GRONINGEN – Lekker rustig even in de stemming komen. De dansbenen konden voorzichtig worden gestrekt en een fikse hagelbui kon de pas begonnen pret niet deren. The Mauskovic Dance Band met hun combinatie van Cumbia, Afro Beat en psychedelische spacy discoritmes bleken de perfecte opmaat voor een dagje Weide Wereld op het Bevrijdingsfestival in het Stadspark in Groningen. Op een nieuwe iets weidser opgezette locatie zagen Marnix Mauskovic, Juan Hundred, Donald Mauskovic, Nicola Mauskovic en Mano Mauskovic aanvankelijk een man of tien voor het podium, maar in no time stroomde het volk toe en al heel snel werd er ook gedanst. Wie de agenda met optredens van de band bekijkt zal zien dat het internationale karakter van de formatie groot is. Overal in Europa klinken de dansbare tonen die in Groningen werden ingezet met het toepasselijke ‘Weather’, lekker rustig en ruimtelijk. Dat ruimtelijke komt mede door de vaak tweestemmige hoge zang. Dat is prachtig sferisch. Deze hogere sferen worden her en der doorbroken door pittig drum of percussie werk, bijvoorbeeld in de intro van ‘Drinks by the Sea’ dat verder een fijn repeterend karakter had en ondanks het rustige tempo toch krachtig werd gebracht. Wat vlotter was dan weer ‘Repeating Night’ waarna in ‘Space Drum Machine’ de natuur voor de percussie zorgde met een fikse hagelbui, wat een flink aantal dansers niet deerde die tussen de hagelstenen door dansten. “Sorry voor de sneeuw en hagel”, excuseerde de band zich, hoewel ze amper verantwoordelijk kunnen worden gesteld voor wat de natuur de Bevrijdingsfestivalgangers voorschotelde, tenzij dit mooie nummer van hun deze maand te verschijnen album kan worden opgevat als regendans. Lekker ging het verder met die mooie nummers. De ervaring op het podium was te merken. De band is ontstaan door Nicola Mauskovic die na een toer met Jacco Gardner en Eerie Wanda ook zijn eigen muziek samen met zijn broers te maken en de Colombiaanse percussionist Juan Hundred. Heerlijke dansbare nummers in soms een loom tempo, soms wat vlotter met prachtige songs als ‘It’s all Mauskovic’ en ‘The Opposite’ werd de dansvloer uitgelegd en een mooie sfeer gebouwd op de Weide Wereld. De set zat sterk in elkaar en de fijne hoge zang voegde wat toe aan de nummers, evenals de lange instrumentale delen. Mooi werden de invloeden van Cumbia en Afro Beat en soms zelfs een vleugje ska verwerkt in aansprekende liedjes. De teksten waren her en der wat moeilijk verstaanbaar en ook werd er nauwelijks gesproken, maar het motto was dan ook ‘Continue The Fun’ en het mooie afsluitende ‘Down in The Basement’ was de stemming gezet op dit podium van het Bevrijdingsfestival. Weliswaar zijn ze de komende tijd vooral overal in Europa te beluisteren, maar gelukkig laten ze dat nieuwe album achter om de komende zomer relaxt op te dansen, zomaar op een mooie zomerse avond in de achtertuin.
Optredens, Festivals en Podia in het Noorden