Recensies 2024Spot Muziek

Todd Day Wait oefent voor nieuw album

GRONINGEN – De Amerikaanse country singer songwriter gebruikt een Europese tour, georganiseerd door een media bedrijf dat country promoot en samen met collega’s Kristina Murray en Pat Reedy, om nieuwe liedjes eens even flink te testen. Het zijn nummers die een plek moeten krijgen op een later dit jaar te verschijnen album en dus is het optreden in De Oosterpoort in Groningen een geweldige gelegenheid om ze solo te brengen en wellicht her en der nog even te schaven of een reactie te peilen zonder zijn backingband The Pigpen. Uiteraard ook een mooie kans om een nieuw Nederlands publiek te trekken en wellicht in de toekomst nog eens terug te komen.

De man stamt uit Missouri, maar overal in de Verenigde Staten kun je hem aantreffen op een podium of in een honky tonk. Als hij met zijn band is dan is het Rhythm & Blues-Folk en Soul-Rock & Roll. Solo speelt hij een akoestische Folk-Country-Blues sound. Vanuit Missouri trok hij naar New Orleans en de laatste paar jaar is Nashville zijn thuisbasis. Zijn voornaamste album is het uit 2016 stammende ‘Folk – Country – Blues’ dat door een Duits platenlabel werd uitgegeven. Hoog tijd dus voor een nieuwe claim to fame, hoewel zijn doel eerder lijkt gewoon zijn folk en country liedjes spelen voor een publiek en daarbij iedereen een fijne avond te geven.

In Groningen was Todd Day Wait degene die de spits afbeet van het trio. Dat was misschien niet de beste keuze. Het zijn voornamelijk rustige verhalende nummers die hij bracht, vaak zonder uitleg of introductie, waardoor je merkte dat op een gegeven moment de stap om even niks te missen en we kunnen we even wat aan de bar halen lager werd. Das was ten onrechte, want met een mooie doorleefde country stem werden toch erg mooie nummers gebracht van zijn nieuwe album, afgewisseld met covers van onder meer Jimmy Rogers. Al snel had hij een prachtige song te pakken met het rustige ‘Oh Don’t Tell Her’ en vooral het wat een voorlopige titel als ‘I Said Hello’ heeft, één van de nieuwste songs. Tot dan eigenlijk steeds tragere songs, maar met het mooie ‘werktitel Wish Me Well’ kwam er wat meer vaart in en dat werkte prima net als erg mooie ‘werktitel It’s My Gall’ en het melancholische ‘One More Pair’. Even een een uitstapje naar Jimmy Rodgers met Peach Pickin Time in Georgia’. Hij eindigde prachtig. ‘Who’s That Fella’ was prachtig net als het mooie verhalende ‘Heart over Mine’ waarin zijn fijne stem nog een keer prachtig tot zijn recht kwam. ‘Werktitel Time Will Let You Know’ was het prima slot. Een fijne country artiest die er alleen maar profijt van gaat hebben als hij zijn Pigpen meeneemt een volgende keer. Hij eindigde niet alleen. Als toegift speelde hij nog een prachtig nummer met assistentie vasn Kristina Murray en Pat Reedy dat onmiddellijk wat meer body had. Niet een kans die optimaal werd benut, maar wel een zanger die de countryliefhebber kan bekoren met een betere setopbouw en nog net wat meer begeleiding.