foto: Sandra Soscha
BERLIJN – Het zonnetje schijnt in Berlijn tijdens de eerste zomerse dagen. De Duitse hoofdstad met zijn lange historie is deze dagen één van de Europese hotspots waar het gebeurd. In de stad treffen we Johanna Amelie. De reden is dat deze Duitse folkartieste één van de artiesten is die staat op Melodica in Groningen dat van 26 tot en met 28 mei op het programma staat. Het optreden van de Berlijnse treft de bestudeerder van het tijdsschema op de laatste dag in het Grand Theatre in Groningen. Eerst is er op deze prachtige Berlijnse dag ruimte om Johanna Amelie eens extra in de spotlights te zetten en met haar te spreken over haar inspiratie, muziek en uiteraard Melodica.
De fraaie Duitse hoofdstad is indrukwekkend. Niet alleen de gebouwen, maar ook omdat er van alles gebeurd, ook op het gebied van muziek. “Berlijn is een levendige wervelwind die veel jonge artiesten trekt die onafhankelijk willen zijn en creatief. De stad biedt ze de mogelijkheid om een alternatieve levensstijl er op na te houden en zich te mengen met de internationale gemeenschap in de stad. Dat inspireert mij.” Johanna Amelie wijst naar de zon. “In de zomer is Berlijn hemels. Iedereen gaat naar buiten de straat op en geniet van de parken en de feesten. De andere tien maanden van het jaar is het een grijze en winderige plek. Er zijn problemen en misère in de stad en je kunt de spanningen van deze plaats voelen. Als ik met de U-Bahn ga of gewoon de mensen zie op straat die worstelen met het leven, dan maakt het me letterlijk ziek. Ik geniet ervan om deel uit te maken van Berlijn en hou van mijn vrienden en collega’s, maar normaal gesproken probeer ik toch elke maand de stad even achter me te laten. Af en toe heb ik echt even pauze nodig in die nonstop actie.”
Johanna Amelie verandert het gespreksonderwerp. Ze gaat terug naar haar vroege jeugd om haar eerste muzikale kinderstapjes te reconstrueren. “Als klein kind al leerde ik verschillende instrumenten te bespelen. Ik werd geboeid door heel veel muzikale stijlen en geluiden. Als klein kind begon ik met de viool en dat leerde me heel veel over prachtige melodiën. Ik hield er ook van om ademloos te zitten luisteren naar mijn ouders als zij de viola en de viool speelden. Mijn moeder nam me altijd mee naar de concerten die ze speelde en ook mijn grootouders traden op en ook daar ging ik regelmatig luisteren. Mijn opa en oma speelden harp en cello en reisden samen de wereld af om op te treden “ Muzikale genen dus bij Johanna Amelie die toch hier een eigen weg in zocht en niet blindelings het pad van haar ouders en grootouders volgde. “Nadat ik mijn school had afgerond heb ik eerst een reis van 9 weken door India gemaakt en daarna ben ik naar Berlijn gekomen om muziek te studeren. Vier jaar geleden ben ik mijn eigen muzikale project begonnen en ben mijn eigen liedjes gaan publiceren online. Nu produceer ik muziek en muziekvideo’s en reis door Europa en speel overal concerten. Ik geniet van die reizen. Zingen, vreemde talen leren, schrijven en mensen leren kennen is geweldig. Op toernee zijn combineert dit allemaal voor me. Er is een mooie sociale en culturele uitwisseling tijdens concerten. Ik vind het opwindend als ik reis naar een nieuwe stad of een land waar ik nog nooit geweest ben en dan door mijn muziek nieuwe mensen leer kennen. Ik denk dat mensen die van een gelijksoortige muziek als ik houden het meest openstaan voor mijn muziek. Overal in Europa heb ik gespeeld voor een publiek vol met geweldige mensen, van Italië tot IJsland. Ik heb het gevoel dat er echt een band ontstaat op die momenten.”
