Loading...
Albums

Fatoumata Diawara – Fenfo

Fatoumata Diawara is een vrouw met vele facetten. Haar creativiteit laat ze vrije loop als filmster en als muzikante en songwriter. Met haar Malinese afkomst blijft ze dicht bij haar wortels op haar nieuwe album ‘Fenfo’. De opvolger van haar alweer zeven jaar geleden verschenen en destijds fantastisch ontvangen ‘Fatou’. Met ‘Fenfo’ levert ze een meer dan waardige opvolger af. Sterk komt ze uit de startblokken met het tweetalige ‘Nterini’. Fenfo kun je vertalen als iets te zeggen hebben en die kans laat Diawara zich niet ontgaan, Ze heeft zeker wat te vertellen en doet dat via haar muziek. Ze zingt in haar eigen taal, maar snijdt daarin maatschappelijke thema’s aan. Haar trouw aan haar eigen taal is natuurlijk al een statement op zich. Muzikaal is het een ijzersterk album, zoals er steeds meer Afrikaanse muziek en invloeden zich doen gelden in de hedendaagse populaire muziek. Gelukkig, want het continent swingt op tal van manieren en altijd al, maar steeds meer in het publieke oog, pakken artiesten met een afkomst uit Afrika ook het spotlicht. Daarin staat volop ook Diawara. Nummers als het bluesy ‘Kokoro’ en ‘On Y’an Ye’ spreken aan, zijn toegankelijk en nodigen uit tot dansen. In dergelijke nummers wordt de oorsprong trouw gebleven, maar met moderne invloeden naar een groter publiek getild. Het is een hele fijne swingende Afro-Beat plaat met een stem vol soul en levenslust die de emoties oprecht weet te verkopen, ondanks de taal barrière die voor de meeste luisteraars er zal zijn. Westerse invloeden hoor je soms in de liedjes door. In nummers als Mama’ en het funky ‘Negue Negue’ hoor je dat ook duidelijk op een Westers publiek wordt gemikt en dat is prima, want de compromissen zijn logisch en doen weinig afbreuk aan de integriteit van het album. Op het album schetst Fatouma Diawara het heden met hedendaagse zaken. Persoonlijk met liedjes over haar leven, maar ook snijdt ze onderwerpen aan als armoede en migratie en de uitzichtloosheid van het bestaan. Dat laatste verwerpt ze, want ook een betere toekomst voor iedereen is een centraal thema op haar album. Een mooi statement en met prachtige liedjes als het titelnummer, ‘Bonya’ en ‘Don Do’ is het een sterk en eigentijds document geworden.