PoprondeRecensies 2022

Degelijk BLANKO viert het rock feestje in Assen

ASSEN – De nood was even hoog bij BLANKO vlak voor het optreden bij De Witte Bal in Assen in het kader van de Popronde Nederland. Malheur van technische aard verstoorde soundcheck, maar met enige vindingrijkheid, nieuwe kabeltjes en andere zaken die hieraan bijdroegen kon dan toch nog redelijk op tijd de showcase worden gespeeld. Chapeau, want er werd stug doorgezet en mee gedacht om het toch redelijk massaal opgekomen publiek op de wenken te bedienen. BLANKO is het project van Jan de Witte. De Volendammer was eerder de opvolger van zijn vader bij de 3J’s, maar kiest nu helder voor zijn eigen pad en eigen muziek. Dat bleek een knetterende rockshow te zijn, waarna het prima luisteren was, hoewel het ook wel binnen de gebaande rockpaden bleef en nu en dan nog iets meer het experiment mag worden opgezocht. Maar gewoon een fijne robuuste rockshow om de popronde in Assen wijd open te gooien, daar was niks mis mee. BLANKO en zijn band speelden uiteraard veel nummers van zijn album ‘Music by BLANKO’, dat nog niet zo heel lang geleden in de markt werd gezet. De Volendammer had een fijne band om zich heen en toen de technische improvisaties waren afgerond en met name het toetsenwerk weer functioneerde bleek het een prima ingespeelde band. Wel werd duidelijk dat de haast om het optreden door te laten gaan het nodig maakte om even op het podium te settelen en met name de zang moest nog in de juiste stand worden geschakeld, maar gedurende het verloop van ‘No Better Than Me’, een lekker vlot nummer na een stevig intro, viel het steeds meer op zijn plek. Dat het daarna prima was, bleek wel uit ‘Into The Future’ wat nog een tandje in de stevigheid er bovenop deed en energiek werd gebracht. Een verdomd lekkere song die erg goed werd gebracht. BLANKO bleek op het podium een prima frontman. Fijne introducties en een aanstekelijke energie zorgden er voor dat het publiek heel vlot met hem meeliep het concert pad af, waarbij het plezier dat de band er in had merkbaar was. Zijn stem werd ook steeds beter en fijner naarmate hij meer op stoom kwam. Nu en dan mag er nog iets meer rust in de show, een iets inhoudelijkere introductie en zo waren er nog wat kleine puntjes voor de aanwezige kniesoor om op te letten, maar ondertussen genoot het publiek meer en meer van bijvoorbeeld het mooie ‘Lost in You’ en waren songs als songs als ‘Not Now’ en ‘Sweet Dreams’ prachtig en daar gaat het toch om. Even werd de rust gezocht, en juist ook in het contrast, werd daarna rustigere southern rock nummer ‘Chasing the Weekend’ fantastisch mooi. ‘Damn Pandemic’ was dan de uitzondering en kwam, ook omdat het ingeklemd zat tussen prachtige sterke songs, minder tot zijn recht. Hiervoor revancherde BLANKO zich dan met ‘Bored’ en ‘Wake Up’, waarna het rock en Popronde feestje leker werden door getrokken. BLANKO bleek gewoon een prima band, die garant staan voor een stevige show en daarmee een fundament hebben, waarop ze verder kunnen bouwen om straks ook nog wat meer invloeden en verrassingen toe te laten. ‘Via ‘Foxy Lady’ en ‘Ways of the World’ ging het fijn verder in De Witte Bal.