Loading...
Recensies 2020

Vito speelt met goesting

SCHEEMDA – Een soundcheck kan de toeschouwer flink op het verkeerde been zetten. Wie bij het optreden van Vito tijdens Grasnapolsky in De Toekomst in Scheemda al vroeg zijn neus liet zien in de zaal zal door de soundcheck niet zijn overtuigd te blijven. Wie dat toch deed en bleef hangen zag bij het inzetten van het openingsnummer ‘Danger’ weliswaar dezelfde gezichten op het podium, maar ineens werd met overgave uit het goesting vaatje getapt en werden de Belgicana nummers met passie en overtuiging gebracht. Mauro Bentein, Renaud Audenaerde, Jelle Vercruysse en Maxime De Vos zijn in 2017 rondom de tot dan solo optredende Vito Dhaenens komen staan om als Vito vanuit het Belgische Gent de wereld te veroveren en te beginnen in de Benelux. De formatie heeft een mooie mix van deels melancholische folkpop en uptempo indierock. Het is energiek, het catchy en de band was duidelijk één van de verrassingen van Grasnapolsky dat voor deze editie een geslaagde samenwerking had met een Belgische cultuurorganisatie wat enkele van de hoogtepunten van het festival opleverde. Vito begon nog betrekkelijk rustig met ‘Danger’ en ‘The Soul Comes’, maar met ‘Ever Since I go in to this Town’ werd het aanzienlijk steviger en werd het passie niveau nog verder opgeschroefd. Vito is in het proces van het presenteren van de nieuwe EP ‘Cheesy’ die deze dagen uitkomt. Hiervoor is een fijne, vooral Belgisch, rondgang op poten gezet die ze naast Grasnapolsky ook in de loop van het jaar in Nederland bij het Manana Manana Festival in Vorden op het podium brengt. Op deze EP staat ook een prachtig nummer als ‘Talking is Just Talking’. Het is één van de nummers van Vito die een mooie ontwikkeling heeft. Rustig beginnen, maar allengs toewerken aan een apotheose. In de tweede helft van het concert was de aanpak sowieso wat steviger. De aankondigingen waren grappig en goed, maar gingen eigenlijk alleen over randzaken. Dat had best wat meer inhoudelijker gemogen. Ander storend punt was de soms nog al gemaakt en geforceerd aandoende showmanship van sommige bandleden. Bleef Vito Dhaenens helemaal en prachtig in zijn focus, stond naast hem iemand met zijn gitaar in zijn nekte spelen, wat eigenlijk enorm afbreuk deed aan het gebeuren en de sfeer die de voorman probeerde op te bouwen. Jammer en het zou een discussiepunt moeten zijn in de band. Andere details moeten ook nog eens goed onder de loep worden genomen. In ‘Take Care’ bijvoorbeeld werd met de gitaar een soort storm effect gecreëerd, dat hard en storend was in dit overigens prachtige nummer. ‘Teenage Love’ was het net even rustigere aanloopje naar het episch opgezette en grootse ‘Costa Rican Star’. Een bepaald impressionant nummer, met een mooie gelaagdheid een een krachtige explosie van deze band. Vito zette zich neer in Scheemda.