Ziggy Splynt combineert melodie met harde rock

GRONINGEN – Het is bekend, als je een grande entree wil maken, moet je wachten tot iedereen aanwezig is, zodat alle ogen op jouw zijn gericht. Ziggy Splynt kende succesvolle jaren in 2016 en 2017 en heeft een karrevracht aan prijzen gewonnen met hun melodieuze rock, toerden in het buitenland en waren headliners op grote festivals en waren ook nog door het verkeer opgehouden en dus begon het concert in de Drie Gezusters in Groningen in het kader van Altersonic een kwartiertje later. Geen grande entree dus met opzet, Bart Huskes, Isidor ten Hooven en Aron Smit werkten hard om alles op tijd voor elkaar te krijgen, maar vooral de zang was nog niet optimaal afgesteld tijdens ‘Carcass Feeder’, het openingsnummer en de eind 2017 uitgekomen single van de band. Vocaal klonkt het dan wat hektisch, maar muzikaal overtuigde het wel. Ziggy Splynt speelt hard en rauw op basis van muzikaliteit. Ze combineren fraaie melodie lijnen, met stevige rauwe rock en een flinke dosis energie. Het was in liedjes, zoals het robuuste ‘Army of Falk’ wat weer opbouwde naar het heftige ‘Red Cross’, mooi in evenwicht gebracht. De zang was rauw en regelmatig driestemmig. Af en toe even een personele wisseling, zoals in ‘Swiitch’ waarbij bas en gitaar van plaats switchten. Prettig extraatje om zo ook het nummer uit te beelden en ook mooi passende in de setopbouw waar duidelijk over nagedacht was en die een mooie golfbeweging toonde. Na dit rustige nummer werd in ‘Workers Wollow’ ook weer rustig begonnen, maar werd langzaam aan het nummer steeds meer opgebouwd naar orkaankracht. Dat deed de band vaker, zo’n mooie opbouw van rustig naar rauw in een song en dat werkte prima. De verhaaltjes waren minimaal, want de nadruk lag bij Ziggy Splynt op spelen en dat deden ze met overgave. ‘Dead Space’ was prima, maar het afsluitende ‘Belle the Beast’ was het mooiste nummer deze dag op de setlist en kwam erg fijn over. Een band die zijn prima live repuatie ook op het Altersonic podium wist te bestendigen. Rauw, maar prima opgebouwd en met een fijne swung gebracht door deze Utrechtse formatie.