Foto: Dimitra Tzanou
ATHENE – Griekenland. Een prachtig land vol mythologie. De olympische spelen komen er weg, de democratie, de literatuur en wetenschap, maar vraag een gemiddelde Nederlander naar de popcultuur, dan komt de gemiddelde Nederlander hooguit tot Demis Rousos, Nana Moskouri en de in 2022 helaas overleden Vangelis zou voor velen al een stapje te ver zijn. Het blijk echter dat Griekenland toch een boeiende muziekscene heeft en nu en dan komen er pareltjes uit het land naar Eurosonic / Noorderslag in Groningen om zich te presenteren aan een Europees publiek. Stella Chronopoulou bijvoorbeeld die haar muziek maakt onder de naam Σtella en die afgelopen jaar een prachtig album uitbracht op het gerenommeerde Subpop label. “Σtella is een poppy singer-songwriter, muzikant en visuele kunstenaar uit Athene. Ze maakt haar Sub Pop-debuut met het betoverende album ‘Up And Away’, collaborerend met producer Redinho voor een old-school lofzang op pop met de nodige Griekse folk-invloeden. Ze bracht al vier albums uit, werkte samen voor de muziek voor de Openingsceremonie van de Europese Spelen in Bakoe. Σtella speelde ook in de VS (SXSW), Frankrijk (Europavox), Engeland en Duitsland”, introduceert ESNS deze deelneemster. Voor een verdere introductie leggen we aan in Athene, waar Stella Chronopoulou oftewel Σtella ondanks vliegende haast toch de tijd neemt.
“Ik heb het zo druk deze dagen”, verzucht Σtella. Geen tijd voor prietpraat, maar heel gericht en zakelijk een interview, maar toch eerst even de tijd om op die eerste vraag in te gaan. Muziek uit Griekenland. Het blijkt dat, misschien geen verrassing voor de intensieve Eurosonic volger, er toch een bloeiende muziekscene is in Griekenland die ook Σtella inspireert. “Mensen zouden er echt eens in moeten duiken. Er is genoeg te ontdekken. Er zijn veel indie-artiesten uit Griekenland waar ik dol op ben en het is zeker de moeite waard om bands van hier te bekijken. Ik zou zeggen dat er een zeer interessante mix aan de gang is. Hier zijn enkele van mijn favorieten, in willekeurige volgorde: Jef Maarawi, Foken, Noda Pappa, whereswilder, Evritiki Zygia, Post Lovers, Sabre Rider, Sillyboy’s Ghost Relatives, Larry Gus en Johnny Labelle.” Johnny Labelle vormt samen met Danai Nielsen en Σtella de Griekse afvaardiging naar Eurosonic.
We zoomen in op Σtella, of eigenlijk Stella, want ze vertelt over haar muzikale jeugd en dat ze eigenlijk toch ook een laatbloeier is. “Ik hield van muziek vanaf zeer jonge leeftijd en begon met pianolessen toen ik 5 of 6 jaar oud was. Ik vroeg mijn ouders altijd om instrumenten voor me te kopen in plaats van speelgoed en gelukkig steunden ze altijd mijn liefde voor muziek. Daar ben ik ze eeuwig dankbaar voor.” Het lijkt dan alsof al vroeg het zaadje is geplant, maar echt serieus ontkiemen duurt nog even. “Hoewel ik het grootste deel van mijn volwassen leven muziek speelde, overwoog ik pas na mijn 30e een carrière in de muziek te volgen. Rond die tijd was er een grote financiële crisis in Griekenland en verloor ik in feite mijn baan. Ik werkte als technisch redacteur in verschillende tijdschriften, dus dat werkte als een goede stimulans voor mij om me te verdiepen in wat ik het liefste deed.”
Σtella bracht al een aantal albums uit, maar vestigde de aandacht op zich met haar prachtige nieuwe album ‘Up and Away’ waarop ze Griekse folk invloeden combineert met pop en rock. Een fascinerende plaat is het resultaat. “Ik ben opgegroeid met het luisteren naar de oude platen van mijn ouders en ik hield echt van veel van de Griekse volksartiesten uit de jaren ’40, ’50 en ’60. De bouzouki, een Grieks snaarinstrument met een heel eigen geluid, staat al van jongs af aan in mijn geheugen gegrift. Ik ben zeker beïnvloed door dat geluid.”, Naadloos vervolgt ze over het schrijven van haar liedjes en wat haar daarin inspireert. “Ik schrijf graag over alledaagse dingen die mij of anderen overkomen. Ik laat me inspireren door situaties, vroeger of nu, die ik interessant en op hun eigen manier uniek vind. Ik denk dat ik in mijn liedjes veel over liefde praat, en hoe mensen omgaan met liefde en de gevoelens die het oproept.” Wat moeten we van je weten om je muziek beter te begrijpen, vragen we dan om nog meer duiding te krijgen. Even kijkt Σtella verbaast, dan grijnst ze. “Dit zou andersom werken. Leer me kennen via mijn muziek.”
De tijd klopt zachtjes op het raam om te attenderen dat hij er bijna op zit. Er blijven nog veel onderwerpen liggen. Haar schilderwerk bijvoorbeeld. Ze is als kunstenares begonnen met een studie aan de Athens School of Fine Arts of wat haar inspireerde om tijdens die studie liedjes te gaan schrijven en deze via sociale media te delen. Het intrigerende verhaal achter de titelsong van haar album, waarbij ‘Up and Away’ staat voor vrijheid, een bevrijding – de behoefte om los te breken en ver weg te vliegen, zoals superhelden doen. De video bij deze song vertelt het inspirerende waargebeurde verhaal van hoe twee rebetiko-muzikanten ontsnapten aan geweervuur tijdens de Griekse bezetting door de Asmogendheden in de jaren veertig. We sluiten echter af met Eurosonic. “Ik was doodsbang om op het podium te komen toen ik voor het eerst met muziek begon te spelen”, bekent Σtella. “Dus het kostte me een tijdje om me op mijn gemak te voelen en er echt van te genieten. Optreden op het podium is alsof je elke keer op een andere boot springt, en je weet nooit waar je heen gaat. Elke keer is anders. Dat is een geweldig gevoel en het geeft natuurlijk zoveel voldoening om de muziek te delen en op die manier contact te maken met het publiek. Het wordt de eerste keer dat ik mijn nieuwste album “Up and Away” in Groningen ga spelen. Mis het niet!”, benadrukt ze met een grote lach. “Ik heb niet echt visitekaartjes bij me! Ik ben gewoon blij om op Eurosonic te spelen, en ik weet zeker dat als iemand me weer wil vinden, ze dat zullen doen!” Eerst het optreden zelf vinden, dat staat voor vrijdag 20 januari in het Werkman College op de agenda in Groningen.