GRONINGEN – Hicham Hendrik Mulasi Gieskes hebben we de laatste jaren beter leren kennen als Mula B. De Haagse hiphop artiest slaagde er in zijn publiek tijdens het Bevrijdingsfestival in Groningen lekker aan de gang te krijgen, ondanks het nog vroege uur. Samen met IliassOpDeBeat, de artiesten naam van Iliass Abbadi, een gewilde jonge hiphop producer uit Gorichem, hield hij het tempo hoog en trok iedereen ,lekker mee in zijn show. Met energie en passie bouwde hij het mooi op. Dat Groningen “aan” is constateert hij diverse malen tijdens zijn bevrijdingsfestival optreden. Een blik over zijn publiek, in wat vroeger op de drafbaan de laatste bocht was voor er gesprint werd naar de finish, leert dat hij als een magneet een jongere garde aantrekt die lekker los gaat op zijn tracks.
Mula B brengt sinds 2009 muziek uit. Zijn eerste hit scoorde hij in 2016 met ‘Challas’, een samenwerking met Bizzy en Louis. Dat succes wist hij door te trekken. Het debuutalbum ‘8-9-17’ scoorde in 2017 uitstekend en ook diens opvolger ‘Meesterplusser’ van een jaar later deed het prima. Regelmatig werkte hij samen met anderen en in 2020 was hij één van de artiesten in het TV programma ‘Ali B op volle toeren’. Voor dit programma werd hij gekoppeld aan het Friese icoon Syb van der Ploeg, wat resulteerde in een prachtige versie van het De Kast nummer ‘In Nije Dei’. In zijn teksten gaat het vaak over geld en drugs en blijft hij dicht bij zich zelf. Nadat het fout loopt en hij van de wet een tik op zijn vingers krijgt brengt hij het album ‘Narcopop’ uit. Op dit album gaat het over het straatleven, maar ook hoe mensen die nooit mogen meepraten zich alleen kunnen laten horen door extreem de aandacht te vragen, en dat is dan weer een wijze levensles die we beter in onze oren mogen knopen. Dit album is vernieuwend, net zoals Mula B vaak net even een andere weg dan de rest is ingeslagen in de hiphop.
In Groningen zijn de verwachtingen hoog en is het al vroeg druk voor het podium. Mensen blijven wat heen en weer lopen, maar de act zelf is niet te zien. Even lijkt het uit te lopen, maar dan is er toch de aankondiging en start IliasOpDeBeat een track in en verschijnt de Hagenees voor ‘Ik Kijk Soms Naar Jou’. Een mooie afwisseling tussen prima zang en felle rap. Het tempo zit er onmiddellijk goed in. ‘Pijp Uit’ brengt het tempo nog verder omhoog. Wederom fel, maar het zijn nooit recht uit recht aan nummers die Mula B brengt. In veel nummers zit tijd voor contemplatie tussen de felheid. ‘Challas’ is bekende kost voor het publiek dan inmiddels helemaal in de ban is van de energieke verschijning op het podium die geen moment stilstaat en het tempo blijft opzwepen en bijna steeds zijn DJ instrueert om het volgende nummer in te starten. Nu en dan neemt hij even de tijd, om te vertellen hoe blij hij is om er te mogen in Groningen. Nu en dan zou hij best ook nog iets meer hebben mogen vertellen over zijn tracks, die vaak veel te vertellen hebben en vooral zijn pogingen om een stem te zijn voor de onmondigen hadden op dit bevrijdingsfestival nog best meer vrijheid mogen hebben. ‘Echekems’ is dan stevig. Een nummer over verraad, zoals de titel, straattaal voor verrader, al verklapt. Een vertaalslag die soms best gemaakt mag worden, met deze teksten vol straattaal en een publiek dat het deels prima kan volgen, maar gemêleerd is, zodat er ook mensen geen idee hebben waar het over gaat. Lekker is ‘Lange Loop’, maar een eerste echte hoogtepunt volgt even later met JNTP, wat staat voor “Je ne t’ aime plus”. Prachtig is zijn rustige zang in dit verder vlotte nummer. Lekker wordt het publiek dan opgezweept met ‘Papito’ . Het feestje is dan volledig, lekker meezingen met ‘D2’ en ‘Bandolero heeft zelfs wel elementen van een smartlap. Een mooie mix van hiphop, trap rap en een beetje R & B met een opvallende rol van IliassOpDeBeat, die vaak ook met donkerdere tonen werkt in knap in elkaar gestoken en op het feestje gerichte raps. Een prima manier om bevrijdingsfestival dansende in te gaan.