Loading...
EurosonicInterviews 2022

Suistamon Sähkö is kleurrijk en energiek

HELSINKI – Een kleurrijk viertal meldt zich ter begroeting bij de digitale voordeur van Suistamon Sähkö. Deze Finse band is één van de deelnemers uit dit Scandinavische land. “Suistamon Sähkö is een genre-hybride van etno-techno, smoky sounds en de hiphopscene. De Finse groep, die een voorkeur heeft voor losbandig raven, een synthesizer-buzz, een rap-verklaring en een accordeon van Sovjetmakelij, zal het publiek laten brullen en de vloer doen golven. De ritmische wereld van Suistamo Sähkö is een overweldigende mix van primitieve oorspronkelijke kracht en experimentele dance”, weet het Groninger showcase festival te melden. Dat kunnen we alleen beamen, want het album ‘Beware! Danger’ dat de band is 2021 uitbracht is hier een ware uitbarsting van. De band naam staat niet voor niets voor energie uit Suistamo. Nu is dat op zich al een pikante naam, want de plaats moest door de Finnen na de Tweede Wereldoorlog aan de Russen worden afgestaan. De tanden knarsen bij tijden hier zeker nog over. De nadruk ligt echter niet op de oorlog maar op de electro folk van de band waarbij een anarchistische inslag wordt vermengt met moderne pop en authentieke folk oftewel folktronica.

“De naam van de band, Suistamon Sähkö, verwijst naar Suistamo, een voormalige Karelisch-Finse parochie, waarvan het gebied tegenwoordig bij Rusland hoort. De energiecentrale Suistamon Sähkö (“Suistamo Electricity”) maalt hernieuwbare energie op de muzikale speelvelden van de wereld”, verduidelijkt Anne- Mari Kivimäki nog even kort. Samen met Eero Grundström, Reetta-Kaisa Iles en Tuomas Juntunen vormt ze de band.”Er zijn vier leden in de band en we werken al vele jaren met elkaar samen. Eero, de elektronische synths muzikant en ik Anne-Mari de accordeonist ontmoetten elkaar op een jeugdmuziekkamp, ​​en we vormden onze eerste band in 1993. Ik leerde  Reetta-Kaisa kennen tijdens onze studie, en we vormden een duo in 2001. De dansers-zangers Reetta-Kaisa en Tuomas hebben meegewerkt aan vele dansproducties. Dit stel heeft ervaring in improvisatie, dansstukken, orkestarrangementen en bandtours die variëren van de hoeken van bars tot grotere en grotere festivalpodia. Ik heb het initiatief genomen om ons samen te brengen in de Suistamon Sähkö-band in 2015 toe ik aan mijn artistieke doctoraat aan de Sibelius Academy werkte. Voor mijn onderzoek had ik een testgroep van dappere artiesten,” grinnikt ze droog, “nodig die mijn visie konden realiseren van een indrukwekkende, visuele band wiens missie het is om het publiek te laten dansen en een nieuw soort muziek te creëren, ethno techno. Het muzikale doel was om ons eigen geluid te vinden, gebruik te maken van raspende archiefopnames en opnames van reizen op het veld en daarmee unieke nieuwe muziek te creëren en deze de wereld in te brengen zodat iedereen deze kan ervaren.”

Dat is gelukt en het resultaat is te beluisteren op ‘Beware! Danger!’, het recent uitgekomen album is alweer de derde plaat van de band. “We wilden onze eigen interpretatie van popmuziek bedenken”, gaat Eero Grundström hier dieper op in. “Daarin is de wereld divers, inclusief en haalt ze traditionele rollen door elkaar. Vier onderscheidende stemmen treden naar voren als rapsolisten, als onderdeel van de collectieve kracht van zingen, en als muziekmakers. Hoewel we een geluid nastreven dat benaderbaar is en mensen laat dansen, schuwen we niet om artistieke, groteskheid of volksmuziekelementen te gebruiken. Dit album gaat over de moed om precies jezelf te zijn, en we geloven dat dit de manier is waarop we een echte band met het publiek krijgen. Een luisteraar zei: “Als het element van de vorige albums aarde was, dan is het element van het nieuwe album water”, misschien verwijzend naar de toegenomen pop-elementen en de golven van de modulaire synthesizer die je naar verschillende tijdperken voert, uit de jaren ’60. en ’70s Californië via de ’80s en ’90s klinkt tot op de dag van vandaag. Waar we op het vorige album veel zongen over geschiedenis en de dood, hebben we nu zelfs liefdesliedjes opgenomen. Gevoelens komen naar boven en de teksten zijn persoonlijker dan voorheen. Het lichte en het serieuze, het brede spectrum van het mens-zijn is aanwezig. Het titelnummer van het album gaat over de klimaatcrisis en gaat over op een kruispunt staan. Keerpunten, jezelf in het onbekende storten, doodlopende wegen, het gevoel van gevaar en de behoefte aan verandering zijn de alomtegenwoordige thema’s op het album.”

