GRONINGEN – Ze is moe van de show gisteren, De koffers van Áine Cahill en haar bandleden staan in een hoek van de tent van de 2 Meter Sessies onder de rook van Eurosonic. Het is de laatste verplichting van Áine Cahill tijdens dit bezoek, waarna ze direct op de trein stapt richting Schiphol. Zodra echter de Ierse het podium op stapt en ‘Plastic’ in zet op de klanken van Louise Johnstone op piano en Amy Kelly op viool is ze helemaal in de ‘mood’. Van vermoeidheid of kou geen sprake haar warme stem vult de tent moeiteloos en de Ierse zangeres tikt onmiddelijk de emotie aan. Met deze nieuwe single moet de doorbraak van Áine Cahill naar een groot publiek vorm krijgen. Cahill schrijft prachtige liedjes, maar met een cover van ‘Diamonds’ van Rihanna zong ze niet alleen het publiek naar binnen tijdens de soundcheck, maar boog ze vol eerbid naar haar voorbeelden en waar ze wegkomt. Terecht, want Cahill heeft een stem in de categorie Adele, Rihanna en al die grootheden uit de soul en R&B. Prachtig met de hoofdletter P. Het is voor de muziek niet te hopen, maar de ‘Twentyseven Club’ inspireerde Cahill tot een liedje. Een schitterende song over de verleiding van drank, drugs en verdoemenis. Áine Cahill is een verrassend veelzijdig artieste. Op het podium weet haar performance met weinig middelen te boeien. Haar warme stem blijft diep i de emotie gaan en dat praat ze ook nog vakkundig en goed aan elkaar met korte aankondigingen. Ze deelt haar eer met Louise Johnstone die met haar piano de zaak aanstuurd en Amy Kelly die met heel fijn spel verder invulling geeft aan de muziek. Het lekker vlotte ‘Paper Crime’ overtuigd en de afsluiting ‘Black Dahlia’ is even prachtig als indrukwekkend. Wat een gift is zo’n stem, wat een prachtige muziek. Áine Cahill is een genot om naar te luisteren. Na de show verdwijnt het gezelschap richting trein. Hopelijk met een retourtje, zodat Cahill met haar gouden stem vaker in Groningen optreedt.
Optredens, Festivals en Podia in het Noorden