Loading...
Recensies 2018

Subtiel statement of niet van Kira Dekker

GRONINGEN – Op de spreekwoordelijke rode loper die de Groninger Songwriter Circle klaar had liggen voor Kira Dekker bij GSC zegt Tabee  in Dot in Groningen verscheen de zangeres uit Bad Nieuweschans volledig in het zwart. Een fraai naar beneden wijduitlopende blouse met daaronder een zwarte kekke broek met mooie metalen accenten aan de zijkanten en goede zwarte optreedschoenen om het geheel te vervolmaken. Het was aanvankelijk onduidelijk of Dekker hiermee zich in de lijn van de Golden Globe dames wilde zetten en dat liet ze ook subtiel in het midden, hoewel ze in haar introducties toch de term ‘me too’ liet vallen en ze een liedje speelde ‘Oh Dear Sixstring’ waarin ze de heren afzwoor en haar ultieme liefde voor haar gitaar verklaarde. Aan de andere kant opende Dekker haar optreden met een jubelende verklaring van verliefd zijn in ‘Time and Place’. Het één sluit het ander niet uit en als het een welbedoeld, maar subtiel protest, was, dan is Dekker, voor haar maatschappelijke betrokkenheid en de niet opdringerige manier waarop ze dat weet te uiten alleen maar te prijzen. Kira Dekker is een zangeres die durft te investeren in zichzelf en haar talent. Door deelname aan de ‘Beste Singersongwriter van Nederland’, waarin ze ver rijkte en momenteel ‘The Voice’ scherpt de Groningse haar kunnen aan en stelt zich open voor coaching en kritiek, maar pakt ook handig de nodige bekendheid mee. Daarnaast toerde ze al door de Verenigde Staten en treedt vaak en graag op. Dekker heeft een prettige warme stem en lekkere vaak positieve liedjes. Ze lardeert haar optreden met humor, maar durfde ook iemand die door haar optreden heen zat te praten op haar plek te zetten, door te vragen of ze stoorde met haar zang. Chapeau daarvoor. Overtuigen deed ze met mooie liedjes, zoals ‘America’ waarin ze haar Amerikaanse ervaringen weet om te zetten in een fijne song en ‘Last Train Home’, dat het titelnummer moet gaan worden van haar dit jaar te verschijnen EP. Zingen kan Dekker. Voor haar Kid Rock cover ‘Sweet Home Alabama’, zette ze niet alleen de zaal aan het zingen, maar ontkoppelde ze en ging zonder versterking het hele publiek rond. Wat tot dan een beetje miste was de intensiteit. Daarmee sloot Dekker haar optreden af met ‘Walk Again’. Een liedje over opstaan als je neergesabeld bent en je leven weer kan oppakken. Dat mag Kira Dekker nog vaker doen, die intensiteit en emotie in een liedje leggen, dan wordt het van goed direct prachtig.