Loading...
EurosonicRecensies 2020

Wat een feest met Maruja Límón op Platosonic

GRONINGEN – Het was na een half uurtje absoluut duidelijk. Vraag zangeressen Esther González en Sheila Quero, Elisenda Fàbregas op percussie, Vicky Blum op gitaar en Mila González op trompet op het podium van de Coffee Company voor een Platosonic showcase en de temperatuur stijgt, er wordt gedanst, de passie en beleving spat er van af, kortom het is feest. Het Spaanse vijftal bracht als Maruja Limón hun overheerlijke popmuziek met een flinke portie Flamenco, Latin en Salsa. Het is een formatie die staat als een huis, een lekkere show brengt en wellicht één van de meer ondergewaardeerde acts op Eurosonic was dit jaar, waar ze na de show op Platosonic door reisden naar de Der Aa Kerk om ook daar zich te presenteren. In Spanje deed de band al van zich spreken met een flink aantal prachtige optredens en hun debuutalbum Más De Ti werd benoemd tussen de beste Spaanse albums van 2018. Met het fenomenaal mooie album ‘Anti Mi’ dat eind vorig jaar verscheen en Eurosonic kan verder worden gebouwd aan de verovering van Europa die ze naast tal van mooie optredens op het Iberisch schiereiland ook al op Sziget deed belanden en ook Platosonic en Eurosonic zullen helpen, want dit vijftal verwarmt de winter en bloeit op tijdens zomerse festivals. Het voorjaar is in Spanje al flink volgeboekt, maar het is te hopen, al is het maar voor de mensen die met de pinpas bij de merch stonden en ontdekten dat hun album met cash kon worden betaald, dat ze snel terug komen. Op het podium van de Coffee Company ging het vijftal lekker van start met ‘Fuerza’. Lekker fel, met mooi gitaarspel van Vicky Blum en prachtige trompetsolo’s van Mila Gonzáles ter ondersteuning van de indrukwekkend mooie zang van Esther González en Sheila Quero. Het was nog maar de aanloop, want met ‘Las Tres Heridas’ geopend met de gitaar van Blum en dans van Sheila Quero was zo mogelijk nog mooier. De stemmen van beide zangeressen vullen zich prachtig aan en daarnaast worden ze door Blum en Gonzáles ondersteunt tot erg mooie vierstemmige harmonieën. De muziek hoort feestelijk, maar juist het randje melancholie maakt het zo prachtig. Dier vierstemmige zang kwam optimaal tot zijn recht in ‘Sombras’, ook zo’n liedje waar de passie vanaf spatte. Nu en dan werd de muziek even onderbroken om even wat te vertellen. Vaak was dat feitelijk en aangezien de dames een uitgebreide setlist hadden voor de toegemeten tijd, lag de nadruk op de muziek. Mooi was ‘Cafe’ en in ‘Más de Ti’ werd nadrukkelijk de samenwerking met het publiek gezocht om die er nog verder bij te betrekken. De drijvende kracht die verstopt zat achter de vier dames upfront Elisenda Fàbregas zorgde voor het tempo en gooide dat omhoog als het moest en haalde dat weer terug om de accenten te geven. De trompet klonk heerlijk naast de zang en het was een swingend geheel. De setlist bleek inderdaad te lang waardoor na het afsluitende en vrolijke ‘Tu Cuerpo’ het doek viel. Vaak wordt naar de Britse eilanden of de Verenigde Staten gekeken voor de nieuwste muziek. Het Iberisch schiereiland is echter ook een plek om goed in de gaten te houden. Daar komt fantastische muziek vandaan en het is te hopen dat festivalorganisatoren daar ook oog voor hebben. Maruja Limón op een heerlijke warme zomeravond op het hoofdpodium van Noorderzon of op het Bevrijdingsfestival. Het zou wel eens een schot in de roos kunnen zijn.