Loading...
Interviews 2016

Be Charlotte: “Ik wil dat iedereen zich kan identificeren met mijn liedjes”

GRONINGEN – Het zijn spannende tijden voor Be Charlotte. Niet alleen is de Schotse geselecteerd voor Eurosonic, maar voor het zover is gaat de artieste met haar band nog op toernee door Zuid-Oost Azie en doet ze landen als Singapore, Hong Kong Vietnam en Taiwan aan. Centraal in het trio staat Charlotte Brimner. Een tiener met toekomst, want haar muziek krijgt volop lof en ze weet wat ze wil. Volgens BBC Radio 1 is Be Charlotte “de meest spannende opkomende artiest in jaren”.Voor de toer begint heeft Be Charlotte in Thailand opname tijd in de Karma Sound Studios en brengt ze haar nieuwe song ‘Drawing Windows’ uit. Tussen de opnames door vertelt de Schotse honderduit in enorm tempo en met dat mooie Schotse accent over haar muziek, deelname aan Eurosonic en de Europese toernee die daarop volgt.

“Ik schreef mijn eerste liedje toen ik 14 jaar oud was”, vertelt Brimner onder de Thaise zon. “Ik heb dat liedje geschreven op mijn gitaar, daarvoor had ik geprobeerd om viool te spelen. Ik heb not zoveel zelfvertrouwen gehad en ben nog steeds erg nerveus als ik mijn liedjes moet spelen voor anderen. Ik heb wel altijd geweten dat muziek me toch een goed gevoel gaf en wilde dat delen met het publiek. Op mijn zeventiende ben ik gestopt met school en diezelfde dag nog vertrokken naar New York om wat optredens te doen. Daarna ben ik verder gegaan naar Los Angeles en San Francisco. Dat heeft echt mijn ogen geopend voor de mogelijkheden die ik had. Ik heb in die tijd met een aantal artiesten samen gewerkt en ben tot de conclusie gekomen dat dit was wat ik wilde doen. Als ik nu op het podium sta, voelt dat alsof ik daar hoor te staan.”

Uiteindelijk bleek het niet de gitaar of de viool te zijn waarmee Charlotte Brimner componeerde en optrad, maar de toetsen. Een mix van electronische muziek met analoge en digitale invloeden. Catchy Indie popsongs met hit potentieel en die mooie stem van de zangeres met aardse tonen. “Ik ben begonnen wat te stoeien met Ableton software en dat was echt een game changer voor mij. Ik heb nooit gedacht dat ik uiteindelijk mijn eigen muziek zou gaan produceren, maar had al gauw een goed begrip hoe ik digitale composities kon schrijven bij mijn melodieën en het voelt heel vanzelfsprekend.”

Een ander aspect waar Be Charlotte mee speelt is rap, poëzie en spoken word. “Ik realiseerde me recent dat ik eigenlijk mijn hele leven al gedichtjes schreef of kleine stukjes Spoken Word. Het heeft me veel moeite gekost om het zelfvertrouwen te vinden om daarmee naar buiten te komen, om dit te delen met anderen. Dat doe ik nu via mijn muziek. Ik hou erg van de realiteit die een gesproken deel brengt in een liedje.” Het is een onderdeel van het songwriting proces van Charlotte Brimner, dat echter meer omvat. “Ik begin altijd met een onderwerp dat voor mij iets betekend en probeer alternatieve manieren te vinden om dat uit te drukken. Ik wil dat liedjes kleine onderdelen zijn van de ervaringen die ik in mijn leven heb. Delen die mijlpalen zijn in mijn groei en begrip van de wereld om me heen, maar nog belangrijker ik wil dat liedjes ook voor de luisteraars op de individuele basis een betekenis voor hen krijgen. Het is wonderbaarlijk hoeveel interpretaties sommige liedjes krijgen van verschillende mensen”, laat Brimner even een stilte vallen en vervolgt met; “en dat is precies wat ik wil bereiken. Ik wil dat iedereen zich kan identificeren met mijn liedjes.”

Opmerkelijk is de stem van Brimner. Prachtig aards. Schots vindt de zangeres zelf. “Ik kom uit Dundee in Schotland en ik vind dat mijn identiteit het beste te horen is in mijn stem. Ik hou er niet van als iemand zingt of rapt alsof hij uit Los Angeles of Manchester komt, terwijl ze eigenlijk in Schotland geboren en opgegroeid zijn. Als je authentieke liedjes wil hebben, moeten ze klinken als de echte mens die ze brengt. Dundee is daarnaast een prachtige stad met een rijke historie. Het is een relatief klein gemeenschap die bekend staat als City of Discovery.”

‘Drawing Windows’ is het laatste wat uit kwam in de uitbreidende songlist van Be Charlotte die begon met ‘Machines that Breath’. “Dat was het eerste liedje dat we echt goed hebben uitgebracht. De intentie was om meer mensen te bereiken en kennis te laten maken met mijn muziek. Ik denk dat we daarin geslaagd zijn. Het nummer werd gedraaid in Groot Brittannië en Duitsland op de radio. Dat was voor het eerst voor mij. Het heeft daarna idioot veel Spotify en Apple music hits gehad en kreeg volop aandacht in landen als Brazilië, Argentinië, Maleisië, de Philipijnen en Japan. Het heeft dus aan al de gestelde doelen voldaan.”

Het is de eerste keer dat Be Charlotte op Eurosonic staat. Ze neemt even de tijd om de biografie op de site die claimt dat ze al meerdere malen op South by South West, de Amerikaanse evenknie van het Groningse festival, speelde te corrigeren. “Ik heb daar nog nooit opgetreden. Ik ben daar geweest om te werken ana een aantal technologische verbeteringen met Novalia, een firma uit Cambridge. Ik zat in een panel genaamd ‘Making Music Physical Again’. Dat was een geweldige ervaring, maar in 2017 zal ik er mijn debuut maken als muzikant op SXSW.” In Schotland stond ze uiteraard al op de grootste festivals. Nederland ontbreekt nog in haar bespeelde landenlijstje. “Ik ben zelfs nog nooit in Nederland geweest. Eurosonic gaat geweldig worden. Ik kijk er reikhalzend naar uit, ook omdat het de aftrap is voor een reeks optredens in Europa.” Het zijn drukke tijden. Charlotte Brimner geniet nog even van de Thaise zon voor de toernee in Azié begint. Thuis voor kerst en dan op naar Groningen.