Loading...
EurosonicRecensies 2021

Zeer prettige kenismaking met Anushka Chkheidze

GRONINGEN – In Georgië gebeuren muzikaal mooie dingen. Rondom een opleiding in het land in Oost-Europa krijgen talenten de kans zich te ontwikkelen. Samenwerkingsverbanden worden gesmeed, maar ook individualiteit en talentontwikkeling is van groot belang. Anushka Chkheidze is één van de talenten die zo boven komt drijven en deze elektro music producer is zeker niet de enige die eraan komt. Verwacht dus voor de komende jaren meer van Georgië. Anushka Chkheidze kreeg de mogelijkheid zich te presenteren met haar zeer fijne en harmonieuze set op het digitale Eurosonic. De producer bracht onlangs haar debuutalbum ‘Halfie’ uit. Het album ‘Halfie’ is prachtig en een proeve van bekwaamheid waar ze met vlag en wimpel slaagt, maar er staat dankzij haar opleiding, meer werk van haar online, vooral in samenwerkingen met anderen. Opgegroeid in een muzikale familie was onder meer het zingen in een koor en in de dorpskapel belangrijk in de muzikale ontwikkeling van deze artieste. Deze kwam echt op volle stoom na een verhuizing naar Tbilisi en de school en voorzieningen die ze daar aantrof.  Tijdens Eurosonic bewees Anushka Chkheidze dat ze inderdaad dat ze het label: “een opkomende Georgische elektronica-producer”, meer dan waar kan maken. In de eerste plaats is het natuurlijk niet eenvoudig om een dame achter haar apparatuur verstopt spannend in beeld te brengen. Via een sfeervolle registratie, waarbij de artieste van alle kanten in beeld wordt gebracht, soms rustig, soms sneller heen weer geschakeld, Fijn gedaan met aandacht voor het decor en een goed gevoel hoe je dynamiek in een statisch gebeuren kan brengen. Anushka Chkheidze begint haar show met ‘Tomodachi’. Een instrumentaal nummer dat in het begin erg natuurlijk en geleidelijk is. Harmonie is troef tot daar heel intrigerende kleine verstoringen in komen. Klanken worden toegevoegd, een hogere snelheid gesuggereerd. De rust en kalmte veranderd langzaam en krijg meer urgentie. Luisteren gaat van op de achtergrond naar een prioriteit in dit spel der subtiliteit, wat het erg mooi maakt voor het langzaam wegsterft. ‘Lingotto’ is het tweede nummer van de set, Ze grijpt terug op die dorpskapel met kerkklokken. In haar muziek komt een hint van folk, ambient en klassieke invloeden terug. Ze straalt op haar podium aandacht, maar ook plezier uit. Dit tweede nummer is meer uptempo, hoewel hier ook het contrast tussen hectische snelle geluiden en lang aangehouden rustige tonen erg goed werkt. Anushka Chkheidze staat met recht als wegbereider voor de muziek van haar land op de presentielijst in Groningen. Als zij maatgevend blijkt staat er nog veel moois aan te komen.