SCHEEMDA – Voor de broers Matthijs en Ruben Pol in De Toekomst in Scheemda op het Grasnapolsky podium belanden hadden ze al een hele loopbaan achter zich. Als model werden beide broers gescout en geruime tijd werkten ze in mode hoofdstad van de wereld Parijs waar ze vanuit hun woonplaats Alphen aan den Rijn heen waren gereisd. Er was altijd al muziek gemaakt, maar op het moment dat er in de loopbaan in de mode weer meer ruimte ontstond, werd de muziek weer opgepakt en al snel stonden beide heren als Pol op diverse podia.
Een gezamenlijke voorliefde voor de New Wave en synth-pop muziek van de jaren 80 stuurde de richting waar de muziek van Pol op ging. Bands als Duran Duran, Depeche Mode en The Cure vormden inspiratie bronnen. Dat wordt gecombineerd met hun voorliefde voor de mode in prima songs. In 2022 worden de eerste songs uitgebracht. In de loop van dat jaar verschijnen ‘Comme ça’, ‘Boys Are’ en ‘Modern Strange Love’. Het levert een invitatie op voor Grasnapolsky voor de editie 2023. Voor later dit jaar wordt een EP verwacht.
De gebroeders Pol worden op de catwalk van Grasnapolsky bijgestaan door Max van Dijk op drums die onverstoorbaar het tempo blijft aangeven in de songs. Het optreden start met ‘Boys Are’. Een vlot en gedreven begin, waarin Pol tipje van de sluier oplicht van het modellen bestaan en met name de giftige manlijkheid achter schermen. Een lekkere start die ze laten volgen door een cover van Japan. ‘Adolescent Sex’ krijgt een uitstekende uitvoering, waarbij ook nu het tempo hoog licht. Beide Pols wisselende de zang af en ook in de instrumenten wordt nu en dan gewisseld. De zang mag nog wat consistenter, maar met flair, waaruit toch hun ervaring blijkt uit de mode, worden de nummers gebracht. ‘Modern Strange Love’ zit dan meer in de richting van de Synth-Pop dan van de New Wave. Een stevige beat van Van Dijk, lekkere synths geven dit nummer robuustheid, terwijl het tempo juist omlaag gaat en in de loop van dit nummer alleen maar rustiger wordt. Dan krijgt Grasnapolsky een mooie primeur. ‘Sentimental figures’ is nog niet uitgebracht en het publiek in Scheemda krijgt alvast een preview. Het is kalmer nummer, met mooi drumwerk en een prima gitaarstuk. Veelbelovend. De aankondigingen van Pol zijn prima, maar mogen nog best iets inhoudelijker. Vaak zijn het meer mededelingen, zonder dat echt wordt ingegaan op de liedjes. Voor het slot van het optreden is het stevigere werk bewaard. ‘L’Amour Fait Mal’ is rockender en het publiek danst mee op de klanken van Pol. Donkere tonen kondigen dan het einde aan, dat komt in de vorm van ‘Comme ça’. Het nummer zwelt fijn aan en is duidelijk het mooiste nummer van de set. Tweestemmig of in duet gezongen valt de zang nu precies op zijn plek en wordt prachtig. De drums stoken het vuurtje verder op en het is krachtig en prachtig. Bij vlagen was het erg mooi, bij vlagen ook net iets minder, maar er zit toekomst in Pol. Het maken van kilometers op het podium zorgt er vast voor dat beide broers het hoge niveau dat ze in zich hebben constant kunnen houden. Het blijft toch altijd weer lekker om te zien hoe een nieuwe generatie met de muziek van hun ouders aan de slag gaan en er iets moois van weten te maken.