BUDAPEST – In deze dagen van lockdown en pandemie zijn er toch heldere lichten aan het einde van de tunnel. Muziek bijvoorbeeld, dat zich toch blijft voorbereiden op die dagen als het publiek weer de buik stijf tegen het podium kan drukken of naar het puntje van de stoel mag schuiven om maar niks te missen van een optreden. Met het oog op post-pandemische tijden is er toch ook deze winter een Eurosonic waar bands uit Europa zich weer kunnen presenteren. Zo’n band waarbij je toch wel even een plekje bij het podium wil hebben om het helemaal in je op te nemen is het Hongaarse Decolonize Your Mind Society dat zich voor nu digitaal in Groningen presenteert op het showcase festival. De formatie rondom Bálint Szabó uit Budapest presenteerde recent hun debuutalbum ‘A Courteous Invitation To An Uninhabited Anabatic Prism’. De digitale snelweg brengt ons fluks naar de Hongaarse hoofdstad voor een gesprek met de oprichter van de band die ESNS in hun wervende bio omschrijft als: “Geïnspireerd door niet-Europese traditionele muziek, ongestemde tuningsystemen, psychedelische rituele performances en de legendarische ‘Fourth World music’ van Jon Hassell and Brian Eno; Decolonize Your Mind Society werd opgericht door Bálint Szabó Gosheven als een natuurlijke voortzetting van zijn creatieve focus en werk. De Hongaarse band zweeft in een mistig niemandsland tussen psychedelische rock, avant-garde, jazz en experimenteel, waarbij het glissonic windinstrument (glissotar) en de analoge synthesizer verder bijdragen aan hun absoluut unieke sound.”
Decolonize Your Mind Society is een betrekkelijk nieuwe band. Bálint Szabó bracht eerder onder de naam Gosheven muziek uit en in 2017 verscheen zijn debuutalbum ‘Leaper’. Daarna vormde hij met András Halmos op drums, bassist Ernő Hock, op synths Máté Pozsár, de kenmerkende glissotar is in vertrouwde handen bij Dániel Váczi en János Ávéd heeft de saxofoon aan de lippen Decolonize Your Mind Society. Bálint Szabó zelf is gitarist. Met deze oprichter en drijvende kracht van de band kijken we vooruit naar Eurosonic. Nieuwsgierig informeren we wat de doelen zijn en hoe hij ze wil bereiken op dit showcase festival. Hij zet een uitermate serieus gezicht op: “Het doel is om de eerste presidenten van de Europese Unie te worden die vrede, liefde en begrip promoten”, barst hij in lachen uit met een kwinkslag naar de toch wat gespannen politieke situatie in Europa. Dan gaat hij in op de presentatie die de band wil maken op Eurosonic. Dat zal, net als alle andere geselecteerde acts niet een live optreden worden op een podium in de Martini stad, maar een video. “Onze muziek zal zeker centraal staan op de concertvideo die we inzenden, maar we zullen ook met andere middelen er voor zorgen dat we de gedachten van onze luisteraars gaan dekoloniseren.”
Decolonize Your Mind Society is een formatie met een vaste kern, opmerkelijke instrumenten keuze en een experimentele stijl waarin traditionele muziek wordt gemixt met rock, jazz en pop. Het levert een heel aansprekende en eigenzinnige mix op. Voeg daar ook nog eens bij dat het een open gemeenschap is, waardoor ook andere muzikanten nu en dan aanschuiven. “Dat klopt, we zijn een open club en dat betekent in de praktijk dat we een creatieve hub proberen te zijn, waarbij we mensen om ons heen verzamelen die ook geïnteresseerd zijn in alternatieve tuning systemen en in het bouwen van nieuwe instrumenten.” Is het dan niet moeilijk om een vaste sound te bewaren? “Onze sound wordt gegarandeerd door die speciale stemmingen en instrumenten die we gebruiken. Het is eigenlijk best eenvoudig om te streven naar nieuwe geluiden en nieuwe esthetiek, want we begeven ons op onontgonnen terrein met onze sound”. Naadloos gaat hij verder in op de songwriting. “Normaal gesproken heb ik een proto idee terwijl ik op mijn gitaar speel in een reine stemming en tijdens de oefensessies vult iedereen zijn eigen deel in. Op ons debuutalbum maken we gebruik van verschillende soorten van reine stemmingen, dat wil zeggen dat alle toonhoogtes die we gebruiken gebaseerd zijn op boventonen van de grondtoon. Hoe hoger de boventoon we gebruiken, hoe gekker we worden`, grijnst de gitarist. “Daarnaast spelen we live ook andere types meer folky, wat dirty stemmingen op het podium, zoals Banda Linda hoorns, de Japanse Koto of de equiheptatonic tuning en zo voort.” Ander aspect van de sound van Decolonize Your Mind Society is het gebruik van het het glissonic windinstrument (glissotar) en de analoge synth. “De glissotar is een instrument dat is ontworpen en gebouwd door onze fluitist Dániel Váczi. Het is een instrument gebaseerd op een Hongaars instrument uit de folkmuziek genaamd de “tárogató” , maar het is mogelijk om hier aan een volgende tonen op te spelen. De analoge synth is ook steeds opnieuw in te stellen en die klinkt verdomd goed in zijn klankkleuren bij onze in de basis akoestische sound.”
“We proberen om luister gewoonten en het oor van ons publiek te dekoloniseren, zeg maar te bevrijden, en trachten om deze praktijk te presenteren als een metafoor over hoe we eigenlijk alles wat er is in het universum, alle objecten in de breedste zin van het woord, zouden moeten benaderen. Flexibiliteit als antwoord op rigiditeit en met een open gemoed het nieuwe tegemoet treden. Op ons debuutalbum ‘A Courteous Invitation To An Uninhabited Anabatic Prism’, geeft Bálint Szabó als voorbeeld, terwijl hij tegelijkertijd het album door de digitale brievenbus duwt, “hebben we geprobeerd om een gecondenseerde en gedistilleerd extract van onze muzikale wereld te brouwen als herinnering aan iedereen dat we eigenlijk leven in een uitgestrekt, magisch en grenzeloos universum, zelfs nu de planeet in een apocalyptische staat momenteel is. Trouwens”, buigt hij zich vertrouwelijk over tafel, ‘Apocalyps betekent etymologisch revelatie of bloot leggen. Dat hoeft zeker geen slecht ding te zijn toch, hmmmm. Op het podium willen we dan ook graag onze psychedelische, aardse mystiek delen en verspreiden,” lacht Bálint Szabó van Decolonize Your Mind Society ten afscheid. De showcase van deze Hongaarse band zal gepubliceerd worden tijdens Eurosonic, maar nadere details moeten nog gepubliceerd worden.