Loading...
Recensies 2020

Abel kan het ook alleen

WESTEREMDEN – Het was toch best een lekker duo The New Poor. Gedane zaken nemen echter op dit moment geen keer en dus splitste het duo dat meerdere keren te gast was in Roodehaan zich op en staat Abel er nu alleen voor. Op vertrouwde grond, want, op de vorige locatie was één van zijn eerste baantjes assistent zijn van chefkok Karin. Of er gezongen werd in die keuken? Dat zou heel goed kunnen, want Abel zette in met ‘A Ballad of Ten Sailors’. Dat deed de Groninger artiest a capella. Aanvankelijk mooi en rustig, maar allengs steeds pregnanter en liet hij zijn gitaar bijvallen in een mooie openingssong. Abel, dat is Abel de Kam, bekend dus van The New Poor, ook actief als bassist van Town of Saints en van de gelegenheidssamenwerking The New Tourists met een lid van het Duitse We Used To Be Tourists en tegenwoordig onder eigen voornaam op het podium te vinden. Iemand met een heel eigen opmerkelijk stemgeluid. Hij weet zich goed op gitaar te begeleiden. Naast wat ouder werk, bracht Abel ook nieuwere nummers, waarvan ‘Lover’s Sin’ de eerste was en hiermee voerde hij het tempo van het optreden op. Mooie anekdote; het was de tweede keer dat dit liedje voor een publiek werd opgevoerd. De avond er voor had Abel nog even willen oefenen en voor drie aangeschoten vriendinnen het nummer nog even geoefend. Dat publiek was enthousiast, die reactie was in Roodehaan niet minder. Ouder en uit zijn The New Poor tijd was ‘Nobody Cares about Age’ waarmee hij terugkeerde naar de intensiteit uit het eerste nummer. Het fluiten aan het begin van het plechtige ‘Ivy’ kwam niet helemaal tot zijn recht, maar duim omhoog om dat toch te doen, want fluiten is geen zekerheidje. Heel fijn was de rust die Abel nam in zijn aankondigingen. Nergens werden die afgeraffeld, maar zorgvuldig uitgesproken en vaak met een leuk verhaal of een historische verwijzing. Vaak is dit toch bij veel artiesten een zorgenkindje, want of het blijft te oppervlakkig of wordt er snel maar tussen gepropt, maar Abel besefte goed dat je hier de tijd voor moet nemen en had ook het vertrouwen om dit te doen, waarbij nu en dan nog net wat meer verdieping kan worden bereikt door nog meer inhoudelijker te gaan. Waarom werd een liedje geschreven en wat betekend dat voor hem. De cover ‘Bluebird Wine’ was zo’n liedje met een lang verhaal vooraf. Het door Rodney Crowell geschreven nummer zag hij met zijn kersverse vriendin Maaike in een documentaire en die staat op het podium als singer songwriter Cath Harryvan. Het bleek een samenwerking waar muziek in zit. Na nog zo’n mooi nieuw nummer met met ‘Now That I’m Here’ sloot Abel af met ‘Salem’, een liedje dat hem in staat stelde nogmaals de vele mogelijkheden en pracht van zijn stem te laten horen. Een optreden waaruit de nodige routine bleek en een uitermate volwassen songwriter zijn liedjes bracht met overtuiging en diepgang. Abel kan het ook alleen, maar samen is ook prachtig.