Loading...
Interviews 2016

New Madrid staat in Vera tijdens eerste Europese Toernee

GRONINGEN – Het zijn druk bezette jongens de vier heren van New Madrid. In vier jaar tijd brachten ze twee albums uit, twee EP’s en staat het derde album op het punt van uitkomen. Tussen door zijn ze hard op weg naar de vierhonderd optredens. De afspraak wordt dus een continent verzet van Athens Georgia naar Europa. Op de avond voor hun eerste concert van de eerste Europese toernee in Hannover spreken heet de band tijd als het vliegtuig nog maar net is geland. Dit weekend komen de heren naar Nederland en staan ze naast Paradiso in Vera in Groningen op 8 januari. Phil McGill de zanger en gitarist van New Madrid verruilt de vliegtuigstoel voor de praatstoel.

“De aantrekkingskracht van de gitaar kreeg me rond mijn elfde in zijn macht”, beschrijft Phil McGill zijn eerste muzikale stappen. “Waarschijnlijk was die fascinatie er al wel eerder, maar op die leeftijd wist ik mijn ouders te overtuigen dat ze voor mij een gitaar moesten kopen. We hadden altijd al wel een piano thuis staan, maar dat is nooit mijn instrument geweest. Dat was mijn zusje haar ding. Ik luisterde wel hoe mijn zus woordelijk haast elk liedje dat op de radio werd gespeeld kon meezingen. We zongen ook in de kerk.” De basis van de band is Athens Georgia. De thuisstad van McGill en een omgeving die hem en Graham Powers, Ben Hackett en Alex Woolley kansen gaf zich muzikaal te ontplooien. “Soms bestaan mooie dingen maar heel kortstondig, een paar maanden, dan is het voorbij. Athens heeft een heel gevarieerde en rijke muziekcultuur. Het is haast absurd om voor een stad van die omvang zoveel muziek te hebben, maar het varieert steeds. Het is constant aan verandering onderhevig, want de stad is ook traag en weinig krachtdadig. Er zijn ook veel overlappingen of alle mensen met talent zitten op een kluitje”, schets McGill. “Athens steunt wel creatieve ondernemingen en je hoeft niet in een bepaald sjabloon te passen om die steun te krijgen. Het is een stad met een academie en dat heeft veel invloed. Mensen komen en gaan. De seizoenen hebben een grote invloed op de energie van de stad. Ik hou daar wel van. Veel studenten zijn ook muzikaal actief. Dat is positief. Het maakt dat de muziek scene kan overleven in Athens.”

In deze omgeving onstond New Madrid. Het viertal maakt veelgeprezen dromerige Indie Rock. “The sounds don’t exit the speakers as much as they condense and hang in the air like the humid Athens summer that birthed them,” citeert Vera niet voor niets de website van New Madrid in hun aankondiging. De band is er in geslaagd een heel eigen geluid te creëren met invloeden van rock en naast de gitaren ook een centrale rol voor de zang. “Ik begon met het bezoeken van concerten en het luisteren naar platen. Ik luisterde alles waar ik mijn handen maar op kon leggen.Dat werd iets wat ik deed samen met anderen. Niet lang nadat ik mijn gitaar gekregen had ben ik ook begonnen met mijn eigen liedjes te schrijven. Dat is een aspect dat mij altijd heeft geboeid. Dat wilde ik gaan doen met mijn gitaar en niet zozeer technisch het hele instrument tot in de perfectie beheersen. Op het moment dat ik met anderen begon te spelen werd het een soort Indie Rock ding. Samen onderzochten we geluiden en energieën. We vinden allerlei stijlen muziek leuk. Heel oude country spreekt ons aan, maar ook experimentele Noise muziek, Ambient, Weirdo Pop, Drone tot en met Gospel en Psychedelische muziek, als het maar muziek is met gevoel.”

Zelf schrijft de band ook nummers waarin het gevoel ook een belangrijke rol speelt. “Liedjes komen van overal. Iets wat iemand tegen mij vertelt of wat ik overhoor. Een verkeersteken aan de kant van de weg dat me inspireert of een bericht in een krant. Liedjes kunnen onstaan uit een gevoel dat ik heb, een emotie. Soms is het niet meer dan wat woorden die in mijn hoofd rondspoken, waaruit een idee ontstaat. Het kan beginnen bij de muziek en dus van de andere kant. Een instrumentaal stukje of een tape loop of een paar accoorden op de gitaar. Het is ook voorgekomen dat uit het bas gedeelte van een liedje een heel nieuw nummer is ontstaan of uit het drum deel. De drums worden heel persoonlijk ingevuld en wil er wel eens een andere beat te voorschijn komen.”

Waar geen invloed meer is van een persoonlijke invulling is, wat is vastgelegd op CD. In 2012 bracht de band het inmiddels totaal uitverkochte ‘Yardboat’ uit en in 2014 ‘Sunswimmer’. In de tussentijd verschenen twee EP’s waaronder vorig jaar een speciale uitgave voor Record Store Day met live opnames van nummers van de eerdere albums. Op dit moment wordt de laatste hand gelegd aan het derde abum dat in 2016 op de markt komt. “We wilden proberen om de hoeveelheid ‘demo’ing’ voor dit album te minimaliseren en te trachten om de liedjes te grijpen direct de eerste keer als ze voor ons gevoel goed werden gespeeld en het klonk zoal we wilden. We wilden af van het idee dat, dit nummer klinkt goed, maar op de demo klonkt het nog zoveel beter. Je ontkomt toch niet aan het maken van veel proefopnames voor de eigenlijke opname, maar door producer David Barbe er vroegtijdig bij te betreken en hem aanwezig te laten zijn bij wat vroeger gewoon proefopnamen waren zijn we er in geslaagd om het goede uit de demo’s te behouden en op de plaat te krijgen.” dan wacht Europa en een avontuur dat de band door Duitsland, Nederland. België en Groot Brittanië zal voeren. Madrid staat nog niet op het programma.