Loading...
Interviews 2022

Hou BĘÃTFÓØT maar eens tegen

FOTO: Corine Swed

TEL AVIV – Er valt veel te bespreken met Udi Naor. Te veel om in een leesbaar interview te vatten. Hij is oprichter van twee baanbrekende Israëlische bands en lid van een derde, beginnend platenbaas, DJ, globetrotter, showman, liedjes schrijver. Niet alles kan aan bod komen, maar uiteraard wel de aanleiding voor het gesprek. BĘÃTFÓØT is één van de acts die op het jubilerende Welcome to the Village zal staan en daar is hij de oprichter van en de drijvende kracht. “Genre-hoppende waanzin met een rauwe 90’s spirit”, omschrijft het Leeuwarder festival de formatie die tegenwoordig naast Naor bestaat uit Adi Bronicki en Nimrod Goldfarb. “Het credo van BĘÃTFÓØT: ‘alles is het beter als het sneller is’. Luister naar de muziek van dit trio uit Tel Aviv en je weet gelijk wat ze bedoelen. Stel je voor dat The Prodigy, Power Rangers, en Spice Girls samen een baby krijgen. Het resultaat? Caleidoscopische acid-techno post-punk rave van BĘÃTFÓØT. De groep mixt hiphop, big beat en rap uit het gouden tijdperk met de onverbiddelijke ethos van punk. Rauw, chaotisch en totaal uit de ban gesprongen!” BĘÃTFÓØT staat voor de vrijdag 16 juli op het festival programma.

“Verwacht het onverwachte”, barst Udi Naor enthousiast los in zijn verhaal als we hem vragen wat we kunnen verwachten van de BĘÃTFÓØT show. Met een gretige lach vervolgt hij: “Nee hoor, maar we houden er echt wel van om alles door elkaar te halen en veel te improviseren, dus ik weet niet precies wat je gaat krijgen. Soms bedenken we een paar minuten voor een show een nieuw nummer of doen we echt iets geks. Hoe dan ook, het wordt een knaller en we zullen zoveel plezier hebben, ik weet het. We vinden het gewoon leuk om dit te doen en de beste tijd te hebben. Kijk of je ons kunt stoppen!”, grinnikt hij. We kijken ook direct even terug op een andere show. Recent presenteerde BĘÃTFÓØT zich op The Great Escape, het enorme showcase festival in Brighton. “Het was een super goede ervaring voor ons,”, knikt hij bevestigend, “en een geweldige kans om zoveel belangrijke connecties en agenten van mensen te ontmoeten. We hebben al heel wat deals van die show gekregen en veel geweldige nieuwe vrienden en goede mensen ontmoet. ”Dan gaat hij verder over zijn voorliefde voor optreden, op een podium staan voor mensen. “Op het podium staan ​​in het algemeen en vooral met mijn eigen kunst is verreweg het grootste plezier dat ik in het leven heb. Gemakkelijk het nummer één ding dat ik het liefste doe. Bijna niets is fijner, dus ik denk dat het antwoord is: optreden is gewoon super leuk.”

“Een van mijn vroegste herinneringen is de eerste keer dat mijn moeder me meenam naar muziekles in Londen, waar we een paar jaar hebben gewoond”, keert Udi Naor terug naar zijn jeugd. “Ik was ongeveer vier jaar oud en ik kan me bijna alles herinneren wat met die eerste keer te maken heeft; Ik herinner me de percussie die ik speelde en de kring van kinderen om me heen. Het was een van die momenten waarop mijn bewustzijn voor het eerst echt online kwam”, accentueert hij. “Ik was aanwezig. Sindsdien draait mijn leven om muziek. Ik denk dat mijn moeder dat oppikte omdat ze eiste dat ik wat instrumentlessen kreeg en wanneer ik wilde stoppen, vond ze het oké om een ​​ander instrument op te pikken. Dus studeerde ik piano toen ik vijf jaar oud was en later saxofoon, drums, gitaar en bas. Toen ik 16 was, hielp mijn vader me om mijn slaapkamer om te vormen tot een opnamestudio met alle akoestische apparatuur en houtwerk, ik ging naar een top muzikale middelbare school in Israël en vormde bands en begon vinyls te verzamelen en constant te dj’en waar ik maar kon. Binnen en buiten school. Ik was verslaafd.”

