BORGER – Maartje Stadhouders was één van de aanvoerders die in de koude januari maand met een muzikale karavaan vanuit Borger over de Drentse heuvelen naar de Groninger podia trok om zich te presenteren tijdens Eurosonic / Noorderslag in de hoop daarbij Nederland of zelfs Europa te overtuigen. Goede gewoonte is dat de Drenten samen komen in de kerk van Borger om hun afgevaardigden op Podium 34 met hun zegeningen en goede wensen uit te wuiven. Het is ook de plek waar de kandidaten nog één keer hun aanbod kunnen oefenen. In het geval van Maartje Stadhouders, die haar muziek brengt onder de bandnaam Maartje is dat prima Nederlandstalige pop. Die in Borger zeer aantrekkelijk en goed voor het aanwezige publiek ten tonele werd gebracht en veel indruk maakte.
Maartje timmert al een poosje aan de weg. Een degelijke Popronde in 2023 zag haar in het hele land veel gevraagd worden en in dagen na Eurosonic / Noorderslag zal ze haar EP ‘De Helft Pas’ uitbrengen en ze doet een gooi naar een eervolle plek in De Grote Prijs van Nederland. Het suggereert dat de tweede helft snel zal volgen en dat haar reis nog maar net begonnen is. Het is, zoals haar bio stelt, scherpzinnige Nederpop, waarbij ze het volwassen worden en de wederwaardigheden van dat proces als inspiratie gebruikt. Maartje Stadhouders groeide op in Meppel en De Wijk. Ze verkreeg bekendheid via het programma The Voice Kids waar ze begeleiding kreeg van Nick en Simon. Aan het ArteZ conservatorium in Enschede leert ze het vak en ontwikkelt haar elektronische nederpop. Haar nummers schrijft ze zelfs, hoewel ze ook met ander jong talent op school, zoals bijvoorbeeld Lateesha, samen schrijft.
Op het veelal aan Nederlands jong talent opgedragen bühne van Podium 34 toonde Maartje zich met een geweldige set. Meerdere nummers kregen de aantekening hoogtepunt. Haar band verzorgde het intro, voor Maartje ‘Goud’ inzette. Een fijne catchy opening, waarin de band vlot uit de startblokken schoot en de zangeres voor het eerst haar hele fijne zangstem kon laten horen, terwijl de belofte van catchy hooks werd ingevuld. Hoewel het liedjes zijn die het proces van de pubertijd ontgroeien en aan de rand staan van de rest van je leven, als je je jeugd achter je laat zijn het heel volwassen liedjes en durft Maartje ook de intiemere en zware kanten van dit proces te laten zien. Donkerder is ‘Dunne Lijn….’ waarin ze zich spiegelt aan iemand, maar er is een dunne lijn tussen spiegelen en obsessief stalken en eigenlijk die persoon willen overnemen. Een gevaarlijke emotie die terug komt in de donkere tinten in dit nummer dat vlot begint en daarna al sluipende weg heftiger wordt. Wat opviel waren de mooie wisselingen. Tijdens setlist klas op ArteZ heeft Maartje aan de lippen van haar docent gehangen, want dat was prima voor elkaar en ze toonde dat ze precies begreep hoe elk nummer in te passen en mooi te kaderen, waardoor elk liedjes zowel deel uit maakte van het grotere geheel, maar ook zijn eigen identiteit behielden. Na de heftigheid van ‘Dunne Lijn…’ is ‘Hartenbrekers’ heel klein en gevoelig, maar prachtig intens met mooi toetsenwerk en dat maakt het fantastisch mooi. Het is een nummer met een impressionante tekst. Bindingsangst en bang iemand te verliezen, de problemen in een relatie zien nog voor de relatie eigenlijk begonnen is en al weten hoe het gaat eindigen. Een tekst om stil van te worden in een nummer dat hier alle eer aan bewijst. ‘LampjeAan. Memo’ is dan ook weer klein, maar herbergt veel meer kracht. Heel een andere muzikale kant in het geweldige middendeel van het optreden is ‘Help’ dat na het haast claustrofobische van het voorgaande nummer juist veel meer ruimtelijk en sferisch is en muzikaal een heel andere kant laat zien. Naar het einde wordt het steeds vlotter, steeds meet catchy met nummers als ”Vlak’ en ‘Uitweg’. De naamgeefster en frontvrouw heeft steeds mooi en rustig haar liedjes geïntroduceerd met een open blik en een mooie oprechtheid. Ze weet zich steeds in de rug gesteund door een prima band die haar mooie, maar ook uitstekend verstaanbare zang prima laat uitkomen. Een erg goede show met haar prima teksten, waarmee ze echt iets te vertellen heeft, verpakt in aantrekkelijke hooks en aanstekelijke klanken. ‘Troebel’ is dan het slot. Weer mooi opgebouwd, met een ingetogen start dat snel vlotter wordt en lekker stevig eindigde met goed drumwerk. Maartje is klaar voor meer.