Loading...
Interviews 2022

Milda Deltuvaitè: “Ik ben als een stromende rivier die nooit op één plek stopt”

GRONINGEN – Belangrijk in de Groninger muziekscene is het Prins Claus Conservatorium. Veel prachtige artiesten hebben daar hun opleiding en duiken dan weer op onder eigen naam, bij andere projecten of op festivals in heel Europa, maar zeker ook in Groningen zelf. Vilnius is de stad in Litouwen die Milda Deltuvaitè verruilde voor Groningen en in haar nieuwe thuisstad staat de jonge artieste op het Noorderzon podium tijdens het festival. We spreken haar als ze net terug is van een bezoek aan haar andere thuis. “Milda maakt dromerige muziek vol met klassieke elementen. Ze studeert momenteel aan het Prins Claus conservatorium in de stad, nu klimt ze op het podium om je te betoveren. Ze vertolkt haar eigen werk en arrangementen beïnvloedt door indie, soul, ambient, jazz en pop. Ze neemt haar gitaar, loop-station en haar engelachtige stem mee”, heraut het festival haar optreden op vrijdag 26 augustus op podium De Raaf. Milda Deltuvaitè gooit haar koffers in de hoek en zit klaar razendsnel klaar om haar optreden verder toe te lichten.

“Het begon allemaal met de akoestische piano van mijn moeder”, vertelt Milda Deltuvaitè als ze de rust weer gevonden heeft en comfortabel een plekje heeft gevonden, de vermoeienissen van de reis even negerend. “Ik kon niet stoppen met het aanraken van de toetsen sinds ik in mijn lopende kinderstoel zat. Piano heeft me altijd aangetrokken vanwege de mogelijkheid om alle harmonie en ideeën in één instrument tot uitdrukking te kunnen brengen. Piano kan solo worden gespeeld, om zang te begeleiden en je kunt alles hebben net alsof je een hele band bent in één! Bas, akkoorden, melodieën en ritme de piano kan dat allemaal. Ik nam de muziek echt serieus, vanaf het moment dat ik werd toegelaten tot de M. K. Čiurlionis-school voor kunst in de hoofdstad van Litouwen Vilnius. Voordat ik naar de kunstacademie ging, zat ik op een gewone school en was ik verschrikkelijk in alles behalve muziek. Ik kon mijn “gerichte mentaliteit”, benadrukt ze, “alleen in muziek gebruiken. Ik meen het. Vanaf dat ik 8 jaar was ik al zeker van muziek als carrière optie.” De kers op die taart wordt momenteel in Groningen geplaatst waar ze haar opleiding verder vervolg heeft gegeven. “Ik kende een paar mensen van mijn vorige school die op het Prins Claus Conservatorium studeerden en ook enkele mede-studenten die zich aanmeldden voor dat conservatorium. De grootste rol bij mijn keuze was echter mijn intuïtie. Het heeft nooit tegen me gelogen.”

In de aankondiging van Noorderzon wordt gesproken van klassiek en de combinatie van indie, soul, ambient, jazz en pop elementen. We gaan daar dieper op in. “Ten eerste combineer ik die muzieksoorten omdat ik gewoon van al deze genres hou. Zelfs tot nu toe evolueert mijn muziek enorm. Ik ben als een stromende rivier die nooit op één plek stopt en nooit overgaat in een verouderd moeras. Ik wil altijd veranderingen, vooruitgang en nieuwe ideeën. Om dat te bereiken heb ik klassiek en jazz gestudeerd, dus ik begrijp overdreven harmonieën en regels, dus ik probeer mijn kennis te combineren en te vereenvoudigen met meer genres die ik leuk vind.” Hoe verwerkt ze dat dan in de dagelijkse praktijk van het schrijven van de liedjes. “Ik hou ervan om liedjes te schrijven met gitaar en piano. Het begint altijd eerst met de muziek en daarna met de teksten, want harmonieën en muziek zijn mijn sterkere vaardigheden dan woorden. Mijn inspiratie komt uit de nachtelijke hemel, dromen en levenservaring. De laatste tijd werk ik aan mijn album “Universe” dat hopelijk binnenkort volledig zal uitkomen! Voor nu kun je twee van mijn nummers “Universe” en “Trust” horen op Spotify, YouTube en Soundcloud-platforms.”

