Loading...
Interviews 2016

Pitou Nicolaes: “Emotie gaat boven techniek”

Foto: Danny Griffioen

HOUWERZIJL – De House For Sale Sessions in Houwerzijl lopen op het einde. Nog twee optredens staan op de agenda voor het organiserende Roodehaan team zich weer stort op het buitenseizoen. De voorlaatste op de agenda is Pitou. De Amsterdamse Pitou Nicolaes wordt geroemd om haar zang en door het combineren van folk met klassiek, een combinatie die in het buitenland al vaak wonderbaarlijk mooi is uitgepakt. Pitou komt op 13 februari zingen in Houwerzijl. Niet alleen, want de formatie staat bekend om de prachtige samenzang.

“Ik heb van mijn tiende tot mijn vijftiende gezongen in het Nationaal Kinderkoor en heb daarna drie jaar niks meer met muziek gedaan”, onthult Pitou Nicolaes als het gaat over haar muzikale wortels. “In die jaren was ik vooral bezig met op de middelbare school zitten en een zestienjarige zijn. Pas na mijn middelbare school, toen ik ging nadenken over ‘de toekomst’, pakte ik de muziek weer op en deed ik auditie voor het Conservatorium van Amsterdam, de popopleiding. Ik begon liedjes te schrijven. Dat was eigenlijk meteen het antwoord, zodat er geen vraag meer was over wat ik wilde doen.” Het werd de muziek. Daarbij weigert Pitou Nicolaes een richting te kiezen, Met Pitou is ze de popkant opgegaan en met het Kobra Ensemble de klassieke en in beide zijn de scheidslijnen dun getrokken en lopen genres in elkaar over. “Mijn doel is om niet als klassiekzangeres of als folkzangeres te boek te staan, maar daarin fluid te worden. Er zit in de muziekcultuur zo’n enorme scheidingslijn tussen klassiek en pop. Ik zou graag zien dat dat wat minder wordt. Met Kobra proberen we dat al te doen, door klassieke muziek in een concert te mixen met volksmuziek en op te treden op plekken als een zwembad of een leegstaande villa. In mijn eigen muziek zoek ik juist graag de klassieke aspecten op, zoals de meerstemmigheid. Het is af en toe een beetje vreemd en schizofreen om onder mijn eigen naam een act te hebben, maar het is wel precies zoals het is. In Kobra ben ik ook nog steeds Pitou, maar draait het om Kobra.”

“Ik ben opgegroeid met koormuziek”, gaat Pitou in op de belangrijke rol van harmonieën in haar werk, zozeer zelfs dat stemmen instrumenten worden. “Voor mij was het vanzelfsprekend dat iedereen in een stuk een toon of melodie zong en dat uit die verschillende melodieen dan uiteindelijk harmonieën kwamen. Toen ik op het conservatorium kwam bleek dat de meeste mensen juist dachten vanuit akkoorden en daar bovenop dan melodieën schreven. Ik denk nog steeds op ‘melodie eerst’-basis, en gebruik dus de koorpartijen als basis waar anderen een harmonie-gebaseerd instrument zouden gebruiken. Ook de gitaar die ik bespeel is meer melodie-gebaseerd. Ik mag mezelf ook absoluut geen gitarist noemen – ik speel zelden op meer dan 1 snaar tegelijk – maar het is heerlijk om jezelf te kunnen begeleiden en daarin onafhankelijk te kunnen zijn.”

Een ander punt dat aan de orde komt is dat bij klassiek geschoolde zangeressen vaak de techniek de boventoon voert boven de emotie. “Voor mij staat de emotie altijd boven de techniek. Natuurlijk is een goede techniek fijn, het maakt je instrument minder kwetsbaar. Maar het belangrijkste van muziek, zowel mijn eigen muziek als van die die ik zelf luister, is voor mij uiteindelijk emotie, niet ‘het goed doen’.”

Een eerste Pitou album is aangekondigd. Nog dit jaar moet het verschijnen. “Dit debuut voelt eigenlijk als een soort startpunt, starten met een verzameling van wat ik tot nu toe heb gemaakt. Ik kan me voorstellen dat als je al eerder een album uit hebt gebracht, je dan gaat nadenken over je volgende album als geheel: wat moet de sfeer zijn, wat is het thema. Bij mij was het zo dat ik alle liedjes al had en ik nu bezig ben er een album van te maken. Dat is gek, je krijgt opeens een afstand tot de nummers. Maar ik ben blij dat ik de tijd en mensen heb gevonden om daarmee aan de slag te gaan.”

Er mag veel verwacht worden van het concert van Pitou in Houwerzijl. Hoewel de formatie nog maar heel pril is en pas een jaar geleden in het leven is geroepen werd het Mooie Noten gewonnen. Een mooie kickstart. “Dat ik Mooie Noten won was onverwacht, de voorronde was geloof ik het derde optreden wat ik deed in de samenstelling met 2 achtergrondzangeressen. De reden dat ik meedeed was vooral omdat ik benieuwd was naar hoe mensen zouden reageren. Een wedstrijd rondom muziek is altijd een beetje vreemd, een prijs maakt niet dat mensen je muziek mooier of minder mooi vinden. Je moet daarna alsnog je publiek vinden. Maar meedoen aan Mooie Noten heeft er wel voor gezorgd dat ik mensen heb ontmoet die me konden helpen met alles om de muziek heen: de muziekwereld, optredens regelen. Ik had tot dan alles alleen gedaan. Het was goed om er achter te komen dat je, zeker in dit beroep, niet alles alleen hoeft te doen. Ik werk aan het begin van een proces nog altijd het liefst in mijn eentje, maar er kan nog een heleboel meer gebeuren als je de juiste mensen vindt, die affiniteit voelen met dat waar je mee bezig bent, en die met hun eigen specialiteit willen meedenken”, besluit Pitou Nicolaes.