Loading...
EurosonicRecensies 2020

Pilgrims’ Dream maakt Europees debuut in De Drie Gezusters

GRONINGEN – Rob Ouseley, singer songwriter uit Londen onder de naam Pilgrims’ Dream, trad, ondanks succes in eigen land nog nooit op buiten de Britse eilanden. Hij was onder meer finalist in in de 2018 American Songwriting Awards en dee Hollywood Songwriting Contest. In het kader van de Penguin Radio Showcases kwam daar in De Drie Gezusters in Groningen verandering in. In een aanbod zo overweldigend als deze Eurosonic dagen moet het publiek keuzen maken en die vielen ten nadele van Pilgrims’ Dream uit. Een handvol mensen aanschouwde zijn debuut en kon toch echt constateren dat deze zanger een zeer prettige artiest is die toch echt meer publiek had verdiend. Dat weerhield Pilgrim’s Dream er niet van om zich volledig in te zetten en met overtuiging zijn liedjes te brengen. Hij laat zich inspireren door bands als Bon Iver en Fleet Foxes en hangt zo aan tegen de Indie Pop en Indie Folk. Rob Ouseley bleek al in het openingsnummer ‘Just The Love’ te beschikken over een hele fijne zangstem. Rauw en af en toe wat hoekig, maar krachtig en met overtuiging zong hij deze kennismaking. Dat liet hij volgen door ‘Echoes’ wat net wat rustiger was dan het openingsnummer en ‘Portobello’ dat duidelijk minder kon bekoren, omdat Pilgrims’ Dream hier afweek van zijn normale zangstem en het nummer wat zwaarder in zijn zang aanzette. Hierna zette hij concert in een kwalitatief standje hoger met het erg mooie ‘Not The Only One’ en liet dat volgen door het eveneens sterke en gloednieuwe ‘Never Knew’. Een fijn vlot nummer. Rob Ouseley bleek een degelijke songwriter die soms in zijn liedjes dezelfde hoekigheid heeft als in zijn zang. Hij is geen man van het fluweel, maar een robuuste zanger die in elke kroeg tot zijn recht komt, maar ook op een mooi podium zal behagen. Als gitarist bleek hij meer dan bekwaam. Met wat technische hulpmiddeltjes zat je af en toe te kijken waar de rest van de band zat, want het geluid dat hij produceerde was vol en robuust. Knap werk. Op het podium bleek hij een leuke gastvrije artiest die rustig zijn liedjes aankondigde. In een land waar je nog geen naam hebt, is elk werk nieuw, maar opvallend was toch dat bekende nummers als ‘Ocean’ en ‘Redemption’ en ‘Live Your Live’ op de setlist afwezig waren. Dat compenseerde hij met fraai nieuw werk en kon hij eigenlijk zeer bekoren. Een man om nog eens naar uit te zien als de Eurosonic drukte achter de rug is en er ruimte is voor een gewoon concert, waarin hij met aandacht en rust zich kan etaleren.