Loading...
EurosonicRecensies 2023

Expressieve Metteson toont zich in Plato

GRONINGEN – Sverre Breivik, op het podium onder de naam Metteson, heeft een theatrale achtergrond. Wie die informatie niet heeft kan dat toch moeilijk ontgaan als hij zich tijdens Eurosonic / Noorderslag en het aanverwante Platosonic presenteert. Eerste gaf hij een showcase laat in de Eurosonic avond in het Praedinius Gymnasium om de volgende dag met twee zangeressen en een gitarist de trap in Plato te bestijgen voor een toegift op kleinere schaal. Met alleen deze minimale bezetting weet hij desondanks te boeien en zijn status als nieuw Noors toptalent te bevestigen.

De zanger leek aanvankelijk voorbestemd voor het theater. Hij deed zijn opleiding aan de Statens teaterhøgskole in de Noorse hoofdstad Oslo. Breivik werd vervolgens geëngageerd door een prominent theater gezelschap in Noorwegen en schitterde in rollen als Perchik in ‘Fiddler on the roof’, was de prins in ‘Assepoester’, Horatio in ‘Hamlet’ en had een hoofdrol als AIDS-patiënt Prior in ‘Angels in America’. Vanaf 2019 gaat de muziek, waar hij zich onder de naam Metteson presenteert, als zoon van zijn moeder Mette,  een steeds belangrijkere rol spelen en gaande weg zelfs de hoofdrol. Al snel wordt hij gezien als een enorm talent. De eerste singles verschijnen dat jaar en in 2021 komt hij met de EP ‘Convince Me’ terwijl voor 2024 het album ‘Look To A Star’ op de agenda staat. Op het podium deed hij zich ook al gelden en toerde met onder andere Aurora. Naast zijn theater werk en muzikale inspanningen gebruikt hij zijn status ook als pleitbezorger voor de rechten van de LGBTQ+ gemeenschap en spreekt zich hier regelmatig over uit.

Die eerste single uit 2019 welke Metteson deed verschijnen was ’80 Miles’ en dat was ook het nummer, waarmee hij zijn bijdrage aan Platosonic opende zodra hij de meest bekeken trap van de Eurosonic week heeft bestegen. Hij scoort daarmee onmiddellijk. Rustig, ingetogen zelfs en erg mooi imponeert de zanger met vooral de zeggingskracht in zijn stem. Met ‘Never Let Me Go’ brengt de Noor het tempo iets omhoog en blijkt ook duidelijk zijn achtergrond op het toneel. Met expressieve gebaren onderstreept hij de emotie, terwijl zijn begeleiders rustig op de achtergrond hun werk doen. Bij dit stripped down optreden ligt nadrukkelijk de nadruk op de tekst en de melodie in plaats van het grootse en theatrale dat hem normaal kenmerkt. Het is een aanpak die werkt en die Metteson zeker vaker mag toepassen. ‘Wallace Road’ is een nummer dat de zanger nog niet heeft uitgebracht, maar dat hij bij reguliere concerten wel gebruikt als toegift. Nu staat deze song, met mooie hogere zang, centraal op de setlist. Dit nummer en eigenlijk elke liedjes vallen in vruchtbare aarde. Ondanks dat de Noor de openingsact is van deze Platodag is er volop publiek dat hem beloond met gul applaus. Zelf praat Sverre Breivik heel relaxt de nummers aan elkaar, meer anekdotisch dan inhoudelijk en geeft blijk comfortabel te zijn op een toneel. Hij toonde zich een prima zanger. Wellicht dat in deze kalere versie niet het caleidoscopische karakter van zijn arrangementen helemaal tot hun recht kwamen, maar het zijn heerlijke popliedjes, soms iets melodramatisch, maar op deze manier kwam de emotie prachtig naar voren, ook met vocale steun van zijn achtergrondzangeressen. Het eind was schitterend. Het rustig ‘Naturally’ was fenomenaal om dan te eindigen met het gedreven, met prima gitaarspel, en wat meer uptempo ‘Under Your Shirt’. Zijn reputatie als nieuw Noors supertalent onderschreef hij. Het maakte benieuwd naar een show met alle Metteson toeters en bellen, maar gewoon naar die kleine liedjes en die mooie stem luisteren zoals bij Platosonic is ook absoluut de moeite waard.