Loading...
Interviews 2020Popronde

Susann. : “Je bent een artiest als je iets creëert waar een gedachtegang achter zit”

AMSTERDAM – De Popronde, het lijkt nog ver weg en natuurlijk staan er ook nog mogelijke Corona gerelateerde haken en ogen op het pad, maar de nieuwe lichting is bekend gemaakt. Het is nog onbekend in welke steden veel van dit (jonge) aanstormende talent te zien zal zijn vanaf september, maar op een afstand van minstens anderhalve meter spreken we toch nu al een aantal van hen. Er is immers wat tijd over in de nieuwe werkelijkheid van 2020 en vooruit kijken kan geen kwaad. De eerste reis gaat naar de hoofdstad. “Hoi, Super leuk”, barst het enthousiasme er bijna uit bij Susanne Thiel. Susanne Thiel vind je op de deelnemerslijst als Susann. De punt is een klein, maar kenmerkend onderdeel van haar naam. Het is regenachtig in Amsterdam, hoewel het tussen de buien het mooi voorjaarsweer is. Het is even puzzelen in deze anderhalve meter maatschappij met de horeca nog op slot, maar uiteindelijk lukt het toch om de vragen te stellen aan deze “Hybrid Experimental” of “Indie-Electronic” artieste, zoals ze het zelf treffend weet te omschrijven.

“Als kind had ik al op jonge leeftijd interesse naar muziek toe”, vertelt Thiel als er plek is gevonden. “Mijn ouders merkte dit ook op en hebben mij daar altijd in gestimuleerd. Ik kreeg al vroeg zang-, en pianolessen op de lokale muziekschool en kreeg daar ook de mogelijkheid me te ontwikkelen in een popbandje”, waarbij ze met haar vingers de aanhalingstekens aangeeft om daarmee te zeggen dat hier niet te veel van moet worden voorgesteld. Dat is ook helemaal niet erg, iedere succesvolle artiest begint ergens tenminste. “Vanaf een jaar of 15 besloot ik dat ik muziek wilde gaan studeren na de middelbare school en ben vanaf die tijd er echt serieuzer mee aan de slag gegaan. Naar mijn idee ben je een artiest, als je iets creëert waar een gedachtegang achter zit; een verhaal of iets wat heel waardevol is voor jezelf. Hier heb ik niet voor gekozen, dit ontstond heel natuurlijk. Ik ben uitvoerend artiest geworden, omdat ik heel erg de drang voel om mijn werk met anderen te delen.”

Dat heeft ze in de vorm gegoten die ze “Hybrid Experimental” of “Indie-Electronic” heeft genoemd. “Ik heb mezelf altijd opgesteld als een spons, die alleen maar absorbeert zonder te oordelen. Hierdoor ben ik naar heel veel verschillende stijlen gaan luisteren, waardoor mijn eigen stijl vanzelf een beetje ontstaan is. Ik speelde al toetsen en was benieuwd hoe ik mijn nummers op een andere manier kon uitwerken in plaats van met alleen piano. Ik wilde graag onafhankelijk zijn en mijn eigen werk zelf kneden. Hierdoor trok ik meer naar de elektronische kant toe, terwijl de liedjes nog steeds organisch verlopen.” Ze brengt alleen met haar midi-controller haar muziek voor het voetlicht met de intensiteit van een volwaardige band. Met haar vocalprocessor laat ze de elektronica onder haar handen samenvloeien met de vocalen die ze daarboven doet.

