Recensies 2015

Tuff Luck presenteert album met verve

AMEN – Zelfs groepen op de tandem kwamen aangesneld en bij tijden was het Fries de voertaal in De Amer in Amen. De CD presentatie van Tuff Luck ging niet onopgemerkt voorbij en terecht. Met een spetterend optreden werd gevierd dat de Friese bluesband hun eersteling op de wereld heeft gezet. Het waren Friese tijden in bluesland, hoewel de band daar toch even anders overdacht, want er werd ingezet met ‘Tulsa Time’ en ook over het tijdstip waren bedenkingen, want ze lieten het volgen met ‘Early in the Morning’. De eerste set was prima, maar vooral als Jelle Visser zich bij het viertal op het podium voegde met zijn saxofoon af en toe nog even wat onwennig. Dat gooide de band in de tweede en derde set van zich af. Vooral de tweede set bereikte de band een hoog niveau. De bewerking van het Robert Johnson nummer ‘Come on in my Kitchen’ was meer dan prachtig even als ‘Muddy Water’ en het door Muddy Waters naar bekendheid gezongen ‘Got my Mojo Working’. Bassist Peter Hartmann en drummer Douwe-Jan Pol legden een stevig fundament waarop de gitaar van Rogier Trampe, de saxofoon van Jelle Visser en toetsenist Kees Bode konden excelleren met hun spel. Trampe was daarnaast uitstekend bij stem en heeft een mooie bluesstem. Blues is historie. De naam van Tuff Luck is, zo vertelde Trampe, ontleent aan een nummer van Big Maceo Merriweather. Het was eigenlijk het enige weetje over de muziek. Trampe spreekt toch makkelijk op het podium, maar af en toe mag toch ook een liedje wel even uitgelicht worden met wat achtergrond. Nu lag de nadruk op spelen en dat deed de band prima. Dampende old school blues stond op het menu. In de derde set kwam de band met een vette versie van ‘Tell me Mama’ en als afsluiter ‘Stop Breaking Down’ van het nu gepresenteerde album. Bandmanager Annette Trampe stond met een grote glimlach de boekingen op te nemen achteraf. Al drie podia toonden na het horen van de band onmiddellijk belangstelling. Spelen met zichtbaar plezier en goede muziek heeft een toekomst, Al moeten we er op de tandem naar toe.