. Een kenmerk van Swart is haar ongedwongenheid. Mocht ze zenuwen hebben, dan slaagt ze er in om die bij het pakken van haar gitaar, in de gitaarkoffer te stoppen en de deksel snel dicht te doen. Ze opende schitterend met ‘Sweet Summer Rain’, een nummer dat op singel is verschenen en ook op haar recent verschenen EP ‘Live Sessions’ met een in Paradiso opgenomen versie een glansrol vertolkt en ook nu een heerlijk warm bad was, waarin Yori Swart de toehoorders uitnodigde om met haar plaats te nemen. Het is zo’n nummer waarin de schitterende zang onmiddellijk zijn kracht toont. In zo’n vertrouwelijke en ongedwongen omgeving komt ook een liedje als ‘New Green’ volop tot zijn recht. Het gaat over haar verhouding met haar vader die als zeiler regelmatig de wereldzeeën trotseert en was een heel mooi en vertellend dierbaar liedje. Het mooie is aan Yori Swart dat je in twee tellen van haar zeilende vader meegenomen bent naar een bloemetje uit Luxemburg met als naam en liedtitel ‘Genet’. Een lekkere vlotte meezinger, die prachtig tot uiting kwam en waarbij het publiek zijn bijdrage met overtuiging leverde. Wereldprimeur 1. ‘Life Goes One’ was de eerste en meest veelbelovende van de twee, hoewel ook Wereldprimeur 2 ‘Golden Retriever’ zeker een plek op haar setlist verdiend. Dit eerste nummer was erg mooi en had een prachtige intensiteit. Het kon op tegen ‘Golden Ticket’ een nummer dat Swart schreef met liedjesschrijf royalty in de persoon van Lori Lieberman en de cover van Ben Harper ‘Walk Away’, die ze als omlijsting van beide debutanten speelden. ‘Golden Retriever’ was een echt blij ei nummer, warm en vlot en een heerlijk goed voel moment. Op het podium een mooie verteller en in haar liedjes intens en betrokken is Yori Swart één van de betere singer songwriters. Dit was echter één van de laatste optredens voorlopig als solo artieste. Nu eerst ligt de nadruk op haar andere baantje, bandlid bij Ilse de Lange, en voor de langere termijn denk Swart aan een theatertour. Zaak dus om nog even te genieten van prachtige liedjes als het met Ilse de Lange geschreven ‘Millions’, waarin ze in fingerpicking stijl haar gitaar heerlijk liet klinken. De rustige meezinger ‘Come on Over’ en tenslotte gaf ze afsluiting in ‘Easy’ nog even de boodschap mee dat je het af en toe ook even moet laten lopen om niet direct tegen een burn-out aan te lopen. Wat je niet moet laten lopen is echter een voorstelling van Yori Swart. Met haar spontane en prima verhalen in combinatie met haar mooie liedjes is zo’n theatervoorstelling vast een hele mooie plek om van haar te gaan genieten.