Loading...
Recensies 2019

Aosem blijkt uitstekende greep

SCHIPBORG – “Dat is een geweldige drummer. Ja het is mijn broer en haar man!” Een met plaatsvervangende trots verzamelen de familieleden van de bandleden van het Drentse Aosem zich voor het hoofdpodium van het Festival der Aa. Duidelijk een familiegebeuren, want de vrouw van één van de bandleden staat de merch te doen en her en der worden specifieke bandleden aangewezen aan toevallige buren. De trots blijkt meer dan terecht. Het Drentstalige roots gezelschap maakt nu de leeftijd niet meer voorafgegaan kan worden door het kenmerk piep op eigen wijze toch de rockdromen van ooit waar. Niet met hemelbestormende en vernieuwende muziek, maar met gewoon erg goed in elkaar zittende rootsklanken en gezongen in eigen taal. Aosem is de formatie rondom bandmanager en bassist Hilko Stoffers die samen met zanger Harmen Boels en gitarist Erik Koerts aan het schrijven is geslagen in 2017 en met de toetreding van Arnoud van Loo, Rob Groenwold en Lex Bekink werd vorig jaar Aosem geboren en amper een jaar later stat de band al op het mooie Festival der Aa nota bene op het hoofdpodium voor een uitermate geslaagd optreden. ‘Zunder Joe’ was de openingszet van de band met een fikse gitaarsound een stevige binnenkomer snel gevolgd door het meer verhalende over ongelukkige liefdes ‘De Laetste Keer’ wat toch een fiks uptempo nummer bleek. In korte tijd blijkt het schrijvers trio bijzonder actief en succesvol te zijn geweest. Er werd al een finale plaats gescoord op het Drents Liedjes festival en er blijkt een mooie setlist vol met mooie liedjes voorradig die al hebben geresulteerd in een EP en voor volgend jaar moet daar een album bij komen. De vlotte en robuuste rootsmuziek bleef nog even doorgaan met ‘Wachten doe’k al veul te lang’, Het nieuwe ‘Die iene mooie nacht’ is een nieuw nummer en mag nog best eens nader onder de loep. Het nummer blijft muzikaal wat vlak en wellicht moet hier nog zo’n mooie gitaarsolo van Erik Koerts in worden verwerkt. De tekst is wel af en erg sterk. Dan worden met de drums, vrouw en zus heffen de camera, en toetsen ‘Nooit meer Kwiet aangeheven en das is één van de mooiste nummer van deze middag. De fijne stem met rauw randje van Harmen Boels overtuigd en doet dat eigenlijk het hele concert. Een fijne degelijke zanger en frontman die uitstekend weet waar zijn kracht ligt. De keuze van het Drents, niet alleen een taal waarin het fantastisch zingen is, maar geeft de band een mooie niche plek in een overvol aanbod, spreekt ook bij het publiek aan en is allang geen belemmering meer. Het middendeel van het concert blijkt erg mooi. Het vlotte, met Boels op mondharmonica ‘Met de ogen stief dicht’ is erg mooi en met het ingezonden ‘Wat dee’k verkeerd’ waarmee op het Drents Liedjesfestival een tweede prijs werd gescoord wordt nu de hoofdprijs binnen gehaald. Dan even een relax momentje met een relaxt bluesje in ‘Loat mor lös” om dan nog even uit te pakken met lekker rocker. Vervolgens wordt het vakkundig afgerond met een meezinger, een rustig nummer en tenslotte ’t is pas over as het over is’, dat een vervolgje krijgt na de afkondiging. Wat een plezier, maar ook wat een mooie kwaliteit. Aosem staat niet voor niets na een jaar al op hoofdpodia bij festivals.