Dat vraagt om een nadere blik op de songwriting van deze Finnen waarin zware aspecten worden verbonden met lichtheid, Dansen met de dood en volksmuziek met synts. “Wij als band of in paren hebben vaak een titel of misschien een bestaand volksgedicht of iets dergelijks, op basis waarvan ik spaakzang-teksten schrijf” legt Tuomas Juntunen of Tumppi, zoals hij in de band wordt aangeduid uit. “De titel of het thema kan het onderwerp bepalen, en ik streef er zelf naar om iets passends te bouwen waarbij het rijm de sleutel is. Vaak ben ik op mijn creatiefst in situaties waar ook iemand anders aanwezig is en iets creëert, componeert of zo. Als ik terugkom bij de teksten, gebruik ik de rijm-app op mijn telefoon en kauw ik de tekst keer op keer tot ik het durf los te laten. Ik heb het gevoel dat het onderwerp voor een songtekst van alles kan zijn. Dood, klimaatverandering of liefde. Op het vorige album voelde het eerst soms gênant om mijn eigen persoonlijke teksten daar te plaatsen, maar uiteindelijk kwam ik vrij gemakkelijk over het gevoel heen. Onze manier werkt voor ons heel goed om liedjes in paren te maken. Iemand stelt een onderwerp voor of doet een voorstel bij iemand anders, zoals over dit of dat onderwerp zou je moeten schrijven. Het kan heel goed zijn dat twee mensen, of soms zelfs de hele band, heel natuurlijk tekst of delen van hetzelfde nummer schrijven. Dan knippen en plakken we, voegen dingen toe en verwijderen dingen totdat we denken dat het stuk af is. Er zijn natuurlijk stukken die, laten we zeggen, Anne-Mari allemaal zelf heeft geschreven, en dan verwerken we ze samen en bedenken wie erin gaat zingen enzovoort.”

Het doel is dansen. Dat lukt natuurlijk het best met de band op het podium en het publiek in de zaal. Dat gaat op Groningen dan niet lukken. “Deze band is ontstaan ​​uit de behoefte om te dansen en mensen te laten dansen,” beaamt Reetta-Kaisa Iles volmondig. “Optreden is een essentieel onderdeel van de activiteiten van de band, en vanaf het begin hebben we ook sterke toneelchoreografie, kostuums en licht- en video-ontwerp naast het maken van muziek opgezet. Elke sector voedt de andere. Sommige stukken zijn zelfs gecomponeerd vanuit een choreografisch idee, of de teksten zijn ontstaan ​​uit dansinstructies die we vervolgens bij optredens met het publiek uitvoeren. We bouwen onze albums natuurlijk met piëteit , maar vaak voelt het alsof de stukken niet in ons wortelen, maar hun definitieve vorm vinden tijdens de optredens. Wat de optredens zo belangrijk maakt, is de mogelijkheid om verschillende mensen te ontmoeten en samen een uniek moment te beleven. Bij onze optredens willen we ook onze waarden delen en zo, van onze kant, bouwen aan een diverse, egalitaire en antiracistische wereld. We hebben een geweldig team bij ons dat onze optredens expressieve en visuele optredens maakt waar zowel het publiek als de band zelf van kunnen genieten.”

Dan ligt de vraag voor de hand hoe dat wordt aangepakt tijdens de digitale uitvoering van Eurosonic. De bandleden staan te dringen om deze vraag ieder van een eigen antwoord te voorzien. “Visualiteit en muziekvideo’s zijn essentieel voor ons”, is het Eero Grundström die het spits afbijt. “Kim Saarinen, die verschillende van onze muziekvideo’s heeft gemaakt, heeft het gepassioneerde optreden in Helsinki en de interactie met het publiek prachtig vastgelegd. De hitte, het dansen, het zweet en de gedeelde vreugde worden ook digitaal goed overgebracht. Suistamon Sähkö is ook tijdens de pandemie in goede vorm gebleven”, lacht hij. Een knikkende Anne-Mari Kivimäki pakt het stokje over. “Unieke muziek en dans zeker, zoals je nog niet eerder op Eurosonic hebt gezien. Door middel van de Eurosonic digitale programmering krijg je samen met een fantastisch publiek een staaltje van de energieke show van de band, de prachtige kostuums en de gemeenschapszin. De video is opgenomen op 10 december 2021 in Helsinki.” Tuomas Juntunen overtreftt dan met “Kleurrijkheid en energie, een sterke aanwezigheid op het podium en pit die het publiek thuis bereikt. Naast muziek hebben we ook flink geïnvesteerd in buitenmuzikale zaken: we zijn performers, niet alleen muzikanten. We zijn als honden die ernaar verlangen om los te breken en mensen te bereiken. Ik geloof dat dit uitgaat en ook naar voren komt door de digitale video-opname.” Zakelijk besluit Reetta-Kaisa Iles het gesprek dan. “Een van de troeven van Suistamon Sähkö is de mogelijkheid om overal een feestje te geven. We treden op op openluchtpodia op zomerfestivals, in concertzalen met licht- en videoprojecties, in kleine culturele clubs, of laten we zeggen vanuit een minibus in je tuin. De Eurosonic-stream werd opgenomen in een rots grot in Helsinki, en de zweterige stemming van de band past uitstekend bij de robuuste sfeer van de plaats.” Eurosonic digitaal begint via de site van het showcase festival op 19 januari. Op 20 januari is het de beurt aan Suistamon Sähkö.