Recensies 2019

Fascinerende muziek van Hilary Woods

GRONINGEN – De Ierse Hilary Woods deed veel mensen verstelt staan met het prachtige album ‘Colt’ dat in de zomer van 2018 verscheen. Meer dan intrigerende muziek met veel gelaagdheid, diepgang en spanning. Absoluut geen gemakkelijke muziek, maar wel met veel urgentie. Kun je zoveel pracht ook op het podium laten klinken. In Café Blokes stond Hilary Wood ter gelegenheid van het verjaardagsfeestje van Toutpartout met een korte set en even later in de De Aa Kerk voor haar volledige showcase. Woods is eigenlijk al een gevestigde naam die op Eurosonic die faam weet te bevestigen met haar veel geprezen show in de Aa-Kerk en het afgelopen jaar al prachtige festivals deed en de komende tijd door heel Europa en de Verenigde Staten trekt. In Blokes worden met aandacht haar instrumenten opgebouwd. Voor de artieste zelf toetsen en gitaar en voor haar begeleider percussie. Alles gereed, dan wordt welhaast plechtstatig aangevangen voor een rustig begin met ´Bathing´ wat halverwege ineens van karakter veranderd. Mooi spel op de toetsen, met aanvulling op de percussie wat soms iets dominant is en helaas nu en dan erg stoort op de techniek. Dat wordt gelukkig in de loop van het concert snel beter, hoewel de slagkracht toch iets te veel blijft voor de installatie. Dan vervolgt Woods met het iets vlottere ´Taking Him In´. In dit lied komt haar stem prachtig tot zijn recht. Hilary Woods is een Ierse sirene. Ze heeft een stem met veel diepte en bereik. In haar liedjes hoor je haar achtergrond die breder is dan muzikant alleen. Voor ze de huidige richting insloeg verdiepte ze zich in kunst en literatuur. Het geeft haar inzichten in mooie teksten en dubbele bodems. Ze zet haar liedjes op als een schilderij. In ´Prodigal Dog´ klinken heftige synths als bodem, waaruit het liedje opbloeit. Erg mooi is dit nummer. In haar introducties van haar liedjes is ze weinig spraakzaam. Op het podium is ze erg met haar kunst bezig en de toeschouders mogen luisteren. Dan wisselt ze naar de gitaar voor een fijn rustig liedje met ‘Daughter’ dat erg weet te bekoren om daarna met ´Limbs´ wederom prachtig af te sluiten op de toetsen. Het is erg mooi. Wie Hilary Woods heeft gemist, Ze had even kunnen blijven hangen in Groningen, want begin februari staat ze samen met Low in Vera voor een show. De mensen die deze Ierse singersongwriter gezien hebben zijn daar vast bij.