Loading...
Recensies 2019

Niklas Paschburg is een ambachtsman

GRONINGEN – De Duitse Eurosonic deelnemer Niklas Paschburg geeft concerten waarbij je als toeschouwer zit te kijken als of je een ambachtsman aan het werk ziet. Is dat erg? Nee, want programma’s als ‘How Its Made’ trekken veel toeschouwers en zelfs de Nederlandse cineast Bert Haanstra had dit 50 jaar geleden al ontdekt. De jonge Duitser staat midden tussen toetsen, accordeon, synths en drums als hij in Blokes Groningen zijn set begint in het kader van het Toutpatout verjaardagsfeestje. Hij staat midden tussen zijn gereedschappen en zoals een bakker begint met een ingrediënt, zo begint hij met een instrument, vaak synths of toetsen en voegt daar één voor één meer aan toe tot een indrukwekkend eindresultaat. Staat de basis, waarvan de kern steeds het pianospel is, dan keert hij zich naar de drums, pakt de accordeon en draait aan zijn knoppen en zijn loops om zaken bij te stellen. Het publiek is daarbij toehoorder die niet of nauwelijks in het proces wordt betrokken. Het zijn theatrale instrumentale werken die op deze wijze worden geschapen. ‘Anew’ is het nummer, afkomstig uit zijn geweldig ontvangen album ‘Oceanic’ van 2018, waarmee Paschburg ons rustig laat kennis maken met zijn muziek. Het is geen eenvoudige muziek, want hij weet met geluidseffecten en de ander hulpmiddelen die hij tot zijn beschikking heeft, de intensiteit erg hoog op te voeren. Hij neemt je mee naar de Baltische zee dit optreden. De jonge Duitser is opgegroeid naast een haven in Hamburg en bracht in zijn jeugd veel tijd door op de kusten van deze zee. Een stadsjongen die zich liever in de natuur terugvindt. Voor het album ging hij terug naar die Baltische zee en maakte kwartier op de kust met zicht op het water om daar te schrijven aan liedjes, maar vooral om de geest van die zee te vangen. Het rustig beginnende ‘Fade Away’ is indrukwekkend. Het zijn liedjes die je meenemen, want ze hebben een groot cinematografisch karakter, maar dat zou nog versterkt kunnen worden met een korte uitleg. Wie niks van de historie van deze ambachtsman weet, zal moeite hebben zijn werk te leren lezen. Ook dan blijft overigens genoeg schoonheid over, maar met een korte uitleg gaat het sneller en kan de toeschouwer onmiddellijk investeren in het nummer met aandacht en begrip. ‘Journey Among Worlds’ heeft een fijn optimistisch karakter en het hoogtepunt is ‘Fragmentation’ waarmee Niklas Paschburg zijn bijdrage afsluit.