“Welnu, er is een verschil voor mij tussen beseffen dat het een carrière zou kunnen zijn en ervoor kiezen om het als een carrière na te streven”, gaat hij in op het besluit om de muziek serieus na te streven. “Sinds ik een drummer was op de middelbare school zat ik in bands die aan het toeren waren en ik werd opgepikt voor projecten die meer geboekt begonnen te worden en dus meer en beter betaald werden, maar ik had nooit echt het gevoel dat dit was wat ik moest doen. Ik ging naar de filmschool en volgde andere passies zoals filmen, monteren, schrijven, ontwerpen, informatica, psychologie, meditatie. Ik was constant aan het zoeken terwijl ik nog steeds een betaalde “carrière” had als drummer en muzikant. Pas toen ik mijn eigen originele muziek begon uit te brengen, begon ik te begrijpen wat ik moest doen., en dat is om mijn eigen project te doen. Ten volle er voor gaan, in al zijn aspecten. Dat was vrij recent, eigenlijk pas in 2018 toen ik mijn eerste EP ‘De Vibez’ uitbracht op Garzen-records van Red Axes.”

Caleidoscopische acid-techno post-punk rave is de genre aanduiding voor de muziek van BĘÃTFÓØT en voor wie dat een te grote mond vol volstaat electro-pop ook. We duiken in de sound van de band. “Ik zeg altijd dat BĘÃTFÓØT als een wonderkind en kruidenmeisje op crack is. Toen ik een kind was, hield ik van de Spice Girls en popbands zoals Aqua, Vengaboys, Backstreet boys enzovoort. Ik hield van popcultuur en dancehits. Later, als tiener die naar MTV keek, ontdekte ik en raakte enorm gefascineerd door extase gedreven clubvoorbeeldmuziek, zoals Fatboy Slim, Chemical Brothers en Daft Punk. Tijdens mijn middelbareschooltijd hielden mijn ‘depressieve’ gothic-vrienden van Iron Maiden, Metallica, Dreamtheater of Velvet Underground, de Stooges en Joy-Divison, dus ik was een soort absorberende spons voor al die fantastische dingen. Toen ik 18 was, verhuisde ik met mijn vrienden van Red Axes naar Amsterdam, het was net 2007, toen de Electroclash French House explodeerde met bands als Lcd soundsystem, Soulwax en Justice. Dit, in combinatie met clubdrugs, was ook van grote invloed. En in vergelijking met mijn vrienden was ik altijd dol op pop zoals Beyonce, Cardi B, Justin Bieber op alles eigenlijk. Het is ook belangrijk om te zeggen dat niet alleen muziek een invloed had. Al sinds ik een kind was, hield ik van tv-shows zoals Power Rangers en veel liedjes met een hoog energetisch thema. Ook intense cartooneske vibes zoals Ren en Stimpy hebben me enorm beïnvloed. Dus ik denk dat als je al die dingen door elkaar mengt, je BĘÃTFÓØT krijgt.”

Hoewel BĘÃTFÓØT solo begon bestaat het nu uit drie leden. “Ik ben eigenlijk alleen begonnen. Ik werkte alleen aan de eerste EP achter in het busje van BĘÃTFÓØT, terwijl ik met andere projecten toerde. Pas toen Dori en Niv, mijn band leden van Red Axes, het als een plaat op hun label wilden uitbrengen, begon ik te begrijpen dat dit serieus kon zijn en de volgende stap om originele muziek uit te brengen zou zijn om het live uit te voeren, vandaar dat de uitdaging om een band te vormen een kwestie werd” Met het toetreden van Adi Bronicki en Nimrod Goldfarb werd het live spelen mogelijk. “Wat er nu meestal in de band gebeurt, is dat ik een nummer begin”, gaat het verder over songwriting, “en misschien een refrein of een hook of een korte songtekst toevoeg en dan een paar lege plekken maak waar ik denk dat de verzen erin moeten komen. stuur dat dan naar Adi en zij schrijft de rest. Ze is een van de beste tekstschrijvers die ik heb ontmoet.”

Udi Naor is nog steeds ook lid van Red Axes. Een mooie leerschool voor BĘÃTFÓØT informeren we. “Wow, absoluut, ik denk zelfs te veel om in woorden uit te drukken. Ik bedoel, toen we samen met Red Axes begonnen waren we 19 jaar oud, zonder enig idee hoe de industrie werkt. In de beginfase wilden we graag tekenen met onze eerste release en ik bedacht een fictieve manager genaamd Derrick Vegas en ging met dat alias naar Sonar voor een ontmoeting met Cocoon Recordings van Sven Vath. Het was zo’n mislukking”, grijnst hij, “want we probeerden een spel te spelen waar we letterlijk geen ervaring mee hadden, maar dit laat je alleen maar zien hoeveel je in deze business moet leren, niet alleen vanuit een artistiek, muzikaal productiestandpunt. Er valt veel te begrijpen, van politiek tot visuele aspecten tot marketing enzovoort. Er zijn echt talloze dingen die ik heb opgepikt in zoveel aspecten van dit beroep. Ik denk dat het de sleutel is om mensen te laten bewegen en dansen. Als drummer ben ik een heel fysiek persoon. Ik heb een onmiddellijke fysieke reactie nodig van iets anders … nou ja … dooft het feest uit. Vanuit een meer functionele invalshoek, is een van de belangrijke dingen die ik heb opgepikt, de kracht van een dynamisch plan hebben. Dit betekent dat ik alleen of in gezelschap van Adi een dj-set kan doen, of de volledige liefdeservaring met NImshi, onze ‘ace of all trades’; muzikaal genie en onze geluidsman en lichtman. Zo ben je niet echt afhankelijk van een bepaalde combinatie om te presteren. En er is een manier om je aan te passen aan elk aanbod en elke locatie of setting.”