Het onderwerp optreden ligt Johanna Amelie na aan het hart. “Bij elke show die ik speel leer ik meer over mezelf, over mijn muziek, over hoe ik die muziek op het podium moet brengen en wat ik wil communiceren met mijn liedjes. In de afgelopen drie jaar heb ik met veel verschillende muzikanten op veel verschillende podia gestaan. Ik heb op straat staan spelen en in huiskamers. Ik heb in prachtige theaters gestaan, donkere clubs, café’s, op festivals, songslams en als er dan ook maar één persoon is in het publiek die ik kan beroeren met mijn muziek, dat is magisch.” Dan is Melodica niet ver uit de buurt uiteraard. Ook daar zijn magische optredens regelmatig te beluisteren. “De eerste keer dat ik van Melodica hoorde was in Keulen, toen een vriend optrad tijdens het festival. Ik vond de hele sfeer van het festival prachtig en wilde ook graag meedoen. Ik heb contact gezocht met Stefan Honig van Melodica in Keulen en hem mijn nummer ‘Dancer’ laten horen. Hij vond het een prima lied en nodigde me uit om te komen spelen op het festival. Dat was zo’n plezierig optreden. Ik heb toen een heleboel geweldige artiesten leren kennen waarmee ik nog steeds regelmatig contact heb en waar ik graag mee samenwerk als ik op toernee ben. Ik heb inmiddels op Melodica Festivals gespeeld in Reykjavik, Berlijn, Keulen, Aarhus, Parijs, Trier en Wenen en ben er oprecht trots op dat ik deel mag uitmaken van deze verbazingwekkende groep van artiesten. Het festival heeft me toegang gegeven to zoveel geweldige podia en me in staat gesteld heel handige connecties te maken.”
Terug naar de muziek, want dat is toch de verbindende factor. “Ik ben altijd onder de indruk iets bij mij kan los maken met alleen zijn stem of met een enkel instrument op een creatieve of innovatieve manier. Ik hou van goed zingen, intrigerende teksten en artiesten die hun grenzen durven op te zoeken. Artiesten zoals Regina Spektor, Joni Mitchell, The Tallest Man on Earth en Kat Frankie zijn een bron van inspiratie voor me. Het zijn geweldige muzikanten, hebben hun eigen stijl van zingen en vertellen hun verhalen op een unieke manier. Ik heb ook veel respect voor bands als Wye Oak en Little Dragon. Ze hebben een geweldige groove en smakelijke melodiën. Ik bewonder daarnaast P.J. Harvey om heel veel redenen. Zij is één van mijn grootste favorieten. P.J. Harvey is krachtig, onafhankelijk, orgineel en overtuigend. Ze heeft nog nooit een lied geschreven waar ik niet van hield en elke keer dat ik haar heb zien optreden was ik totaal onder de indruk.“
Al deze inspiratie draagt bij aan haar eigen werk. “Ik heb eigenlijk niet een vaste manier om liedjes te schrijven”, vertelt Johanna Amelie in het Berlijnse zonnetje terwijl ze er nog eens over nadenkt. “Ik word wel altijd geïnspireerd door alternatieve gitaar stemmingen, door verschillende geluiden uit mijn keyboard en het experimenteren met nieuwe instrumenten. ’s Nachts schrijf ik vaak poëzie. Voor het ene liedje schrijf ik eerst een tekst, voor een ander lied heb ik een melodie al in mijn hoofd. Het gaat steeds op een andere manier. Ik heb zelfs een keer een lied geschreven terwijl ik op mijn fiets reed. Het ene lied is in een dag af, het andere daar doe ik drie jaar over. Voor mijn teksten sta ik overal voor open, maar meestal gaat het over interpersoonlijke zaken en de interne en externe belevingswereld. Ik schrijf verhalen over onze generatie en ik hou er van om ironische teksten te schrijven of liefdesliedjes.” Naast haar eigen werk mag het publiek ook nu en dan een cover verwachten. “Als je een liedje waar je van houdt je eigen kan maken door het op je geheel unieke eigen wijze uit te voeren en er je eigen ideeën en interpretaties aan toe te voegen, dan is het een goede cover. James Blake is een meester in het maken van geweldige en innovatieve covers. Een coversong kan je gebruiken om je publiek te laten zien wie je inspiratiebronnen zijn of als een compliment aan een andere artiest.”
Het werk van Johanna Amelie is in album vorm verschenen en ze werk nu aan een nieuw album, vertelt de artiest op het einde van het gesprek. ‘Cosmic Distances’, zoals het album gaat heten, is een album dat veel groter uitpakt dan mijn laatste album. De arrangementen zijn veel voller en de liedjes veel groovier. Op het album werk ik met veel artiesten en producers samen, allemaal mensen waar ik groot respect voor heb. Ik denk dat de liedjes en hoe het klinkt veel volwassener is dan op mijn vorige album. Ik heb gedurfde arrangementen gemaakt en kijk er echt naar uit om dit album te delen met iedereen.” Het is tijd om te gaan genieten van die zomerse dag in Berlijn en te hopen dat het weer net zo goed zal zijn in Groningen.
Johanna Amelie staat op 28 mei op de laatste dag van Melodica in het Grand Theatre in Groningen. Het festival duurt van 26 tot en met 28 mei.