Loading...
EurosonicInterviews 2023

ĠENN: “We voelden ons buitenbeentjes”

Foto: Jordan Core

BRIGHTON – ĠENN wordt afgevaardigd naar Eurosonic / Noorderslag als vertegenwoordiger van Malta, maar we kloppen aan in Brighton bij onze Britse overzeese buren voor een gesprek. Gitarist Janelle Borg veegt onmiddellijk haar agenda schoon en gaat er direct voor zitten. ĠENN is een band die zijn oorsprong heeft in Malta en waar drie van de vier leden ook vandaan komen, maar de formatie heeft enkele jaren geleden de overstap gemaakt naar de Britse muziekstad aan de zuidkust. “Passend voor een band vernoemd naar het Maltese woord voor razernij, gedijt ĠENN optimaal in chaos. Hun kleurrijke historie omvat overvallen, juridische conflicten, langeafstands-samenwerkingen, en drie leden die van Malta naar Brighton verhuisden. In de zes songs op de ‘Liminal’ EP hoor je verschroeiende post-punk contrasteren met meer zinspelende meditaties omhuld in psychedelische texturen,”is de introductie van Eurosonic voor het viertal. Naast Janelle Borg bestaat de band uit vocalist Leona Farrugia en bassist Leanne Zammit die van Malta stammen en hun krachten bundelen met de Britse drummer Sofia Rosa Cooper.

“Persoonlijk”, gaat Janelle Borg er goed voor zitten, nadat ze in recordtijd heeft ingestemd met het interview en tijd ervoor vrij heeft gemaakt, “was ik altijd omringd door muziek sinds ik een heel klein meisje was. Ik kom namelijk uit een muzikale familie. Mijn vader en ooms spelen in een traditionele Maltese “banda” en mijn zus speelt piano. Ik begon viool te spelen op 6-jarige leeftijd en studeerde viool tot groep 8. Ik pakte de gitaar op toen ik 13 was, nadat mijn oom me een paar gitaarakkoorden had laten zien. De rest, zoals ze zeggen, is geschiedenis.” Met haar verhuizing naar de Britse muziekstad Brighton is het serieus geworden, hoewel er ook nog twijfels zijn. “Welnu”, legt Janelle Borg uit, “als vrouw die opgroeit in Malta, is het ongelooflijk moeilijk om fulltime muzikant te zijn in de rocksfeer vanwege traditionele genderstereotypen en de kleine omvang van de muziekindustrie. Er waren zeker veel argumenten dat het meer een hobby dan als een levensvatbare carrièremogelijkheid werd gezien. Ik denk dat het altijd een kwestie was van het volgen van mijn passie, in plaats van enige rationele verklaring. Om heel eerlijk te zijn, ook hier in Brighton, het is nog steeds iets waar ik aan twijfel, aangezien we nog geen fulltime artiesten zijn.” Borg werk daarnaast als content leverancier en tekstschrijver. “De COVID-19-pandemie en het algemene politieke klimaat zijn niet aardig voor artiesten en hebben veel collega’s gedwongen hun carrière te heroverwegen. Ik denk echter dat het meer een kwestie is van een aantrekkingskracht hebben die je niet kunt verklaren naar iets en niet volledig zonder kunnen “leven”,” benadrukt de Maltese.

De tijd zal dat leren. Terug naar ĠENN. We gaan in op de ontstaansgeschiedenis van de band. “De oorspronkelijke aanzet tot de band begon toen Leona en ik rond de 13 waren en een muziekproject op school begonnen. Destijds opereerden we onder een andere naam en met verschillende invullingen van de line-up. Toen ik 16 was, ontmoette ik Leanne op de middelbare school, en we zetten ons project voort, heen en weer reizend van Malta naar andere landen om een ​​voorproefje te krijgen van wat toeren is. Eind 2018, met de Brexit voor de deur, besloten we dat we, om kans te maken op een carrière in de muziek, Malta moesten verlaten en voor het VK moesten kiezen vanwege de rijke muzikale geschiedenis. Nadat onze vorige drummer de band had verlaten, zocht ik snel op Facebook naar drummers in Brighton en kwam Sofia tegen. Ik stuurde haar een bericht, echt totaal willekeurig, en vroeg of ze de nummers van een album wilde leren en met ons mee wilde toeren. Wonder boven wonder zei ze ja. En hier zijn we.”

