GRONINGEN – Een regelmatige haven om aan te doen voor SS Web is Groningen. De naam is een nautische afkorting voor Steering Ships with Empty Bottles en het is een zeer originele rootsband uit de Verenigde Staten. Henry Berger en Cris Bissell, de twee bemanningsleden van dit muzikale schip uit Milwaukee, namen ooit de shanty en het nautische thema als uitgangspunt voor het schrijven van hun liedjes. Zeer mooi gevonden en wellicht komen zij met hun rauwe en ruige interpretatie van de shanty meer in de buurt van de werkelijkheid als menig Nederlands shantykoor, want het leven op zee was gevaarlijk en geen pretje en het was maar de vraag of je weer levend voet aan wal zette. Dit werd onderstreept in de opening van het optreden met ‘Sharpen up The Meat Cleaver’. Een sterk eerste nummer van een fijn optreden met Cris Bissell werkelijk virtuoos op washboard en Berger als degelijke zanger en prima gitarist. De heren hadden duidelijk er zin in en begonnen aan een zeer uitgebreide doorsnede van hun oeuvre. In het begin veel ouder werk. ‘Dead Man’s Bar’ was lekker vlot om met onder andere ‘Chaser’ en ‘Stay’ beide net iets rustiger een aanloop te nemen naar het erg mooie ‘2 Devils’. De vingers van Bissell werden daarna tot het uiterste getest in ‘Feel No Pain’, een nummer dat in tegenspraak is met het gevoel dat hij heeft na afloop, want dit lied vergt het ultieme van hem in zijn spel. Het is prachtig om te zien hoe vingervlug Bissell is en elke beweging is raak op het washboard. Bij matrozen horen uiteraard de nodige drinking songs en deze staan regelmatig ook op het programma met onder andere een prachtig nummer als ‘Drink Until I Drown’. Berger is een fijne zanger die weliswaar nog iets kan winnen door zijn woorden net wat minder af te bijten op het einde van de zin, maar verder een mooie aansprekende stem heeft. Dit heeft uiteraard ook te maken met het hoge tempo in sommige liedjes. Het was nog even een race voor de band. Het was de vraag of de nieuwe CD ‘This Cold Soul’ nog af kwam voor deze nieuwe reis naar Europa. Het is nog niet bekend of Steering Ships with Empty Bottles ook in 2019 in een Europese haven gaat aanleggen, dus zette het duo alles op alles om het album nu al mee te kunnen nemen. Dat lukte, maar het betekende wel dat veel nummers de setlist nog niet gehaald hebben bij optredens, maar met ‘Days Like These’, ‘The Plaque is Nigh’ en ‘Knockin at my Door’ werden al wel een aantal zeer veelbelovende voorproefjes gegeven van het album dat pas in september zal worden gepresenteerd in de Verenigde Staten. Mooi werden de nummers aangekondigd door veelal Berger, maar ook Bissell deed hierbij zijn duit in het zakje. Sterk was het einde van de show met ‘Bring Me Home’, ‘One Shot’ en ‘Let it Burn’ en met 24 liedjes en meer dan twee uur onafgebroken spelen was ook de kwantiteit, naast de kwaliteit prima. Het publiek wilde echter meer en dus keerden Bissell en Berger terug voor een toegift met ‘Quincy’ voor het anker werd gelicht en een andere haven werd aangedaan.
Optredens, Festivals en Podia in het Noorden