GRONINGEN – Uit vele windstreken kwamen het zestal leden van Las Karamba naar Barcelona. De Spaanse afgevaardigde naar Eurosonic heeft enige muzikale verwantschap met Maruja Limon welke vorig jaar een plesante verrassing uit de Catalaanse hoofdstad was en die rol werd n u naadloos ingevuld door Las Karamba. Zangeres en op güiro is Ahyvin Bruno, op keys Nati Arizu, Liviet Ojeda op de basgitaar en de fluit is in handen bij Angie Obbin, Tenslotte de conga wordt bespeeld door Ahylin Bruno en op percussie Rita Baulida. Hun wiegjes stonden in tal van Europese en Latijns-Amerikaanse landen, maar ze kwamen allen voor de muziek terecht in Barcelona, waar ze elkaar leerden kennen. Toch is deze migratie achtergrond belangrijk. Het zijn hun verhaal en daarmee de verhalen van duizenden die ze bezingen. Wie de taal niet machtig is kan genieten van de heerlijke mix van cha-cha-cha, salsa of timba met rap en urban tot een sound vol passie. Wie wel het Spaans spreekt krijgt daar ook nog de boodschap bij gebracht vanuit een vrouwelijk sociaal perspectief. Het is niet een genre dat per definitie hoog scoort bij de Eurosonic watchers, maar het zestal weet er een absoluut heerlijke showcase van te maken en wat zou Las Karamba mooi passen op diverse festivals in het Noorden. Het zestal legt de laatste hand aan het debuutalbum dat in maart zou moeten verschijnen. De showcase, mooi opgenomen met aandacht voor alle leden van de band en met mooie rustige beeldvoering, begon met ‘Basta ya!’ Een lekker uptempo nummer, waarbij zangeres Ahyvin Bruno aanvankelijk praat, maar als het intro voorbij is verder gaat in prima zang. Heldere klanken van zes in wit gehulde vrouwen. Halverwege rapt ze vrolijk een stuk in hoog tempo. Muzikaal valt de fluit van Angie Obbin op, die een belangrijke rol heeft in de sound van Las Karamba. Meerstemmig wordt de zang met achtergrond zang ondersteund. Een lekker nummer met een zomerse uitstraling. Dan wordt het tempo terug genomen voor het mooie ‘Margarita’. Een vleugje bossanova in dit nummer. Kenmerkend in dit nummer is de rol van de percussie Rita Baulida en Ahylin Bruno en een fluitsolo. Echt een lekker loom nummer, maar ook nu wel met een verhaal en een tempo dat langzaam wordt opgetrokken. Een mooie verdeling heeft de band in deze showcase, want aangezien het afsluitende ‘Sabana’ weer vlot en gedreven is vol met lichtvoetige passie blijft ieder nummer ook lekker zelfstandig overeind en heeft een mooie kadering. Een verrukkelijke showcase die Las Karamba, samen met het komende album toch in het vizier zou moeten brengen van de mensen die alvast hun oor te luister leggen voor de nodige festivals.
Optredens, Festivals en Podia in het Noorden