Loading...
Recensies 2019

Grote complimenten voor Nadua

SCHIPBORG – Stel je voor: Je ben talentvol en een piepjong singer-songwriter. Je staat op een podium tussen foodtrucks op een prachtig festival. Dit is zo’n optreden waarvoor je het allemaal doet. Je zet het eerste nummer in en pats, de techniek gaat op tilt en je microfoon is van een handig hulpmiddel een lelijke sta in de weg geworden. Op het Festival der Aa in Schipborg had Nadua zo’n moment. Super kalm en uitermate professioneel stapte ze naast de microfoon en zong naadloos onversterkt door. Prachtig was ook de reactie van het publiek dat even naadloos naar voren stapte in een geruststellende geste, waardoor Nadua Kramer uit Assen niet haar stem hoefde te forceren om toch nog enigszins gehoord te worden. Okay, valse start, maar voor ‘Genuine’ leek alles weer te werken en het is met de zachte stem van de zangeres en het bedienen van een groter publiek toch echt aan te raden met enige versterking te zingen. Pats, de hardwerkende technische crew kon weer aan de slag. Nadua stapte voor dit nu heel intieme nummer weer naar voren, het publiek kroop bijna op het podium en het werd even een heel kleine Naduawereld op het grote festival met een paar ingewijden. Het was een hardnekkig probleem, dus ook ‘Song Two’, een Blur cover werd zo nog gezongen en halverwege ‘Northern Lights’ was het probleem verholpen. Superveel complimenten hoe de zangeres dit oploste. Uitermate professioneel en bijzonder kalm. Wel bleek dat ze met haar stembanden nog wel even de sportschool in mag, want zonder versterking is haar reikwijdte hooguit een meter of drie. Sowieso een goed idee, want eigenlijk zou de volgende stap begeleiding moeten zijn om de prachtige liedjes die ze schrijft meer muzikale ondersteuning te geven en ook dan moet ze goed verstaanbaar blijven. Wel heeft Nadua een prachtige stem. Haar liedjes zijn diep persoonlijk. Dat bleek deze dag extra. In ‘Northern Lights’ gaat het over het moment dat haar moeder in Finland naar het poollicht keek en op dat moment hoorde dat haar broer was overleden. Een nummer dat nog extra lading krijgt als de moeder van Nadua aan de voeten van haar dochter gezeten op de rand van het podium intens meeluistert. Absoluut hoogtepunt van het optreden was meer tegen het einde het denkbeeldige gesprek met haar overleden vader. De zangeres vertelde dat dit optreden en vooral dit nummer extra speciaal was omdat niet ver van het podium haar vader was uitgestrooid en dus eigenlijk naast haar moeder op die rand van het podium zat en met zijn getalenteerde dochter meeluisterde. Een kippenvelmoment. Tussen die momenten bewees Nadua zich als een prachtige singer-songwriter. In ‘Red’ de politiek geladen boodschap dat we wel wat milder mogen oordelen over vluchtelingen die niet voor niets huis en haard verlaten en het indrukwekkende ‘Fly Away’ was hypergevoelig en dan prachtig getimed ‘Come and Get Me’ een vlotte dansbare meezinger. Nadua heeft begeleiding vanuit Drentsch Peil, het ondersteuningsplatform voor Drentse popartiesten en is vandaar uit doorgestroomd naar het ‘Hit The North’ begeleidingstraject. Van deze snelkookkennispan heeft ze optimaal gebruik gemaakt om stappen te zetten en een niveau te bereiken dat al heel erg hoog ligt voor de periode waarin ze bezig is en haar leeftijd. Onverstoorbaarheid bleef ze tot op het einde, wat de organisatie ook voor haar voeten wierp. Het laatste liedje kondigde ze aan, maar daar kwam de podiummanager naar voren dat ze nog een extra liedjes moest zingen. Geen probleem een Jimi Hendrixs cover volgde moeiteloos voor met een liedje over paranoia ‘For Now Goodbye’, dat zich uitstekend ontwikkelde van rustig naar intens en krachtig, afscheid werd genomen. Nadua is een artieste om goed in de gaten te houden. Op deze ingeslagen weg kan er nog veel moois van haar worden verwacht.