Loading...
Recensies 2019

Kate NV is een ambachtsvrouw

LEEUWARDEN – Vroeg op de middag van de derde dag van Welcome to the Village was Kate NV geprogrammeerd. Na een pittige vorige avond was het idee geweldig, want de muziek van Kate Shilonosova is geen visueel spektakel. Je kunt er rustig bij gaan liggen. Het enige wat op het podium te zien is, is een ambachtsvrouw aan het werk. Iemand die met totale aandacht tot op de millimeter nauwkeurig aan knopjes draait. Klingeltjes aan het werk zet, toontjes en bliepjes produceert en op glazen tikt en soms zacht zingt zonder woorden. Dat heb je in vijf minuten gezien. Eigenlijk is het enige wat je ziet de bovenkant van haar voorovergebogen hoofd. Waar je echter wel de tijd voor moet uittrekken is dat andere communicatiekanaal; het horen. Wat deze Russische artieste uit Moskou produceert is fascinerend. Hoewel in de aankondiging van de Spiegeltent gastvrouw sprake is dat Kate NV een uur lang gaat improviseren, blijkt dat niet te kloppen. Het fascinerende uur wordt inderdaad deels gevuld met improvisaties, maar ook met werk van haar vorig jaar verschenen album ‘для FOR’. Kate Shilonosova geniet in eigen land bekendheid als frontvrouw van de new wave-post punk band “ГШ/Glintshake”, maar timmert internationaal ook aan de weg met geluidpalletten als Kate NV. In haar werk met Kate NV laat Shilonosova zich inspireren door Japanse pop, soundscapes en door de elektronica muziek uit de jaren 80 en heeft daar een totaal eigen invulling aangegeven. De show, althans de luisterervaring, begint met een gongetje dat ze aan het werk zet met een aantal tonen. Dan begint ze laag voor laag hierop verder te bouwen. Steeds meer voegt ze toe, wat percussie, ze tikt op glazen die tot verschillende hoogte zijn gevuld met water, waardoor ze een andere toon hebben, werkt met loops en een triangel in deze eerste improvisatie. Wie zijn ogen sluit en languit op vloer gaat liggen of gezeten op de vloer krijgt alle vrijheid om hier een eigen invulling aan te geven, want een aanwijzing geeft ze niet. Als het klinkt is het vrijgegeven voor een eigen fantasie. Het kan zomaar een boswandeling zijn waar de eerste dieren nog schuchter fluiten, maar je al snel bent omgeven door een kakofonie van geluiden naar mate je verder het bos ingaat. Ze gaat verder met een nummer van haar laatste album. ‘двA TWO’ dat wordt verbonden aan haar eerste improvisatie, waardoor het soms niet heel erg duidelijk is waar nummers beginnen en eindigen. De overgangen zijn naadloos en waar de scherpe luisteraar zo’n zes verschillende composities weet te herkennen, heeft Kate NV er negen op papier. Ook bij het tweede stuk, wederom een improvisatie, mag je fantaseren. Nu klinkt het als een industrieel proces met een regelmatig ritme. Een lopende band waarin het plots schuurt en dan eerst voorzichtig, maar steeds indringender een alarm begint te klinken. Nu en dan gebruikt ze haar stem, maar alleen als klank. Dan volgt ‘раз ONE’ en erg mooi en trots is ‘как HOW’, met ook hierin een fraaie ontregeling. Een viertonige klank is het begin van ‘дуб OAK’ wat prachtig is. Deze volstrekt unieke artieste sluit dan af met het net iets vrolijkere ‘вас YOU’, waarin ze haar toch erg mooie stem laat horen. Een prachtige ervaring, waar nog net wat meer uitleg en duiding had gemogen. Een muzikante om stil van te genieten in de door haar geschapen status quo met binnendringende urgentie die het spannend weet te houden. Een ambachtsvrouw die haar vak tot in de uiterste haarvaten beheerst.