Vlak voor een tijd dat pseudo wetenschappers veel geloof kregen en het gevaar van dergelijke valse profeten en misleidende complotdenkers maar weer eens ten overvloede werd aangetoond bracht het Zweedse West of Eden het album ‘Flat Earth Society’ uit. West of Eden wordt beschouwt als één van de betere vertolkers van de Keltische folk en folkrock. De band heeft inmiddels een tiental albums op zijn naam en toerde niet alleen de hele wereld rond, maar werkte met grote namen als Alison Kraus, The Chieftains, Riverdance en Mark Knopfler. West of Eden bestaat uit zangers en muzikanten Jenny en Martin Schaub, Henning Sernhede op gitaar en lap steel, Ola Karlevo op drums en bodhran, Martin Holmlund op bas en Lars Broman op viool, met daarnaast een aantal gast muzikanten. Met ‘Flat Earth Society’ voegen ze wederom een fraai werk aan hun uitdijende collectie toe. Het eerste nummer is wrang en zeer actueel. In de titelsong blijkt hoe het geloven van valse zieners en misleidende stemmen ook persoonlijk voor verdeeldheid en veel verdriet kan zorgen. Het song is prachtig en meeslepend. Het geeft in het algemeen aan, dat respect voor elkaars mening en deze niet belachelijk willen maken of met dreigementen beantwoorden veel verdriet en verdeeldheid voorkomt. Een nummer dat toch wat door de actualiteit is achterhaald, want organisaties als de Flat Earth Society blijken gewoon gevaarlijk. Het is de vraag of West of Eden dit lied op dit moment op deze manier zou uitbrengen, maar dat is met de wetenschap van achteraf kijken. Muzikaal is het prachtig met de heerlijke stem van Jenny Schaub, die na dit rustige begin ook het voortouw neemt vocaal in het vlottere en nog mooiere ‘The Dwindling of the Day’, wat een prachtig nummer is, waarin de zang in duet is met de viool. De rust keer weer in ‘Horsehoofs & Primroses’. Krachtiger, meer Americana is ‘Pretty Please’ met nog steeds Jenny Schaub aan de vocale teugels. Dat veranderd als Martin Schaub het overneemt in de mooie lovesong ‘Kate, Are You Ready Now’. Een prima en tijdige wisseling in dit typisch Keltische nummer, wat een mooie vertelling is van een hopeloos verliefde man. Wat fijn is dat het duo Schaub en Schaub zich voornamelijk concentreert op eigen materiaal, waar veel folkbands toch te graag in het bestaande songbook duimen. De prachtige stem van Jenny Schaub gaat verder in het het mooie en vlottere ‘Porselain Days’ wat iets meer als Britse folk aan doet en doet denken aan een duo als O’Hooley & Tidow. ‘Isak/Doris’ is een instrumentaal tussendoortje ter ere van twee honden voor ‘Old Miss Patridge’, door vele gezien als heks omdat ze in het maanlicht danste, een dode vogel hield, haar echtgenoot onder verdachte omstandigheden was verdwenen en claimde alle leugens te kennen, werd neer gezet in een mooi portret. Erg mooi is het kalme verhaal van een tragische liefde in ‘Come Winter, He’ll Be Gone’ en dat telt ook voor het lossere en vlottere ‘Vipers & Fireflies’ als Martin Schaub terug keert voor de microfoon. Het laatste liedje bevat ook weer een mooie waarschuwing voor deze dagen. Wie ook gelijk of ongelijk heeft, wees begripvol naar elkaar, want te veel je waarheid claimen drijft ons alleen maar uit elkaar, hoewel feiten blijven tellen. Het zou interessant zijn of dit album met de kennis van nu anders zou zijn. Nu blijkt dat de hardheid en het onfatsoen van mensen van de ‘Flat Earth Society’ en anderen die allerlei complotten zien en alle rede opzij zetten en nu zelfs speculeren wie politici mogen vermoorden of West of Eden dan de liedjes op een zelfde manier zou hebben gebracht. Muzikaal, de politiek en pandemie op zij gezet, is het een voortreffelijke plaat geworden, die zeker de status van West of Eden weet te bevestigen als prachtige vertolkers van de folk en nu en dan een uitstapje naar de Americana.
Optredens, Festivals en Podia in het Noorden