De sound van de band heeft dus lang kunnen rijpen en zich ontwikkelen. “Het was een volkomen natuurlijke evolutie die voortkwam uit verschillende levenservaringen, andere artistieke media en urenlang jammen. Ik denk dat onze muziek een weergave is van onze relatie met elkaar, en dat comfort en vertrouwdheid worden vertegenwoordigd door het feit dat iedereen in staat wordt gesteld om zijn eigen mening, zorgen, liefdes en gelach te uiten door middel van muziek. Rockmuziek is altijd in verband gebracht met het zijn van een outsider. Ik denk dat ik voor ons allemaal kan spreken als ik zeg dat een ding dat ons vier met elkaar verbond, het gevoel was dat we buitenbeentjes waren. Dus dat gevoel is een van de belangrijkste redenen waarom we ons verbonden voelen met het genre rock.” De sound van ĠENN staat echter niet stil, maar evolueert. Nieuw, zo meldt Eurosonic in de introductie is dat de band : “nu hun Riot Grrrl reputatie af schudden, terwijl ze in meer experimentele en neopsychedelische richting bewegen.” “Dat is totaal ongepland”, lacht Janelle Borg. “We luisteren allemaal naar verschillende muziekstijlen en discrimineren niet als het gaat om het integreren en samensmelten van verschillende genres…nou ja, misschien geen poppunk”, grijnst ze.

Geen poppunk liedjes dus, maar hoe ontstaan de songs van ĠENN. “Ons huidige songwriting proces is gebaseerd op jammen en verschillende mensen die verschillende ideeën naar voren brengen. Die structureren we vervolgens tot een lied. Leona is verantwoordelijk voor de songteksten en doorgaans weten we pas na de opnamesessie waar de songteksten over zullen gaan. Typische ĠENN-teksten zijn existentiële bevestigingen en gaan over dagelijkse gedachten, een soort dagboek zeg maar.” Ze denkt even na en komt met een al omvattende uitleg. “Mensen denken in eerste instantie misschien dat experimentele rock niets voor hen is. We hebben echter het gevoel dat de thema’s die we in onze liedjes behandelen, herkenbaar zijn en dus denk ik dat de beste manier om onze muziek te ervaren is om het met een open geest te benaderen.”

“Leona, Leanne en ik komen uit Malta, terwijl Sofia uit Crawley, de naburige stad van Brighton, komt”, gaat Janelle Borg dan in op de plaatselijke muziekscene. “De muziekscene van Malta is klein, maar boordevol talent van over de hele linie. Ik geloof nog steeds dat muziekmanagers op een dag de overvloedigheid van Malta’s talent zullen ontdekken en hun deel van de taart willen krijgen, m aar tot die tijd hopen we waardige exponenten te zijn van wat Malta te bieden heeft. De muziekscene van Brighton is duidelijk een internationaal bekende muziekscene, dankzij het enorme aantal geweldige muzikanten die van de stad hun thuis hebben gemaakt. Ik denk dat je Malta hiermee niet kan meten, het is onvergelijkbaar in die zin dat Brighton al een volledig opgezette muziekindustrie heeft, vanwege de bekendheid en nabijheid van Londen, terwijl Malta qua muziekindustrie nog een onontdekt juweeltje is.”

In 2021 verscheen je EP ‘Liminal’. Het eerste van de band. “Met ‘Liminal’ wilden we iedereen kennis laten maken met ĠENN en ze een voorproefje geven van wat we te bieden hebben. We hebben er meer van in de pijplijn!” klinkt het beloftevol. Tot die tijd presenteren de vier leden zich met sterke shows. “Optreden geeft ons allemaal een uitstel van de uitdagingen van het dagelijks leven en vier late Millennials/Gen Z’ers zijn in een behoorlijk F-ed-up wereld. Behoorlijk existentialistisch”, grinnikt Borg, “maar het is waar.”

We sluiten af met de reden voor de klop op de deur van huize Borg Eurosonic. Wat hoopt ĠENN te bereiken en hoe gaan ze het aanpakken. “Nou, we zijn altijd op zoek naar labels, festivalorganisatoren en mensen uit de industrie die openstaan voor onze visie en muziek. Dus als je er een weet, neem ze dan mee onze kant op. We treden donderdag 19 januari om 21:10 op in de Blauwe Hemel. Als psychedelische texturen omhuld met grungy-funk-prog-art-rock fusion als jouw ding klinken, plus wat existentiële teksten en wat pakkende hooks, als jouw ding klinken, dan moet je zeker naar onze showcase komen!