Naast haar eigen nummers speelt Milda Deltuvaitè veel jazz standards. “Standards spelen een grote rol in mijn studie. Het zit vol met veranderingen en ideeën. Ik ben echter geen grote fan van bebop, maar ballads doen mijn hart altijd smelten. Meestal hebben jazzballads een diepere betekenis in de teksten en zijn ze ook veel prettiger voor mijn oren qua improvisatie, dus daar let ik altijd op als ik ervoor kies om standaard te spelen of door daarop geïnspireerde nummers te schrijven. Een goed nummer is wanneer het echt uit je hart komt, wanneer je de tijd neemt om het te schrijven en wanneer luisteraars er veel mee kunnen doen.” Ze neemt even de tijd en geeft dan een nadere toelichten of zelfs een gebruiksaanwijzing bij haar muziek. “Soms heb ik het gevoel dat ik de meest empathische en gevoelige persoon ter wereld ben. Ik ben als een spons die alles van buiten opzuigt. Ik hoef niet te weten wat mensen voelen, maar ik voel me altijd zoals ze zich voelen. Dit is waarom ik ervoor heb gekozen om muzikant te worden, omdat ik muziek niet alleen over mezelf schrijf, ik schrijf wat ik voel in mijn omgeving”, benadrukt Milda Deltuvaitè “en in mijn geval is dat wat ik voel bij andere mensen.”

Vilnius kleeft bij wijze van spreken nog aan haar schoenen, want daar ging voor haar deze dag de zon op en in Groningen gaat hij onder. We informeren naar de muzikale verschillen en overeenkomsten. “In mijn geboorteland Litouwen had ik wel concerten, maar niet met mijn eigen muziek. Ik speelde daar meestal als pianist in een band. Groningen gaf me een ervaring om niet bang te zijn om mezelf te zijn en ik begon hier mijn eigen muziek te spelen met zang en gitaar omdat Nederlanders veel meer ontspannen zijn en je accepteren zoals je bent en je niets hoeft te bewijzen. Omdat iedereen hier echt weet hoe hij van het leven moet genieten. Begrijp me niet verkeerd, Litouwen is ook geweldig in verschillende aspecten, maar mijn punt is dat ik me daar nog nooit zo dapper heb gevoeld als in Nederland. Ik ben gewoon dankbaar dat ik deze ervaring mag hebben om hier op te treden. Het is absoluut inspirerend.”

Terloops liet ze al in het gesprek vallen dat ze werkt aan een album. Daar komen we even op terug. “Ja, dat klopt” lacht ze. “Ik ben bezig met mijn album “Universe” dat ik vorig jaar vanwege mijn studie niet kon afmaken. Ik was compleet gefocust op het afstuderen in jazz piano. Maar nu, wanneer ik een heleboel van mijn nummers en meer tijd heb, kan ik niet wachten om ze allemaal uit te brengen en me eindelijk echt op mijn “universum” te concentreren”, kirt ze verheugd

“De reden dat ik het podium opstap en optreedt is mijn intuïtie”, verschuiven we van onderwerp. “Diep van binnen zegt mijn intuïtie tegen mij dat ik zoveel mogelijk liefde en licht aan mensen moet geven. Ik heb zoveel in mijn hart, veel te veel, “constateert ze terloops, om dan te concluderen; “waarom zou ik het niet delen? Voor mij is optreden bijzonder omdat ik zoveel mezelf voel als ik muziek speel. De eerste keren was het eng om zoveel met mensen te delen, maar nu kan ik altijd niet wachten tot de volgende keer.” We besluiten met het verder inzoomen op Noorderzon en waarom iedereen naar haar concert moet komen. ”Omdat het augustus is”, lacht ze om toe te lichten: “De meeste van mijn liedjes, zoals ik al eerder zei, kwamen door gewoon naar de sterren te staren in augustus, en nu is de lucht ’s nachts superactief. Ik bedoel, de Perseïden meteorenregen is al voorbij, maar als je het gemist hebt hoor je het nog steeds in mijn liedjes! Muzikant met een loop komt niet zo vaak voor! Voel je ook vrij om vooraf mijn muziek op spotify te beluisteren als je twijfelt.” Met deze warme aanbeveling is er dan eindelijk tijd om die koffers te gaan uitpakken en kan Milda Deltuvaitè zich concentreren op optreden op vrijdag 26 augustus op podium De Raaf tijdens Noorderzon in Groningen.