HAARLEM – Groningen, Leeuwarden, Assen en Emmen. Het zijn de vier Noordelijke deelnemers aan de Popronde. Het zijn ook vier steden op het verlanglijstje van Popronde deelneemster Amber Gomaa. “Eén of twee steden in het Noorden moet zeker lukken, maar ik hoop op alle vier”, jubelt de zangeres die zoveel indruk maakte in het randprogramma van Eurosonic in Groningen. Ze heeft de bands waarin ze speelde achter zich gelaten en is nu zelf de grote naam op de posters. Terecht, want met een fraai nieuw album bewijst Gomaa dat de tijd daar is voor deze stap.
“Ik zong van kinds af aan al altijd, muziek was in die zin iets wat er gewoon bij hoorde.”, vertelt Amber Gomaa als we terug gaan naar haar muzikale wortels. “Wat voor mij een eerste hele duidelijk trigger was, was toen ik op mijn vierde mijn tante zag zingen. Ik voelde toen voor het eerst echt de magie van dat instrument, in die setting en dan bedoel ik op het podium. Zodra ik kon ging ik op pianoles, en op de middelbare school begon ik in bandjes te zingen. De keuze om professioneel muzikant te worden nam ik pas veel later. Pas toen ik bij Alain Clark in de band kwam als backingvocalist zag ik dat als reële mogelijkheid, als iets wat een kans van slagen zou kunnen hebben. Na mijn jaren bij Alain ben ik pas conservatorium gaan doen en koos voor de Popopleiding Amsterdam.”
In de muziek van Amber Gomaa zijn verschillende invloeden hoorbaar. Vooral soul en rock. “Wat me in de soul heel erg aanspreekt zijn eigenlijk weer de roots daarvan: gospel. Ik vind dat zo’n pure, selfless vorm van muziek maken. En gospel staat of valt natuurlijk met vocalen, het liefst zoveel mogelijk. Het gaat in die muziek niet om jouw of jouw verhaal, maar om het inspireren van anderen. Dat vind ik er heel mooi aan. Rock is echt later gekomen en is ook te danken aan mijn jaren bij Jett Rebel denk ik. Die stijl heeft ook iets heel intens vind ik, iets heel rauws en ongepolijst, vooral vroeger gericht op live performance. Dat spreekt me erin aan.” Wat ontbreekt zijn de Egyptische voorvaderen van de zangeres. Even kijkt Gomaa nadenkend, dan lacht ze. “Als ik Egyptische invloeden in mijn muziek heb, dan is dat niet bewust. Ik heb nooit bewust geprobeerd om Egyptische muziek te verwerken in mijn songs ofzo. Ik heb me ook nooit heel erg verdiept in de traditionele Egyptische muziek, mijn hart ligt echt bij pop. Maar wie weet, ooit.”
De stap van de invloeden naar het schrijven van liedjes ligt dicht bij elkaar. Weer denkt ze na als gevraagd wordt naar het creatieve proces. “Phoe..”, zucht Amber Gomaa “Die vraag zou ik eigenlijk per liedje moeten beantwoorden. Uiteindelijk moet je er gewoon op gaan zitten natuurlijk. Het bekende “10% inspiratie 90% transpiratie” is in mijn geval zeker waar. Soms heb ik al een heel idee of concept in mijn hoofd. Dan weet ik waar ik het over wil hebben en begin ik vaak eerst met het uitwerken van de tekst. Soms zit ik achter mijn piano en zijn het een paar akkoorden waar ik mee begin. Meestal komt er – vaak op van die onhandige momenten, zoals wanneer ik eigenlijk wil slapen of onder de douche sta of op de fiets zit – een melodie lijn + tekst in mn hoofd op. Dan heb je dus een klein stuk van een song al in de pocket en bouw ik daarop verder.”
De loopbaan van Amber Gomaa als artiest onder eigen naam is nog maar pril. Begin dit jaar kwam haar debuutalbum uit en deze winter nam ze afscheid van Jett Rebell. Eerst in de band van Alain Clarck en daarna bij Jett Rebell heeft ze al menig podium gezien. Een mooie leerschool. “Ik zie het niet echt als een verandering, maar als ‘extensie van’. Het antwoord waarom ik nu solo ga is simpel: Ik vind mijn liedjes pas sinds een jaar of drie goed genoeg om er zo’n big deal van te maken.” Daarna kijkt ze terug naar haar tijd bij Clarck en Rebel. “Alain en Jett zijn allebei artiesten die heel snel zijn gegaan. Ineens stonden ze aan de top. Ik vind het van beiden heel knap hoezeer ze bij zichzelf zijn gebleven. Misschien heeft dat gedeeltelijk te maken met het feit dat ze allebei zoveel van muziek maken houden. Hoe dan ook vind ik dat super inspirerend en een belangrijke les: stay focused.”
We besluiten met een blik op haar prachtige debuutalbum ‘Moonchild’ en een vooruitblik naar de Popronde. “Ik wilde mezelf naast zangeres ook vooral neerzetten als songwriter en producer met ‘Moonchild’. Dat is naar mijn idee ook gelukt, ook al is dit nog maar mijn eerste plaat natuurlijk. In de nabije toekomst ligt de Popronde. De eerste boekingen stromen nu binnen, en ik heb heel erg veel zin om lekker te spelen met de band. Laat maar komen.”