GRONINGEN – Hit the North ontwikkelingstraject, Eurosonic / Noorderslag en hoppa eigenlijk binnen een jaar is Steeby & the Better Days een veel gevraagde festival act. Een kind kan de was doen, zo lijkt het, maar als iets eenvoudig lijkt, dan is het vaak moeilijk, maar is degene die het doet goed in zijn vak en laat het simpel lijken. Steeby & The Better Days mochten op het hoofdpodium van het Bevrijdingsfestival in Groningen optreden, voor ze in de hoop het noodweer voor te blijven af reisden naar andere bevrijdingsfestivals. Optreden in mooie zalen als Vera en Simplon in Groningen heeft de formatie al op hun naam, waarbij ze in Simplon vanwege de overweldigende belangstelling vanuit de kleine naar de grote zaal werden verplaatst. Hongerige Wolf en Noorderzon konden vorig jaar al van de bucketlist en de band is ook geïnviteerd voor een gezellig festival als Simmerdeis in Drachten deze zomer, waar ze het park op hun kop mogen zetten. Jesse Kortenschijl formeerde zijn formatie midden in de periode dat de pandemie woedend om zich heen greep in Nederland en hij het zocht in de muziek en verbintenis. De Groninger bracht een EP uit en bewees op het Bevrijdingsfestival klaar te zijn voor het grote werk. Lekker vlot en uptempo werd met ‘Rat Race’ dit vast bijzondere moment voor de geboren Stadjer om in zijn thuisstad voor zo’n menigte te mogen optreden aangevangen. Het tempo werd er nog meer ingebracht met ‘1000 Flows’. Muzikaal kun je Steeby & the Better Days in de hoek hip hop parkeren, maar eigenlijk is het veel breder, want ook uit de soul, jazz en pop put hij inspiratie, terwijl hij met blazers ook een portie funk op zijn publiek loslaat. Het is ook een deel van het succes, want het spreekt op deze manier een brede doelgroep aan die zich zullen herkennen in en verwant voelen aan de sound van Steeby & the Better Days. Als er bij Hit the North aandacht is geweest voor het in elkaar zetten van een setlist, dan heeft de Groninger op dat moment met gespitste oren zitten luisteren. Na de mooie opbouw in de eerste twee nummers, ging het tempo er voor ‘Allright’ even uit, waarmee hij een mooi kader zette om deze track. Dit mooie nummer had een fraaie ontwikkeling, want vanuit die rust werd het feller en feller en kreeg het nog een extra dimensie door de mooie zang van twee prima zangeressen die in veel nummers een aansprekende bijdrage leverden. Daarnaast blazers, gitaar, bas en percussie om een stevig geluid neer te zetten. Nieuw in het aanbod van Steeby is ‘Balkon’ met ook nu een mooie opbouw en vooral prima gitaarspel dat dit nummer kleurde. Jesse Kortenschijl bleek een prima zanger en rapper. Hij benutte het hele podium met een routine of een stadion show dagelijkse kost was. In zijn aankondigingen was hij amusant, maar hier kunnen nog wel stappen worden gemaakt. Het was veelal een mooi verhaal, maar ingaan op de nummers zelf deed hij eigenlijk niet, wat zorgde voor een zekere vrijblijvendheid. De meeste mensen waren ook niet voor de diepgang op het festival, maar om te dansen en dat gebeurde al snel volop op een nummer als ‘Hyperbolic Time Chamber’ of lekker meedoen met de vlotte meeklapper ‘Level it Up’. Ook nu zo’n mooie overgang, want van het snelste nummer van de set ging het door met een ingetogen uitleg over Steeby & The Better Days en een akoestisch begin van ‘Kleine Flex’ dat echter steeds meer een prachtige heftigheid kreeg en zo uitgroeide tot het hoogtepunt van dit optreden. ‘Nathan Rotjes’ zo’n rustig verhalend deel en was ook zeer fraai, voor besloten werd met het stevige ‘Intro’ met felle percussie. Voor een band die zo pril is en op de plek staan waar een twintigtal jaar geleden de Rolling Stones en Tina Turner stonde op de drafbaan met deze vanzelfsprekendheid en het publiek mee krijgen. Doe het Steeby & the Better Days maar na. Er is best nog wat te schaven, maar dat komt met tijd wel goed. Steeby & the Better Days hebben prima dagen, deze dagen, als de regen maar geen roet in het eten gooit.
Optredens, Festivals en Podia in het Noorden