Loading...
Recensies 2022

Prachtige Pitou laat je de dramatiek voelen

LEEUWARDEN – Vanaf het eerste tot het laatste moment van het optreden van Pitou tijdens Explore the North in Neushoorn in Leeuwarden is er niet alleen die prachtige muziek, maar laat de zangeres je toe in haar emotie. Ze gooit de deur naar haar ziel wijd open. Wellicht zijn er nog wat kleine kamertjes  gesloten, maar wat betreft het liedje dat ze zingt is alles voelbaar en vooral overdraagbaar. Heel oprecht is haar dramatiek ook de dramatiek van de toeschouwer. Op het toneel schuwt ze het grote gebaar niet en in dit soms theatrale is ze toch volledig geloofwaardig. Het is geen effectbejag, maar de lichamelijke uiting van wat haar gevoelens zijn. Hierin schuilt misschien wel de grootste verandering voor Pitou Nicolaes. Enkele jaren geleden trad ze nog op met twee zangeressen in een keurige formatie. In die tijd was het ook bloedmooi, maar de dynamiek die nu in de show zit voegt duidelijk een extra dimensie toe. Het geeft Pitou vrijheid. Ze kan haar liedjes aantrekken met de helende warmte die het biedt, maar ook met alle intensiteit die er bij komt kijken. In Leeuwarden stonden veel nieuwe liedjes op het programma en nu en dan wat ouder werk. Ze bracht al EP’s op de markt, maar kondigde voor 2023 haar debuutalbum aan. Aan het begin van dat jaar zal Pitou zich ook presenteren voor een internationaal publiek tijdens Eurosonic / Noorderslag in Groningen. De eerste slag is nog altijd een daalder waard. Op het Neushoorn podium opende de zangeres prachtig in een zacht opgang komende, maar zich steeds vlotter ontwikkelende uitvoering van ‘Devote’. Prachtige accenten waren er op de saxofoon van Mark Offermans. De band die Pitou had meegenomen zat sowieso prima in elkaar. Ook hier die mooie dynamiek bij Jasja Offermans op bas die we ook kennen van Indian Askin en in een mooie bastraditie staat als nakomeling van Corrie en de Rekels bassist Hein Offermans, Mischa Porte op drums die hij eerder ook speelde voor bijvoorbeeld Luwten en Jeroen Kant en toetsen van Lieke Heusinkveld die zelf ook furore maakte als La Loye. Was het voorheen singer songwriter van hoog niveau wat Pitou bracht. Tegenwoordig voegt ze daar ook duidelijk indie-pop aan toe en leunt ze bij tijden tegen rock aan. Een hele fijne opening die een kalmer vervolg kreeg in ‘Big Tear’, waarna met ‘Greed’ de sound weer dwingender werd en Pitou hierover een prachtige ijle zang had. De stembanden van Pitou zijn deze dag in vorm en tonen een enorm palet aan sentimenten en een magische veelzijdigheid. ‘Give me a Glass’ was één van de nieuwste nummers dit optreden en veel belovend, want het groeide ook uit tot één van de mooiste, met dat opmerkelijke betoverende stemgeluid van Pitou, haast in duet met de sax van Mark Offermans. Een fraai contrast bood ‘Dancer’. Klein en bijzonder kaal was dit een rustpunt. Hoewel qua tempo vlotter kreeg ook ‘Knife’ een mooi klein ijkpunt met een a capella gedeelte. De meeste nummers hadden een hele fijne opbouw, waarin het mooi golfde en rustig het tempo of de intensiteit werd opgebouwd. Pitou bewees dat ze zich heeft ontwikkeld tot een artiest die het podium weet te bestrijken, haar publiek kan betoveren en met haar zang je meeneemt in har wereld. Het zijn fantastisch mooie liedjes. Met het rustigere ‘Angel’ liet ze de opgebouwde emotie mooi afvloeien tot besluit om de toehoorders daarna weer Leeuwarden in te sturen na een geweldige show. Opletten dus als Pitou op de affiche ergens staat en uitkijken naar dat nieuwe album.