Loading...
Recensies 2023

Library Card houdt van tempo

SCHEEMDA – Vrienden waren het nog voor ze bandmaten werden. In tijden voor internet en mobiele telefoons was de bibliotheek zo’n plek waar je vrienden ontmoeten. Met de bibliotheek kaart in de aanslag naar de nieuwe LP’s en later CD’s in de bakken en die dan thuis opnemen op cassette en onderwijl elkaar tips geven over goede muziek. Of Lot van Teylingen, Mitchell Quitz, Kat Kalkman en Emre Karayalçın elkaar op deze manier hebben leren kennen en bevriend raakten en daarom de band Library Card hebben genoemd vertelt de historie niet. Vrienden waren het in Rotterdam, maar muzikale vrienden”, om ter ere van bibliotheek Nescio maar eens te parafraseren met zijn beroemde openingszin van de ‘Titaantjes’. In Scheemda fungeerde het polsbandje van Grasnapolsky als bibliotheek kaart en kon je een uur lang ‘Library Card van de plank pakken, ter plaatse van genieten en dan terug zetten om wat anders te gaan lenen uit het aanbod van dit festival in De Toekomst.

Lot van Teylingen op zang, Mitchell Quitz op gitaar, Kat Kalkman op bas en Emre Karayalçın op drums hebben eigenlijk nog maar weinig uitgebracht als ze in Scheemda op de planken staan, maar het is zo’n band die een hoge mond op mond reclame factor heeft. Het is aansprekende post-punk gecombineerd met spoken word, en invloeden van indie en post-rock. Helemaal blanco staat de belangstellende niet, want in de band leden van The Lumes, Neighbours Burning Neighbours, Nagasaki Swim en Instead of Ella als een soort best of Rotterdam. Dat schept uiteraard verwachtingen. Eigenlijk zijn er nog maar twee tracks echt verschenen. In 2022 kwam ‘Mirror Factory’ uit en aan de vooravond van Grasnapolsky bloeiden er ‘Sunflowers’ op. Een grijze kaart met een tekening van een soort slangachtig wezen is de setlist. Deze ligt al vroegtijdig op het podium te wachten tot de band die liedjes keurig voor het publiek gaat spelen en de nieuwsgierigen zien dat beide nummers op de setlist staan.

‘Mirror Factory’ is zelfs het eerste punt op de agenda, Een mooie kennismaking met de band en vooral de deels gesproken deels gezongen bijdrage van Lot van Teylingen in dit wat bozige nummer dat in toenemende mate steeds heftiger is. Een opening waarmee je figuurlijk om de oren wordt geslagen, maar even lijk je met ‘Kierkegaard’ respijt te krijgen. De song vernoemd naar de Deense grondlegger van het existentialisme de filosoof Søren Kierkegaard begint rustig, maar haalt nu en dan krachtig uit. Inmiddels is duidelijk dat het tempo hoog gaat blijven bij Library Card. Er zijn weinig aankondigingen en als Van Teylingen wat te melden heeft dan is het niet inhoudelijk. Integendeel, de speeldrang is enorm en de band stormt door met ‘Resident Evil’ om dan toch ‘Soft Animal’ een minimale toelichting te geven met dat niemand alleen maar goed is en dat het ook prima is dat je andere kanten hebt. Dit is ook een liedje met een razende vaart, maar wel heel erg mooi. In het intense ‘Cognitive Dissonance verzorgen Kat Kalkman en Emre Karayalçın een fraai intro waarna het tempo nog meer omhoog blijkt te kunnen. Al het mooie van de band komt samen in ‘Sunflowers’. De nieuwe singel, aldus Van Teylingen. Een stevig nummer met de drums van Karayalçın in overdrive, uitstekend gitaarspel van Mitchell Quitz en hele mooie zang over die gejaagdheid die ieder nummer een prangende actualiteit meegeven. Stevig blijft de norm dit optreden, met ‘For the World is Hollow’, wat het minst tot zijn recht komende song is deze set, maar het indringende ‘Dog Barking in the Distance’ is dan weer prachtig met een mooie gedrevenheid. Dan is ineens die omslag, De bas van Kat Kalkman kondigt ‘Local Newspaper’ aan dat rustig en klein is, een soort oase. Waarna met ‘Well Actualy’ weer fel wordt afgesloten. De vooruit gesnelde roem is waar. Library Card heeft veel mogelijkheden en gaan we vast nog vaak terug zien de komende jaren.