Loading...
Interviews 2016

Maarja Nuut wordt geïnspireerd door muziek van Estland

GRONINGEN – Maarja Nuut verbergt haar afkomst niet. In haar muziek komt haar thuisland Estland terug. Een blik in haar agenda leert dat ze met deze muziek de hele wereld weet te bereiken. Haar eerste afspraak dit jaar is in Talinn, de hoofdstad van Estland. Vervolgens treedt ze op in Groningen tijdens Eurosonic / Noorderslag, spoorslags door naar New York en nog diezelfde week terug naar Londen, waarna het in februari verder gaat naar Ljubjana in Slovenie, terug naar Groot Brittanie en wederom de grote plas over naar de Verenigde Staten. In december 2015 trad ze onder andere op tijdens een Presidentieel diner voor alle ambassadeurs in Estland en op 12 scholen. De afspraak voor het interview wordt dan ook regelmatig verschoven tot ze tussen kerst en de jaarwisseling net even de tijd krijgt om te vertellen.

De muziek van Maarja Nuut leunt op de muziek van haar thuisland en vooral haar geboortestreek in het Noorden. Traditionele dansmuziek uit Estland combineert Nuut met moderne electronica. Het doel een ruimte te scheppen waar minimalisme en experimentele muziek samen gaat met vooroorlogse traditionele dorpsmuziek. Experimenteel met een folkloristisch randje, adverteert Eurosonic Maarja Nuut die dan ook in de categorie world / folk / live is ingedeeld. Moeilijk een genre etiket op te plakken dus en dat zal Nuut aanspreken. “Er was veel muziek in mijn ouderlijk huis. Mijn moeder luisterde naar een heel breed assortiment aan muziek. En dat heeft mij heel lang beïnvloed en geïnspireerd. Ik snapte niet dat mensen verschil gingen maken tussen verschillende stijlen en genres. Ik vond muziek heel simpel leuk of niet leuk of het nou klassieke muziek was of progressieve rock. Mijn moeder was dirigent bij een koor en ik vond het heerlijk om op de piano thuis te spelen. Ik werd echt gegrepen door klanken. Het zijn mijn eerste herinneringen van toen ik nog heel jong was.”

Wat uiteraard opvalt is haar terug grijpen op oude volksmuziek uit het Interbellum toen Estland nog niet in de greep was van Nazi Duitsland en vervolgens de Sovjet-Unie, maar net als nu zelfstandig. “Het is niet zo zeer dat ik graag wil terug grijpen op die tijd uit nostalgische overwegingen. Wat me opviel toen ik deze oude opnamen voor het eerst hoorde was de kwaliteit waarmee zaken uitgedrukt worden. Met een opgesloten intensiteit met een ingehouden, maar doordringende manier van zingen en spelen. Met veel attentie voor detail, maar ook speels. Ik wil begrijpen hoe ze dat deden, wat er achter school en dus heb ik de taal van die traditionele muziek een deel van mij gemaakt. Mijn omgeving beïnvloed me. Dat maakt ons mens. Estland is een erg inspirerende voor een artiest die houdt van natuur en stilte. Het is niet moeilijk om het bos in te gaan en dagelang niemand te zien en toch is alles binnen handbereik.”

De traditionele muziek is het uitgangspunt, maar uiteindeijk ontstaat een echt Maarje Nuut nummer, rond om haar prachtige zang en uitmuntende vioolspel, met gebruik van elecronica als bijvoorbeeld de loop. Mooie liedjes die wereldwijd aanspreken. “Soms komt er een klein melodietje in mijn hoofd. Dat kan daar maandenlang zitten en zich niet ontwikkelen. Plots pak ik dan mijn viool en moet het eruit. Het is dan al bijna compleet. Harmonisch, de vorm en een zeker visueel landschap. Mijn teksten zijn nagenoeg allemaal traditoneel. We hebben een enorm aantal traditionele teksten en af en toe blader ik even weer in dat archief en kijk naar een tekst die weerklank bij mij vindt. Ik zing nooit over onderwerpen die voor mij geen betekenis of relevantie hebben. Een liedje blijft daarom soms heel lang bij me of juist is het erg snel klaar.”

Haar eerste album ‘Soolo’verscheen in 2013 en een nieuw album zal in 2016 verschijnen. “In februari 2013 heb ik de trein genomen naar Poznan om Michal Garstecki te ontmoeten en in zijn knusse thuisstudio opnames te maken. Ik had op dat moment nog maar een paar concerten gedaan solo. Een paar liedjes waren klaar en een paar meer of minder vage ideëen en ter plekke zijn nog wat liedjes ontstaan. Ik gooide wat ideëen in de koker en probeerde een eenheid te creëren.” Dat werd ‘Soloo’ “Op het moment dat het album was verschenen kreeg ik zoveel nieuwe ingevingen. Ik experimenteerde met liedjes tijdens optredens en vervolmaakte mijn technische setup. Dat vormde niet alleen de liedjes, maar eigenlijk mijn hele sound. Het was een langzaam proces, niet ongelijk het ontstaan van de traditionele liedjes, van steeds opnieuw herhalen tot het je eigen is. Bij mijn eerste album voelde ik dat ik midden In de kamer stond en alle kanten op keek. Nu vind ik het prima om sommige kanten te negeren en zaken naast me of achter me te zetten en er geen of minder aandacht aan te besteden. Mijn nieuwe album voelt voor mij veel meer solide.”

Eigenlijk ligt de wereld al aan haar voeten, maar Eurosonic daar kijkt Maarja Nuut toch erg naar uit. “Ik hoop veel nieuwe mensen te ontmoeten. Zowel publiek als tijdens de conferentie. Het is erg inspirerend om veel mensen te ontmoeten in de erg gepassioneerde muziekindustrie. Ideën en ervaringen met elkaar delen. En… het is mijn eerste keer dat ik in Nederland ben!”. Reden genoeg om Maarja Nuut in de gaten te houden.