Loading...
Recensies 2016

Tabitha Smith combineert blues met soul

FRIESCHEPALEN – In de aankondiging ontbrak Tabitha Smith en dus was de verrassing dat deze bleus en soulzangeres ook in Ma Kelly’s Muziekcafé in Frieschepalen stond. De artieste uit Brighton gaf een zeer aangenaam visitekaartje af met haar prachtige stem. Tabitha Smith opende met twee covers. Het krachtige ‘Nobody’s Fault But Mine’ deed Nina Simone recht, maar was ook een fijne eigen interpretatie van de Britse. ‘Stormy Weather’, de jazzstandard bekend van onder andere Billie Holiday kreeg ook een prachtige en sterk gezongen uitvoering. Tabitha Smith heeft een zeer goede en soulvolle stem. Na andermans werk was het tijd voor eigen liedjes. De akoestische gitaar werd weggelegd en de resonator gitaar aan het werk gezet. Was haar eerdere gitaar werk af en toe wat aarzelend, op de resonator kwam Tabitha Smith tot haar recht. Het fraaie ‘Pay the Prize’ was een sterke bluessong vol met ingehouden emoties. Een kenmerk van deze zangeres, die je laat wachten op de ontlading. In ‘Queen of Your Heart’ excelleerde Tabitha Smith met die prachtige stem en dat resonator geluid in een erg fraai liedje. Tussen de liedjes door bleek ze een prima verteller. Dat is nodig ook, want tussen de liedjes gebruikte ze veel tijd om te stemmen. Niet alleen is de resonator een gevoelig apparaat, maar voor elk liedjes was een nieuwe setting nodig. Ze hield er van om het gevarieerd te houden, maar om dan geen grote stiltes te laten vallen is een handig mondje en een goed verhaal nodig. Daarna kreeg Smith versterking op het toneel van bassiste Victoria Smith en drummer Jack Bazzani. “Storm’ kreeg daardoor een wat voller geluid en dat was geen verkeerde keuze. Hoogtepunt van het het optreden was ‘Never Enough’. Een prachtig lied waarin Smith haar blues en soul invloeden wist samen te smeden. Nogmaals liet de Brightonse horen een prachtige zangeres te zijn en uitstekend op dreef op haar resonator gitaar en toonde haar potentie. Met het titelnummer van haar EP ‘Black Wave’ sloot ze af. Een nummer dat wijfelend begon, maar gedurende het lied aan kracht won. Dat was het moment om er een streep onder te zetten, maar door het enthousiaste publiek werd Smith het podium terug op geapplaudiseerd voor nog een liedje. Ze koos voor ‘Woodstock’ op haar akoestische gitaar alleen. Dat was jammer, want in dat lied deed ze zichzelf geen recht. Met meer podiumervaring en een groter arsenaal aan eigen liedjes kan dat vermeden worden. Tabitha Smith is desondanks een artieste om in de gaten houden, met haar prachtige stem.