BARCELONA – De stad zindert nog na van de overwinning van de plaatselijke voetbalclub op Dortmund en de overwintering in de Champions League die een korte nacht geleden heeft plaatsgevonden. Daarom komen we echter niet naar Barcelona, de stad waarmee Groningen via Luis Suárez en Ronald Koeman wat langer geleden toch ook een voetballende band heeft. We komen voor een nog te smeden connectie. In de zonnige stad, waar het toch al snel zo’n tien graden warmer en stukken aangenamer is deze dag dan in Nederland wacht Vicky Blum van Maruja Limón. Maruja Limón gaat met hun heerlijke popmuziek met een flinke portie Flamenco Latin en Salsa Eurosonic opzomeren. Warme klanken, waarop het goed dansen is. We lopen over straat in de Catalaanse hoofdstad speurende naar Vicky Blum als ze zelf al lachend naar voren stapt. “Kom, ik weet een goede plek om rustig te kunnen praten. Het is de laatste tijd druk geweest met projecten, maar nu hebben we eindelijk even tijd.”
We overwegen nog even buiten te zitten, maar kiezen dan toch voor de behaaglijkheid binnen. Eurosonic blijkt een evenement waar Vicky Blum van Maruja Limón erg naar uitkijkt en met veel passie en enthousiasme over verteld. De gitariste, ze speelt in de band samen met zangeressen Esther González en Sheila Quero, Elisenda Fàbregas op percussie en Mila González op trompet, gaat onmiddellijk van start en legt uit waar ze op hopen met hun optreden in Groningen. “We vinden het fascinerend dat mensen daadwerkelijk komen en luisteren naar wat we doen. We besteden heel veel uren in de oefenruimte. Daar repeteren we, we componeren en doen zaken die verband houden met management van de band, dat allemaal om er voor te zorgen dat als we dat podium opgaan we ons doel kunnen realiseren dat mensen samen met ons een geweldige ervaring hebben. Dat we samen een heel speciaal, niet te herhalen feest hebben. Wat betreft Eurosonic hebben we een helder doel voor ogen. We willen door heel Europa reizen met onze muziek en dat aanbieden aan de mensen en ze de mogelijkheid geven in elk land om met dezelfde overtuiging als dat wij het spelen van de muziek te kunnen genieten. We hebben flamenco, latin en pop, bijna essentieel, aangezien we uit Spanje komen in de aanbieding. Dat willen we graag en daarom”, grijnst Vicky Blum, “is het heel erg handig als er veel programmeurs komen kijken. Wat ze dan gaan zien? Een geweldige show met een ongelofelijk decor, met flamenco, met latin …ja een groot feest, maar ook emotionele momenten. Vijf krachtige vrouwen met het vermogen om hun gevoelens uit te drukken en hun kijk op de wereld te delen.”
Dat het maar duidelijk mag zijn. Er is echter nog veel meer te vertellen. Vicky Blum gaat verzitten en begint over de oorsprong van Maruja Limón. “We zijn vijf heel verschillende componenten en ieder van ons heeft zijn eigen referenties. We zijn geïnspireerd door, laten we zeggen de straat”, wijst ze naar buiten, “onze familie en onze omgeving om muziek te gaan maken. Dat hebben we allemaal eigenlijk altijd wel gevoeld. De helft van de band heeft elkaar ontmoet op de flamenco school hier in Barcelona. In de loop van de tijd zijn de anderen daar respectievelijk bijgekomen, omdat het goed voelde dat we bij elkaar bleven en dit samen deden. We hebben altijd veel energie gestoken in het leren om het doel te bereiken dat we ons konden wijden aan dit…..”, laat ze een stilte vallen. “Ik denk dat het voor ons allemaal altijd een droom is geweest en nu zijn we dan eindelijk op het punt gekomen dat we ons alleen maar met de muziek hoeven bezig houden. Het is een droom die uitkomt!”
