Loading...
Interviews 2021

T & the Rex: “Ik bedek mijn verhalen graag in metaforen”

OSKARSHAMN – Digitaal, in overeenstemming met de nog geldende reisadviezen en met het oog op de pandemie die de wereld nog teistert, reizen we naar het Zweedse Oskarshamn. Een klein stadje ter hoogte van Gotland aan de Kalmarsund en de Oostzee kust. Als je van Stockholm naar het zuiden rijdt en je blijft de kust volgen op weg naar Kopenhagen, dan kom je er langs. Je kunt er op de veerdienst naar de Zweedse eilanden Gotland en het hekseneilandje Blå Jungfrun. De belangrijkste attracties zijn het Dödarhultarmuseum met houtsnijwerk en de kerncentrale die er staat. Tilda Bergkvist komt er vandaan. Deze Zweedse staat nog niet vermeld onder de bekende inwoners die Oskarshamn heeft voortgebracht, maar ze doet een manmoedige poging om via deelname aan The Great Escape daar verandering in aan te brengen. Op dit showcasefestival voor de mensen die zich gulzig laven aan nieuwe muziek en de mensen die al vol verwachting uitzoeken wie ze deze zomer en daarna, eindelijk en hopelijk, weer kunnen boeken op hun festival of podium is ze te vinden onder T & the Rex. Het Britse showcase festival karakteriseert deze Zweedse deelnemer met haar bedroom pop die donderdag 13 mei op de digitale bühne verschijnt als volgt: “T & the Rex wil de wereld laten zien dat het mogelijk is om geweldige muziek te maken zonder de hulp van mannen die denken dat ze het beter weten.” Mooie muziek en een uitgesproken mening, tijd om nader kennis te maken met Tilda Bergkvist.

“Oskarshamn is een vrij kleine stad, maar het is ook een heel goede stad voor muziek”, ontvangt T & the Rex haar digitale bezoeker. “Er wordt hier elk jaar een succesvol festival georganiseerd, we hebben echt een goede muziekopleiding en er is een artiestenontwikkelingsprogramma genaamd Talentcoach dat me enorm heeft geholpen. Ik zou niet zeggen dat de stad zelf mijn muziek beïnvloedt, maar het leven dat ik hier leef, is een belangrijk onderwerp in mijn liedjes.” Dat leven neemt ze van buiten mee haar slaapkamer in, waar ze haar eigen muziek schrijft en laat ontstaan. “Mijn slaapkamer is mijn veilige ruimte”, benadrukt ze, “en het produceren en mixen van mijn muziek vanuit het comfort van mijn eigen huis heeft daar echt invloed op. Ik hou er niet van om verteld te worden wat ik moet doen en als ik mijn muziek zo maak, ben ik gewoon vrij om te ontdekken en te doen waarvan ik denk dat het het beste is voor mijn liedjes. Mijn liedjes zijn op geen enkele manier perfect, en dat maakt de muziek speciaal. Ik heb elke keuze gemaakt in elk nummer, dus als je naar T & the Rex luistert, luister je echt naar T & the Rex.”

“Ik probeer te schrijven over dingen die actueel zijn in mijn leven en belangrijk voor me zijn, dus naarmate ik ouder en volwassener word, doet mijn muziek hetzelfde”, gaat de nog jonge artieste fluks verder. “De nummers op mijn eerste EP zijn geschreven toen ik 15 en 16 was en ze zijn echt anders dan de muziek die ik nu aan het schrijven ben als ik 19 word en ik ben klaar om te proberen volwassen te worden. Muziek schrijven is altijd de manier geweest waarop ik mijn gevoelens verwerk en daarom is mijn muziek een thuis voor mij. Muziek heeft altijd in mijn familie gezeten en ik ben altijd aangemoedigd door mijn ouders om thuis te zingen en te dansen. Ik heb zoveel mogelijk op school opgetreden en gedurende mijn jeugd heb ik deelgenomen aan koren en heb ik lessen gevolgd in cello, piano en gitaar, ik weet niet meer hoe ik nu cello moet spelen,” lacht ze hardop. “Ik schrijf”, onderstreept ze met een nadrukkelijk gebaar, al zo lang liedjes als ik me kan herinneren. Ik was 10 toen ik voor het eerst optrad voor een publiek met teksten die ik zelf had geschreven.”

