Eind vorig jaar verscheen het voortreffelijke album ‘Whispers’ van de Drents-Namibische zangeres Shishani. Binnenkort zal ook de digitale versie beschikbaar zijn. Shishani Vranckx maakt hiermee een bewuste keus. Eerst wilde ze de intieme verhalen over “struggles met mentale gezondheid door ervaringen met racisme, trans/homofobie, activist zijn, et cetera en een weg naar rust, zelfacceptatie en zelfzorg”, delen met haar publiek tijdens shows en daar de mogelijkheid geven om het mee te nemen in fysieke vorm voor het in de grootsheid en oppervlakkigheid van het digitale te laten gaan. Dat punt is nu bereikt, maar het blijft een album dat meer dan de moeite waard is en ook een publiek zal vinden die de diepzinnige nummers zal waarderen en weten te savoureren door er vaak naar luisteren, de boodschappen zich ter harte te nemen en er steeds weer wat nieuws in te ontdekken elke keer dat ‘Whispers’ opnieuw wordt gedraaid, of dat nu met de naald op vinyl is, de druk op de knop van de CD speler of met de muis of telefoon in een streamingdienst. Het is een album dat verdiend om in de intimiteit met aandacht te worden beluisterd.
Shishgani Vranckx is geboren in Namibië met ook Belgische roots en getogen in Zuidlaren en heeft tegenwoordig haar domicilie gekozen in Amsterdam.In haar geëngageerde werk maakt ze optimaal gebruik van die verschillende achtergronden om tot grensverleggende, openhartige, maar ook intieme projecten te komen, die steeds dwingen tot nadenken en om jezelf te verhouden tot wat en wie je bent en wat je rol is in de wereld. Naast werk onder eigen naam, is Vranckx ook initiatiefnemer voor projecten als The Namibian Tales, een formatie waarmee ze eer doet aan de muziek van haar geboorteland waarmee ze album ‘Itaala’ uitbracht. Shishani is daarnaast oprichter van Miss Catharsis, een geheel vrouwelijke band die met retro soul en jazz de rol van de gekleurde vrouw onder de aandacht brengt, de groep Shakuar, die elektro met traditionele instrumenten en betoverende zang weet te combineren en het collectief Sisterhood bestaande uit vrouwen die een link hebben met het koloniaal verleden van Nederland. Naast zanger en gitarist is Shishani ook activist voor onder andere LGBTQ+ rechten en het milieu. Zelf op het podium staan doet ze niet altijd, want de laatste jaren is Vranckx erg actief in het componeren voor het theater, dans, film of kunstprojecten.
Het album ‘Whispers’ doet zijn naam eer aan. Het is vaak alsof Shishani naast je zit, je omarmt en je moed inspreekt met zachte stem, maar met overtuigingskracht. Het openingsnummer ‘Give Her Time’ is daar een fraai voorbeeld van. Neem de tijd om te herstellen. Het zwelt aan met mooie strijkers die het nummer een punch meegeven die prachtig is. Het kleinere en trage ‘Peaceful Now’ neemt je zachtjes mee naar een veilige plek, ondanks de zware reis er naar toe. Prachtige ingetogen zang en mooie eveneens met gevoel ingespeelde percussie vormen een warm bad om je in onder te dompelen. Vlotter is ‘She Whispers’ mooi verhalend en soulvol. Het thema, de weg naar gemoedsrust en genezing, pakt geweldig uit, maar heeft ook een nadeel. Nu en dan zou je muzikaal, soms nog een paukenslag extra willen. Een bruter accent of een beetje rock. Nu zijn het het, met bijvoorbeeld het fantastische ‘River of Creation’ dat prachtig zacht meanderde met heerlijke zang of het zacht strelende en bemoedigende ‘Be Strong’ met wederom subtiele strijkers, gevoelige kwetsbare liedjes die je opbouwen en bemoedigen. Echt een heerlijk nummer, met mooie blazers en iets swingendere vibe, is ‘Forgiveness’, waar tegen mooi contrasteert het kleine trage ‘Wishes’, een mooie fluistering met een fijne spanningsopbouw. De stem van Shishani overtuigt nummer naar nummer. Er is daarnaast heel fijn gebruik gemaakt van instrumenten, die eigenlijk, of het nu blazers, strijkers of percussie is, steeds echt wat toevoegen. Opbeurend komt met ‘Fly Like A Bird, weer zo’n nummer waarop de strijkers de onderlaag vormen, van waaruit de stem van Vranckx en de boodschap kunnen opstijgen naar grote hoogte. ‘Lay in the Sun’ is weer een kleine relaxte vertelling, maar toch ook een vraag om vergiffenis en vergetelheid, maar met een zomers gevoel. Een contrast welke de spanning weet op te bouwen. Als het album eindigt met ‘Give In’ is de conclusie dat dit een concept album is, dat heel fijn is uitgepakt, rondom het thema dat de artiest gekozen heeft. Een album dat je moet beluisteren als je het nodig hebt, dat steuntje in de rug en beluisteren moet als je houdt van prachtige kleine soulvolle nummers, fraai gezongen en met verrassende accenten.