De belangrijkste invloeden naast pop zijn duidelijk de Latin klanken, zoals Salsa en de flamenco. Vicky Blum verklaart het succes van deze stromingen en hoe ze daar zelf als band mee aan de slag gingen. “Het is een sound die die eigenlijk al vanaf het begin samen gaat en met elkaar een evolutie heeft doorgemaakt. Er zijn veel overeenkomsten, het is haast cirkelvormig. Als je luistert naar de harmonieën en de melodieën, dan is het onvermijdelijk dat je de gelijkenissen ontdekt en ze leert herkennen. In Spanje is er één grote gemeenschap met liefhebbers van rumba, flamenco en Latin. Voor we ons eerste album uitbrachten, speelden we al vijf jaar samen. We speelden al samen voor Maruja Limón er was. Het was dus een heel natuurlijk proces om onze eigen sound te ontwikkelen en onze eigen composities te maken. Het was in die tijd als stukje bij beetje gegroeid. We hebben op de flamenco school gezeten, maar we wilden altijd ook onze eigen voorkeuren in de muziek verwerken. We besloten dat er geen grenzen voor ons waren. We komen uit Barcelona. Dat is de geboorteplek van de rumba en waar mensen van over de hele wereld samen kwamen en door elkaar liepen. We zijn opgegroeid op de muziek van acts zoals Gato Perez, Peret, Ojos de brujo. Daar liggen onze wortels, dat is waar alles vandaan komt.”
“We schrijven de liedjes met ons vijven”, gaat de gitariste in snel tempo verder. “Ieder van ons kan een idee hebben, Dat bespreken we met elkaar en dan gaan we met elkaar er structuur in aanbrengen en we beginnen met de arrangementen. Qua onderwerpen…., op ons laatste album ‘Ante Mi’, wilden we het hebben over de onzichtbaarheid van alles wat nog voor ons ligt of al om ons heen is, maar waarbij we niet de mogelijkheid hebben om het te zien of om te weten wat er op ons afkomt. Het is op deze manier een gelegenheid om over elk onderwerp te praten, zonder limieten. Op ons eerste album ‘Mas de Ti’ hebben niet naar een bepaalde verhaallijn gekeken, maar ieder van ons sprak over wat ze nodig hadden in het dagelijks leven en hoe ze zich voelden. Het was een soort dagboek, waarin we reflecteerden over ons bestaan.” Hoe brengt de band dat over aan heel Europa. De halve wereld spreekt weliswaar Spaans, maar in Europa is dat niet het geval. Vicky Blum lacht. “Onze magie bestaat uit drie delen, daar zijn we heel helder over: We zijn openhartig, het gaat om de muziek en de tekst. We doen ons uiterste best om heel veel energie en aandacht te besteden aan de wereldtaal die muziek is en de bijbehorende show, zodat iedereen ons begrijpt ook al zingen we in het Spaans.”
Ter besluit komen we nog even terug op de twee albums die Maruja Limón die samen met de optredens ze inmiddels tot een belangrijke act in Spanje heeft gemaakt en ook al ver daar buiten op podia heeft doen belanden. Eerst verscheen ‘Mas de Ti’ en meer recent de opvolger ‘Ante Mi’. “De eerste ‘Mas de Ti’ is erg onschuldig, naïef kun je beter stellen. We praten over onze persoonlijke ervaringen, Er zit geen logica in. We laten het gewoon maar gaan en het album is daarnaast volkomen akoestisch opgenomen. Geen grote arrangementen of belangrijke toevoegingen. Het is in alle opzichten echt een debuutalbum. Erg oprecht en erg naïef. Het tweede album ‘Ante Mi was een geweldige ervaring om dat op te nemen. Dat hele proces, vanaf de composities. We hebben hard gewerkt aan de arrangementen, de sound en de verscheidenheid van de liedjes. We hebben gelet op hoe de instrumenten klonken. Iedereen heeft zich meer zijn instrument eigen gemaakt, waardoor er meer mogelijkheden ontstonden, we hebben de gitaren, percussie, trompet en zang verder uitgewerkt. Op het album is er meer een vast thema in de teksten, wat ik je net vertelde, over onzichtbaarheid, over alles om je heen wat moeilijk te zien is of om te identificeren,” besluit Vicky Blum. Het is ook moeilijk om te zien hoe voor Maruja Limón Eurosonic zal gaan. Eén garantie is er wel te geven. Het zal een enorm vrolijk en feestelijk optreden worden. Eurosonic is vanaf 15 januari in Groningen. Waar deze Spaanse dames gaan optreden is nog niet bekend.