Je kunt dus met recht zeggen dat ze ondanks dat ze bijna haar tweede decennium op deze aardbol heeft afgerond al een ruime ervaring heeft in songwriting. Hier ligt ook een duidelijke passie van haar, want ze gaat met enthousiasme verder op dit onderwerp. “Ik probeer over persoonlijke dingen te schrijven zonder ze persoonlijk te maken. Ik bedek mijn verhalen graag in metaforen en als je een nummer hoort, denk je misschien dat het over één ding gaat, maar in werkelijkheid gaat het over iets heel anders. Ik schrijf over dingen waardoor ik iets voel, woede, verdriet of geluk doet er niet toe zolang ik het kan voelen. Ik hoor het nummer meestal in mijn hoofd voordat ik het opschrijf. Soms is het gewoon een hook en soms is het een volledig nummer. Ik denk dat dat het universum is dat me probeert te helpen en ik zorg ervoor dat ik alles opschrijf voordat het verdwijnt. Verder probeer ik zoveel mogelijk te schrijven. Mijn vriendin vertelde me ooit dat het altijd mogelijk is om een ​​slechte pagina te bewerken, maar je kunt nooit een lege pagina bewerken. Dat draag ik veel bij me.” Waar komt dat die schrijfdrang vandaan, wat moeten we van T & the Rex begrijpen om dieper in haar muziek te kunnen doordringen? “Dat is een goede vraag. Het is misschien goed om te weten dat ik een beetje overdrijf in mijn muziek. Misschien reageert iemand niet op mijn sms en schrijf ik als reactie een lied erover dat ik de eenzaamste persoon ter wereld ben. Het is niet wat er gebeurt dat er toe doet, het is het gevoel dat dat doet. Ik ben een heel gelukkig en sociaal persoon en dat is meestal niet zo duidelijk in mijn liedjes. Mensen die in het verleden eerst naar mijn muziek hebben geluisterd en mij als tweede hebben ontmoet, waren nogal geschokt. Dus dat is goed om in gedachten te houden, ik ben erg blij en positief als Tilda, maar niet altijd als T & the Rex.”

We slaan een belangrijke zijweg in. In de omschrijving van T & the Rex geeft het festival al aan dat ze kritisch is op de dominante rol van mannen in de muziek industrie en dat daar graag verandering in bracht. We vragen haar wat ze wil veranderen? “Ik denk niet dat vrouwen iets hoeven te doen om het te veranderen, het zijn de mannen die moeten begrijpen dat vrouwen net zo capabel zijn, zo niet zelfs nog beter, in dit werkgebied”, gaat ze hier met urgentie op in. “Ik heb zoveel verhalen gehoord over vrouwen die proberen te produceren of met mannen samenwerken en ze worden niet serieus genomen alleen vanwege hun geslacht”, klinkt de terechte verontwaardiging. “Als je de aftiteling bekijkt van bijna elk nummer dat er is, zijn er meestal alleen mannen die produceren en mixen en niet omdat er geen vrouwen zijn die het kunnen. Er zijn genoeg vrouwen die uitermate capabel zijn, de kansen worden alleen aan mannen gegeven, zodat ze nooit de kans krijgen. De wereld zou meer vrouwelijke producenten en dergelijke kunnen gebruiken, maar het is niet het aantal producenten dat het probleem is. Het probleem is dat mannen alle ruimte innemen die gelijkelijk verdeeld had kunnen worden. Ik zou hier zoveel meer over kunnen zeggen”, grijnst ze, “maar ik denk dat dit voorlopig genoeg is!”

Twee EP’s bracht T & the Rex uit en voor nu staat haar debuutalbum ‘Dream Less Dreamless’ op het punt van verschijnen. Wederom was haar slaapkamer de plek waar de magie plaatsvond. “Het doel was om te proberen een album te maken dat een stukje van mijn huidige leven vastlegde en om een ​​beetje te experimenteren met de teksten en de productie. Ik zou zeggen dat mijn teksten volwassener zijn dan in mijn vorige EP’s, en dat de productie en het mixen wat meer doordacht is. Deze LP is gebaseerd op synths op een nieuwe manier, mijn eerdere muziek had iets meer verschillende instrumenten. Ik wil dit najaar een EP schrijven, als een klein vervolg op dit album. Ik ben van plan er veel mee te experimenteren, en ik wil dat het iets nieuws is, maar nog steeds verbonden is met ‘Dream Less Dreamless’.”

We besluiten met het onderwerp optreden en in het verlengde daarvan haar show voor The Great Escape. “Ik kom naar buiten met mijn muziek omdat ik het erg leuk vind om live te zingen en ik vind het leuk om voor een publiek op te treden. Met de pandemie zijn er nieuwe kansen om een groter publiek te bereiken zonder te reizen. Ik heb mijn optreden hier in Oskarshamn gefilmd, maar het zal worden uitgezonden voor een Brits publiek, wat ik echt gaaf vind! Het zou echter nog cooler zijn geweest om naar Brighton te gaan. Het is bijzonder om op te treden omdat elk nummer gewoon zo “in het moment” is. Je kunt duizend keer naar mijn opnames luisteren en het zal altijd hetzelfde klinken, maar ik zou een nummer duizend keer kunnen spelen en het zou nooit meer hetzelfde klinken. Elk live optreden is een once in a lifetime ervaring. Ik zou zeggen dat mijn zakelijke doel met optreden bij The Great Escape is ervoor te zorgen dat mijn naam bekend wordt, vooral voor een internationaal publiek en internationale mensen uit de industrie. Hopelijk leidt dit ook tot toekomstige optredens en kansen in het VK en daar buiten”, stelt de artieste. “Je kunt drie geweldige nummers van het album verwachten! Twee van hen zijn al uitgebracht; ‘Roses’ en ‘The Heterosexual Agenda’. De derde is een gloednieuwe en de eerste keer dat iemand het hoort, is bij The Great Escape! Het is moeilijk om contact te krijgen met het publiek als je alleen maar camera’s hebt. Ik probeer zoveel mogelijk oogcontact te krijgen met de camera’s en ik probeer heel direct te zijn en te zingen en spreken met de kijkers,” besluit Tilda Bergkvist. De showcase van T & the Rex is op donderdag 13 mei en met als alle showcases op 13 en 14 mei te volgen via de kanalen van The Great Escape.