Loading...
Recensies 2022

Waardigheid over kanker bij MEAU

SCHIPBORG – De openingsact bij het Festival der Aa in Schipborg op het hoofdpodium op eigenlijke festivalterrein na een avond op de Brink in Zuidlaren was de nieuwe Nederlandse sensatie MEAU. De Nederlandstalige singer songwriter heeft in heel korte tijd zich opgewerkt van voor een paar mensen optreden bij Brownies & Downies tijdens de Popronde in Emmen tot uitverkochte zalen in heel Nederland. Meau Hewitt rook voor het eerst aan het artiestendom bij het onvolprezen Kinderen voor Kinderen, waar ze bij diverse songs de leadzang mocht zingen om vervolgens door te stromen naar een koor dat bij diverse televisieoptredens acte de présence gaf. Ondertussen waren het voortreffelijke Nederlandstalige songwriters als Spinvis en Eefje de Visser die een inspiratiebron waren voor Meau Hewitt om ook zelf haar eigen muziek te gaan schrijven. Deze vaardigheid werd aangescherpt met de opleiding op de Herman Brood Academie en wat goed is komt snel en soms moet je even brutaal zijn en dus pakte MEAU de telefoon, belde de radio, kwam in de uitzending en slaagde erin haar eerste single ‘Kalmte’ gedraaid te krijgen en sindsdien is ze niet alleen op de radio, maar ook in de zalen een groeiende ster. ‘Kalmte’ speelde ze ook op het Festival der Aa. Ze opende met rustige ‘Ouder’, dat langzaam wat robuustheid verwierf, maar waar ze na een druk schema ook even op zoek was naar haar stem en die halverwege het liedje ook gelukkig vond, waarna het ingetogen ‘Kalmte’ zich onderscheidde door fraaie accenten die werden geplaatst op de akoestische gitaar. Tijd om de beuk er iets meer in te gooien met ‘Weet’ dat mooi wat steviger was en eindigde in een vlammende gitaarsolo. Hoogtepunt van het optreden was ‘Tegen de klippen op’. Het woord kanker deed alsnog zijn intrede. Aanvankelijk zou op dat moment Ellen ten Damme eigenlijk haar optreden geven, maar de artieste die haar loopbaan even verderop begon in de schoolband van het Nienoord College in Leek heeft voor de tweede keer een gevecht te leveren met kanker, een gevecht dat, op dit moment, gelukkig, haar in staat stelt weer te gaan optreden binnenkort. In de aankondiging van de speaker van dienst had Van Damme “vette pech” gebracht in zijn kenmerkende popie jopie stijl. Kanker is geen vette pech, kanker is een levensbedreigende ziekte, hier had, nee moet met wat meer waardigheid over worden gesproken, helemaal omdat hij verkondigde dat Ellen ten Damme “toch al van een zekere leeftijd” was en Meau veel jonger en ook nog een nieuw nummer uit dat weer radio aandacht, waarmee hij suggereerde dat de ziekte van Ten Damme eigenlijk wel goed uit kwam. De hele dag maakte de man een warrige indruk en verhaspelde hij bandnamen en in zijn drang leuk te zijn grossierde in werkelijk idiote uitspraken, maar je mag hopen dat hij deze suggestie niet meende. Hoe je wel met waardigheid met het onderwerp om kunt gaan bewees MEAU die ‘Tegen de Klippen Op’ schreef voor een meisje met botkanker en het integer, lief en vooral met gepaste ingetogenheid wist te brengen en zo het tot een heel mooi hoogtepunt van haar show wist te maken. Hierna nam het tempo en de dansbaarheid toe. MEAU betrok het publiek fijn bij haar show en vaak korte en soms ook inhoudelijke aankondigingen die de vaart er goed inhielden en toch interesse in de nummers wekte. Het vlotte ‘Blijven Rijden’ kreeg een uitnodiging tot dansen en het intensere ‘Relativeren’ leende zich daar ook voor. Een volgend hoogtepunt was een nieuw nummer ‘Onbereikbaar’, dat heel mooi klein begint, maar dan toeneemt in sound en vooral urgentie. De nummers van MEAU mogen vaak nog wel net dat schurende randje hebben, maar deze song heeft dat en als nieuw liedje lijkt MEAU daarmee toch wat toegevoegd te hebben aan haar arsenaal. Nieuw is ook ‘Dans Mijn Ogen Dicht’, dat ze schreef samen met Racoon en als laatste rustpunt diende voor de eindsprint. Haar prima band begeleide haar mooi in ‘Als jij maar bij me bent’, ook een nummer dat steeds robuuster wordt en dwingt tot luisteren. Haar grootste hit is ‘Dat Heb Jij Gedaan’, een nummer dat door met name het jongere gedeelte van het publiek woordelijk werd meegezongen en tegen het einde kon MEAU stil zijn en het zingen over laten aan het Festival der AA publiek, waarna werd afgesloten met het steeds aan kracht winnende ‘Afgesloten’. MEAU was een waardige vervanger van Ellen ten Damme, die uiteraard een zeer spoedig herstel wordt toegewenst en een herkansing op het Festival der AA met een aankondiging die meer klasse heeft.