SCHEEMDA – Wat een feest werd het. GIAN liet geen mogelijkheid onbenut om tijdens Grasnapolsky in De Toekomst in Scheemda samen met het publiek er een enorm feest van te maken en al snel werd de bühne verlaten om de nummers tussen en met de toeschouwers te brengen. Een interactieve show waarop er een speciale plek was ingeruimd voor Spinvis. Hoewel de Nederlandse tekst virtuoos niet fysiek aanwezig was, was hij toch de eregast op de GIAN party. GIAN bestaat uit producer, muzikant en zanger Johnny Ray en zanger Eddie Dukan. In 2018 sloeg het stel de handen in één en sindsdien is er een mooie progressie geweest. De keuze van een nummer van Spinvis bewijst al dat de invloedssfeer verder gaat dan hiphop. In de muziek van GIAN zijn invloeden van jazz, indie-rock en rock ’n roll terug te vinden. Een band die lekker hengelt naar alles wat in hun kraam past en deze invloeden dan weer omzet naar een mooi eigen geluid. Songs, die, zo bleek al snel op het Grasnapolsky podium, met energie en passie werden gebracht. Aanvankelijk was het podium hun speelveld en de volledige ruimte werd gebruikt. Daar leek nog even een kink in de kabel te komen tijdens de soundcheck, maar collega Cero Ismael zag vanuit het publiek dat er iets fout zat en gaf een collegiale tip, die direct werd opgepakt. Zo hoort het. Letterlijk en figuurlijk ging het dus vlot van start met ‘Y.S.L’ dat een fel vervolg kreeg in ‘Don’t Stop’. Mooi werd vanuit de eerste minuut het publiek erbij betrokken. Jammer was daarbij wel dat ze “helemaal” uit Rotterdam kwamen, zoals ze vermelden, zo ver is die reis nou ook weer niet. ‘Afstand’ was mooi en passende op fit moment en dit ging uptempo om de woorden van de heren te pareren. Rotterdam naar Scheemda is een plezierritje van niks. Het tempo ging zelfs nog wat omhoog voor ‘1 Stap uit het donker’ en dat pakte prachtig uit. Lekker catchy en een beetje poppy. Steeds blijkt uit de wijd lopende invloeden. Johnny Ray drumde onder andere bij Rondé en Taymir, wat de indie rock en pop invloeden verklaart, Eddie Dukan heeft vooral een achtergrond in de mode, wat ten goede komt van de show en presentatie op en voor het podium. Met een DJ om voor de muzikale omlijsting te zorgen, vormden de heren een prima tagteam die in snelle beurten het stokje aan elkaar overgaven. Na ‘Balans’ was het bijna halverwege het optreden en was de variatie in tempo alleen nog maar tussen uptempo en nog meer uptempo. Het contrast tussen de songs vervaagde langzaam, maar daar had GIAN een ingenieuze oplossing voor bedacht. ‘Bagagedrager’ van Spinvis was uitstekend gekozen, niet alleen omdat het een fijn nummer is, maar ook omdat het wat rust en een bijzondere gevoeligheid bracht die het eigenwerk van GIAN nog niet had geboden deze dag. Een fantastische uitvoering van het nummer. ‘Mona Lisa’ ging even niet naar zin en werd plots afgebroken, maar ‘Medicatie’ werd weer erg mooi en een nummer vol publieksparticipatie. Dat nam de band hierna letterlijk, want bij ‘Suicide Club’ dook het duo het publiek in en vierde het feest met de bezoekers van Grasnapolsky met ‘Energy Box’ en het meest robuuste nummer van de set ‘Vallende Engel’, het titelnummer van de EP die GIAN heeft uitgebracht. Daarop staat ook ‘Jungle’ waarmee werd afgesloten. Beide heren hadden uiteindelijk toch weer de weg terug naar het podium gevonden en lieten het publiek mooi gaan met deze sterke wat rustigere song, zodat niet iedereen hyper door de gangen van De Toekomst sprintte. Een heerlijk all inclusive optreden van deze Rotterdammers. Een kwalitatieve energie injectie voor menig festival.
Optredens, Festivals en Podia in het Noorden