Recensies 2022Spot Muziek

Kika Sprangers sluit jaar en CD Presentatie af in Groningen

GRONINGEN – Het was een druk jaar voor William Barrett. De Amsterdamse bassist was deze zomer te zien in Zuidhorn bij Jazz te gast met zijn eigen band Vondelier voor de presentatie van hun voortreffelijke album ‘Vondelier’, maar toerde daarnaast ook ter assistentie van Kika Sprangers om met zijn basklanken bij te dragen bij de presentatie van haar album ‘Mind’s Eye’. Deze reis kwam voor dit jaar ten einde in Groningen, waar op Rockit in De Oosterpoort in Groningen het laatste optreden van 2022 werd gegeven. Beide CD’s zijn uitstekende geschenken voor de december dagen overigens als er een muziekliefhebber in deze donkere gulle dagen moet worden verrast met iets moois. Kika Sprangers heeft sinds haar afstuderen in 2016 niet stil gezeten. De saxofonist kwam al snel met de EP ‘Leaves of Lily’ en ‘Mind’s Eye’ is in diverse hoedanigheden alweer haar vierde album en voor een bekend ochtendblad de aangelegenheid om te constateren dat ze geen belofte meer is. Die constatering laten we voor het blad, maar in Groningen op het Rockit festival staat er in ieder geval een jeugdige, doch uitermate volwassen en vaardige jazzsaxofonist klaar om het festival open te blazen. Dat doet ze op muzikale uitnodiging van Barrett, want diens bas is het eerste wat klinkt bij het intro van het openingsnummer ‘Film Noir’. Het langste nummer van het album en Sprangers neemt samen met Barrett en de twee andere bandleden Willem Romers op drums en Koen Schalkwijk die de piano en wurlitzer tot zijn domein heeft gemaakt dan ook de tijd om dit stuk, een ode aan de verbeelding, zoals het hele album, tot wasdom te laten komen met een mooie wisselwerking tussen de instrumenten en een toenemende intensiteit. Wat opvalt zijn de lang aangehouden klanken van Sprangers die rust geven. Naast de frontvrouw nog een microfoon, wat al een speciale gast heeft verraden. Na het openingsnummer kondigt Sprangers de van oorsprong Groninger saxofonist Ben van Gelder aan en ontwikkelt zich een programma dat voor de helft uit nummers van Van Gelder bestaat en voor de rest uit nummers van het album. Genereus, maar bij een concert dat in het teken staat van een album presentatie misschien niet de juiste keus en had dat wat meer op de voorgrond gemogen. Dat geldt ook voor het thema van de plaat, want ode aan de verbeelding is prachtig, maar elk nummer met die woorden aankondigen vraagt om meer uitleg. Eerst is er echter van de hand van Van Gelder het vlottere ‘Cycles’ dat zich als een mooi duet tussen beide blazers vlot laat aan horen en ‘Aquatic’ met een erg mooi intro van Koen Schalkwijk en daarna zich rustig en ingetogen toont, maar steeds drukker wordt. De hoogtepunten van het optreden liggen mooi in het midden. ‘Building Castles in the Air’ is een prachtig samengaan van beide saxofoons wiens klanken zich heerlijk vermengen, om dan even het podium te gunnen aan een solo van Barrett op bas en ook ‘Satori’ uit het oeuvre van Van Gelder is verrukkelijk en een zeer stevig en intens nummer, waarin de gast kan excelleren. In ‘Placibo’ verruilt Sprangers haar saxofoon voor een sopraan sax in dit stuk met een hoog ritme dat op momenten druk is, maar dan ook weer ineens heel ingetogen en tot besluit het titelnummer ‘Mind’s Eye’ dat erg mooi is en aanvankelijk een zekere dreiging weet op te bouwen met indringende toetsen en lage tonen, maar dit ook weer prachtig laat afvloeien in een reclame voor dat nieuwe album en ‘All We Have Left’ dat een mooie progressie kent. Kika Sprangers bewees zich als volwassen saxofonist die de komende jaren de toekomst van jazz in Nederland zal mee helpen vormgeven. Soms mag dan nog best iets brutaler en in de presentatie mag er nog een beetje meer lijn in komen, maar muzikaal stond het als een huis en was daarmee een prachtige opening voor Rockit.