MADRID – De fans van de populaire Netflix serie ‘La Casa de Papel’ zal haar muziek waarschijnlijk bekend voorkomen. Eén van haar nummers werd gebruikt in de serie. “De carrière van Travis Birds heeft een vlucht genomen sinds ‘Coyotes’ in 2019 werd gekozen als titelsong van de televisie hit ‘La Casa de Papel’. De Madrileense zangeres specialiseert in een mix van filmische dimensies met flamenco, moderne pop en een rauw randje in de geest van Tom Waits en PJ Harvey”, stelt Eurosonic in Groningen in het voorstelrondje van de komende line-up om te vervolgen: “In 2021 bracht ze het album ‘La Costa de Los Mosquitos’ uit, met geweldige, hevige muziek over verdacht bekend klinkende obsessies”, aldus het showcase festival dat in januari wordt gehouden en dat Travis Birds in de gelegenheid stelt haar muziek naar Groningen te komen brengen. Wie haar Spaanstalige liedjes beluistert voelt inderdaad de heftige emoties er af spatten of onderhuids borrelen. “Ik ben iemand met grote contrasten in mijn persoonlijkheid”, stelt de zangeres als we haar in een zonnig Madrid opzoeken.
“Muziek was een toevluchtsoord voor mij in een moeilijke tijd en ik was erg gedreven om me verder te ontwikkelen”, vertelt Travis Birds. Ze is druk in de voorbereiding van haar Spaanse tour de rest van dit jaar met haar nieuwe album. Vanaf eind oktober tot en met eind december heeft de Spaanse een vol programma wat haar door heel Spanje zal voeren en waarvan de show in Madrid al is uitverkocht. Ze gaat er goed voorzitten en gaat terug naar haar eerste muzikale schreden. “Ik begon zelf muziek te leren toen ik 19 jaar oud was, tot dat moment wist ik eigenlijk niet dat ik kon zingen of een instrument kon bespelen. Ik ontdekte dat meer kon dan ik dacht en toen begon ik muziek te studeren op de universiteit en speelde ik met groepen om het in een mum van tijd onder de knie te krijgen”, lacht Birds. “Ik probeer naar veel verschillende muziek te luisteren en nieuwe dingen uit te proberen om mijn eigen stijl verder te ontwikkelen. Elke keer ga ik zitten om te componeren, totdat ik mijn eigen persoonlijkheid in de liedjes terug vind.” In het begin speelde ze haar liedjes steevast eerst voor haar tweelingzus bij gebrek aan een ander publiek. “Mijn zus is een geweldige filter voor mij, haar mening is nog steeds erg relevant voor mij.”
Songwriting is een onderwerp waar we verder in spitten. De zangeres legt het graag nog eens uit “Mijn compositieproces is meestal het zoeken naar een ambiance en een baslijn, van daaruit bepaal ik een harmonie en parallel schrijf ik de teksten.” Die zijn, zoals al viel af te leiden, vaak heel persoonlijk en diep geworteld in haar innerlijke. “Ik ben meer gemotiveerd door de thema’s die ik heel dichtbij mij persoonlijk ervaar in de eerste persoon, mystiek en alles wat de omgeving oproept waarnaar ik op zoek ben. Mijn teksten zijn persoonlijk maar ook metaforisch, dus ik voel me niet te bloot en dat is toch niet iets dat me zorgen baart. Het is hierdoor nooit moeilijk voor me geweest om mijn teksten te zingen en me zo voor een publiek te presenteren.”
Een belangrijke katalysator in de loopbaan van Travis Birds is uiteraard het nummer ‘Coyoto’. Het werd prominent opgepikt door ‘La Casa de Papel’ en bereikte op deze manier een wereldwijd publiek. “Het feit dat mijn liedje in deze serie terecht kwam was een geweldige showcase voor mijn muziek. Het markeerde een punt dat ik een relevanter podium voor mijn werk kreeg. Voor mij persoonlijk is het een droom die uitkomt om met mijn muziek te mogen bijdragen aan een audiovisueel stuk van internationaal niveau.”
‘Año X’ was het eerste album dat Travis Birds uitbracht. Het maakte indruk met die prachtige emotioneel geladen stem. Haar stad Madrid speelt een belangrijke rol op het album. “Madrid heeft mijn eerste album, ‘Año X’, beïnvloed omdat het een grote rol speelde in mijn leven, maar vandaag zoek ik naar andere plekken om me te inspireren en ben ik wat meer losgekoppeld van Madrid.” Die nieuwe invloeden zijn te horen op haar nieuwe album. Dat album is geweldig ontvangen en wordt gezien als haar echte doorbraak naar de meest vooraanstaande nieuwe Spaanse artiesten. “’La Costa de Los Mosquitos’ is een donkerder en introverter album, het heeft een meer mystieke uitstraling en is meer metaforisch en dromerig”, legt de Madrileense uit. “Het gaat over obsessies als vehikel naar waanzin en voor mij speelt het zich af in het hoofd van de luisteraar, in het onderbewuste. In vergelijking is ‘Año X’ een album met een meer letterlijk concept en gebaseerd op verhalen over overwinnen en moed.” Er is voor het nieuwe album veel aandacht besteed aan de cover. Zelf heeft Travis Birds grafische vormgeving gestudeerd, voor haar nieuwe art work heeft ze de hulp ingeroepen van een kunstenaar die het een zeer uitgesproken karakter mee geeft. “Het ontwerp van de omslagen en de presentatie van het project is erg belangrijk voor mij. Ik hou van het ontwerp en het beeld dat het oproept, ik probeer het een goede representatie te laten zijn van de wereld die mijn muziek oproept.”
Van plaat naar het podium. “Live muziek is mijn favoriete onderdeel van dit beroep”, jubelt de zangeres met twinkelende ogen. Ze schiet overeind. “Het is het deel waar ik het meest van geniet en contact kan maken met de liedjes door de mensen die er zijn en het live met ons meemaken.” De shows van Travis Birds zijn dan ook een belevenis. Haar filmische emotionele liedjes met die mooie mix van pop en folk met flamenco en andere Iberische en Zuid-Amerikaanse muzieksoorten spreken bijzonder aan. Melodieuze nummers en stembanden die je kunnen strelen, maar ook heftig kunnen raken. “Het wordt de eerste keer dat we in Nederland spelen, we zullen proberen de gelegenheid te benutten die die deze historische dag biedt om ons zo goed mogelijk te presenteren. Ik wil mijn muziek graag bekend maken, ook in andere landen, en proberen om de kans te krijgen daar ook op te treden om te zien hoe het op verschillende plaatsen werkt.” Een mooi punt om te besluiten en Travis Birds terug aan de voor bereidingen voor haar toer te laten gaan. Na Spanje wacht dan immers al gauw Groningen en in het verlengde Europa om te veroveren.