BĘÃTFÓØT en Red Axes blijven daarmee toch na verbonden, maar er zijn ook verschillen. “Wauw geweldige vraag”, geeft hij zich de tijd om zijn gedachten te ordenen “Nou, ik denk dat beide op de een of andere manier fysiek en clubgericht zijn. Dit betekent dat ze allebei om 2 uur ’s nachts moeten werken als een pick-time-show. Maar BĘÃTFÓØT live is in veel opzichten meer punk en extremer, ten eerste staat zang op het toppunt van de hiërarchie. Een Red Axes dj-set of liveshow zal wat zang bevatten, maar ook veel en mogelijk meer instrumentale delen waar in BĘÃTFÓØT meer pop is in die zin. De zang en de hype MC-attitude is de belangrijkste drijvende kracht achter de energie van de show. Ook qua beats per minuut bevindt BĘÃTFÓØT zich in de groep van 150 en hoger en nog hoger en hogere punkachtige turbosnelheden, waar zoals de meeste Red Axes nummers toch in de omgeving van de tech-house van 128 bpm zullen blijven.”

“Ik ben een grote fan van Rupaul,” maakt Udi Naor het dan persoonlijk als hij verwijst naar de Amerikaanse drag TV persoonlijkheid “Ik hou van showmanship, woordspelingen, belachelijk zijn, camp maar slim zijn en wild en onvoorspelbaar zijn maar op een uitnodigende manier. Adi en Nimshi zijn allebei superslimme, grappige en geweldige muzikanten. Adi is ook activist, ze studeert agronomie en leidt het beste punkduo ter wereld Deaf Chonky.” De basis van het trio is de stad Tel Aviv. “Inspirerend is een understatement als je het over Tel Aviv hebt. Ik ben net mijn eigen label FÜT begonnen dat is opgericht om alle queer, hyperpop, krankzinnige, clubgeoriënteerde getalenteerde figuren en dj’s uit Tel-Aviv in de schijnwerpers te zetten. Dit is echt een van de meest gepassioneerde dingen die ik nu doe. Ik hou ervan. We hebben zojuist onze eerste release uitgebracht, namelijk een jersey club, gabber-geïnspireerde Midden-Oosterse club-ep van mij en dj SH SE. het is krankzinnig. Blijf kijken het volgen. Ik was net het eerste album aan het afmaken en de band aan het samenstellen en begon na te denken over hoe de BĘÃTFÓØT-show eruit moest zien en aanvoelen. Ik wist dat ik het midden op een feest wilde hebben, ingeklemd door fatsoenlijke dj’s voor en na. Maar ik kende geen echte dj’s die bij de BĘÃTFÓØT-esthetiek passen. ik hoorde SH SE voor het eerst op een poolparty in Tel-Aviv. Ik wist meteen dat hij de ware is. Hij is op dit moment een van mijn favoriete dj’s ter wereld en een super getalenteerd persoon. We werden vrienden en ik boekte hem voor alle BĘÃTFÓØT-shows als afsluiter. Omdat ik meer gefocust was op produceren en hij zo’n enorme muzikale kennis heeft als dj in genres die ik net begon te verkennen, zoals jerseyclub, gabber, harde techno en booty, was het niet meer dan normaal dat ik me door hem wilde laten inspireren, niet alleen als selecteur, maar ook als maker en producer. Hij is ook een van de grappigste mensen die ik kende en humor is een super belangrijk onderdeel voor mij als het gaat om het maken van muziek en kunst. Het was geweldig.”

Dat BĘÃTFÓØT is vorig jaar ook verschenen. “Welnu, dit is ons eerste album als bandproject en het is in veel opzichten een educatief avontuur geweest. Ik denk dat ik veel zaken van dit album heb geleerd. Als producer en als publiekslezer ben ik tegenwoordig een stuk beter. Ik heb ook veel gedraaid en daar word ik steeds beter in en ik heb het gevoel dat dat een enorm effect heeft op de muziek die ik maak. Ik herinner me dat ik een album wilde hebben dat ik live zou willen uitvoeren, en nadat ik dat heb gemaakt en ermee heb gespeeld, denk ik dat ik nu nog beter weet wat ik hierna wil doen. Ik kan niet wachten om een volgend album te gaan maken”, besluit Udi Naor van BĘÃTFÓØT. Zijn verwacht het onverwachte show met de band is 16 juli te zien bij Welcome to the Village in Leeuwarden.