Het zijn intrigerende liedjes wat er her en der van haar te vinden is. Heel veel heeft ze nog niet uit, maar ze beloofd plaatwerk, waarover binnenkort waarschijnlijk wel meer bekend zal worden. Als ze hierna gevraagd wordt glimmen haar oogjes en is haar enige antwoord: “Ja”. Dat laat ze dan weer volgen door een lach en een knipoog. Dan gaan we maar verder over het schrijven van haar liedjes en hoe ze dit aanpakt. “Ik schrijf veel meer dan dat ik in Susann. kan laten horen”, gaat de artieste hier serieus op in. “De liedjes die ik voor dit project gebruik staan het dichtst bij mezelf en ontstaan daardoor veel meer vanuit een gevoel en emotie. Ik ben zelf een filmgek en wil vaak dat de nummers ook filmisch aanvoelen. Soms ontstaat een nummer daardoor uit een geluid, een zanglijn, maar soms schrijf ik het ook in een keer weg achter de piano. Wanneer het achter de piano ontstaan, verkas ik vaak gauw naar m’n midi-controller en kijk daar wat voor energie de stukjes nodig hebben. Hierdoor kan ik de muziek veel grootser en intenser maken, dan wanneer ik het alleen op een akoestische piano zou spelen. Naast films ben ik ook heel erg geïnspireerd door Scandinavië, vanwege de natuur, de ruimte die er is en de goede muziek die daarvandaan komt.” We vragen nog wat verder en porren nog even naar de persoonlijke inslag. Ze lacht spontaan. “Ik denk dat mensen niets hoeven te begrijpen”, grijnst Susann.. “Ik wil dat elk optreden een ervaring is, waar men zelf iets uit kan halen. Ik ben alleen maar de vertolker, maar wat het voor jou doet en wat voor impact het heeft wil ik geheel aan de luisteraar overlaten. Misschien één ding; verwacht niets.”

Alleen al het feit dat de straten leger zijn en dat we niet met een frisje of koffie in een horecagelegenheid zitten te kletsen maakt dat het onderwerp Corona zich opdringt. Niet alleen omdat natuurlijk het verloop van de pandemie ook zo zijn gevolgen heeft voor de Popronde, maar ook meer persoonlijk. “Ik ben zelf een extreme huismus en vind het super fijn om veel alleen te zijn. Ik geniet echt van de rust die er nu is, maar ondertussen ben ik heel veel aan het schrijven. Niet echt voor Susann., maar ook voor veel andere projecten waar ik energie uithaal.” Susanne Thiel schreef onlangs muziek voor een podcast en is ook lid van de band Juliet rondom zangeres Julia Schellekens. ”Wel ben ik voor Susann. bezig met m’n debuut EP”, onthult ze dan toch net iets meer, “waarvan de eerste single rond september zal uitkomen.” We vragen verder ook of deze gedwongen pas op de plaats ook er voor zorgt dat ze qua Susann. nog verder aan het overpeinzen is geweest en deze periode gebruikt voor een heroriëntatie. “Ik hoef zelf niet zo vaak bij te sturen, omdat ik van mezelf vaak al een heel duidelijk overzicht heb over alles wat speelt. Deze tijd geeft gewoon heel veel extra tijd om te werken aan mooie dingen, omdat er veel andere verplichtingen zijn weggevallen.”

Susann. zouden we nu vooral kunnen hebben kennen van de overwinning in Mooie Noten. In het Vondelpark Openlucht Theater in Amsterdam wist Susanne Thiel met Susann. de jury te overtuigen met een prachtige optreden, dat zowel conceptueel als inhoudelijk heel sterk was. “Mooie Noten was eigenlijk de eerste keer dat ik m’n gezicht liet zien met Susann. Na het winnen van de competitie wilde ik in de zomer heel hard gaan rennen om van alles mogelijk te maken, alleen kwam ik er al snel achter dat ik iets meer tijd nodig had om mezelf te vinden. Mooie Noten heeft geholpen om mezelf iets meer in de kijker te spelen, waardoor ik er een aantal optredens aan heb overgehouden.” Dat is dan een mooi bruggetje naar de deelname aan de Popronde. Nog volledig opgetogen over haar uitverkiezing om deel te mogen nemen aan avond eerder weet ze al haar doelen prima te verwoorden. “Ik doe tot heden toe nog steeds alles zelf. Nu er een EP aan komt, kijk ik wat meer om me heen of er misschien toch een team omheen gebouwd moet worden. Ik ben vooral van plan met heel veel mensen te praten en dan later te kijken of er zakelijk een toevoeging kan zijn. Ik hoop uit de Popronde zowel zakelijk als muzikaal te komen met een sterkere visie”, besluit Susanne Thiel alias Susann. haar verhaal.